Féltem a kisfiamat az első osztálytól. Esetleg iskolát tudnátok ajánlani?
Kisfiam decemberben lett 6 éves, nagycsoportos ovis. Egy ideje folyékonyan olvas és nyomtatott nagybetűkkel gyorsan ír. Az olvasottakat meg is érti, pl. elolvas egy mesét egyedül, majd továbbmondja fejből a kistesónak. Nem kényszerítettük az olvasás-tanulásra, ő könyörögte ki, hogy foglalkozzunk vele, mikor egyik unokatestvére elsős lett. Élvezi, szinte minden szöveget örömmel elolvas, ami elé kerül. Nyomtatottan már ír, de most el kellett vele kezdenünk a folyó írást is, mert türelmetlenül várja, hogy azt is megtanulhassa (mert hát a "nagy" unokatesó is tud már írni, szerinte nem szabad tőle lemaradni). Szóval iskolakezdésig folyékonyan fog tudni írni-olvasni.
A számokkal is jó barátságban van, bármeddig el tudna számolni, 1-20-ig pedig minden összeadást, kivonást kapásból elvégez. Tehát még szinte be sem fejezi a kérdező, hogy 8+7 mennyi, kapásból rávágja, hogy 15. A gyakorlatban is nagyon ügyesen használja a számokat, számolást. Teljesen tisztában van a relációsjelekkel, kisebb-nagyobb fogalmával is.
A családdal sokat túrázunk, kirándulunk, ilyenkor mindig megbeszéljük, mit látunk, milyen állatokkal, növényekkel találkozunk. Természetismeretből szerintem tud annyit, mint egy másodikos gyerek.
A lényeg, hogy előre félek, mi lesz 1. osztályban, mivel az éves anyag nagy részét már most tudja minden tárgyból, ha pedig valamit unalmasnak talál, akkor képtelen rá hosszan odafigyelni, egyszerűen nem köti le a dolog. Nem tudom elképzelni, mit fog csinálni, amikor az egyes betűket tanulják kiolvasni, leírni, vagy szótagolva olvasnak. Ahogy ismerem, az én fiam nem fogja kibírni, hogy csak egy betűt/szótagot olvasson ki, ha ránézésre tudja az egész szót, valamint az ujján/segédeszközön sem fog számolgatni, ha ő tudja, hogy 9+8=17.
Ismerős szülőktől viszont azt hallom, hogy a tanító néniket nem szokta érdekelni, hogy a gyerek mit tud már, ugyanúgy kell haladnia, mint a többieknek. Egyik barátnőm fia 70%-ot kapott a matekjára, pedig kiválóan számol a kisfiú, csak "nem úgy, ahogy elsőben kellene". Állítólag az olvasásnál is erőltetik a szótagolást, és az írást is újrakezdik, hiszen "ráfér a gyerekre, úgysem szépen kerekíti az 'a' betűt."
Félek, hogy a kisfiam "rossz gyerek"nek lesz elkönyvelve, mert az unalom miatt nem fog odafigyelni órán, és nem a tanító néni utasításai szerint végzi a feladatokat. Van esetleg olyan iskola Budapesten, amely figyelembe veszi a gyerekek közti különbségeket? Ahol külön feladatot adnak annak, aki már tudja az éppen tanulandó anyagot? Alapítványi, magániskola sajnos nem jöhet szóba, nincs pénzünk rá.
Köszönöm, és bocsánat a hosszú kérdésért!
Az én lányom teljesen hasonló életkorban és tudásban, tudásszomjban is. Nekem van tanítói végzettségem.
Bármelyik mezei suliban lehet olyan ügyes tanító néni, aki képes differenciáltan tanítani, ennek utána kellene járnotok a környéken.
Viszont! Ne tanítsátok a folyóírást, mert ha a rossz rögzül benne, azt nagyon nehéz lesz helyrehozni. A lányom is nyomtatott nagybetűkkel ír, az iskolában majd megtanulja az írott betűket.
A másik: azt ne bánd, hogy "erőltetik" a szótagolást, hiszen az a helyes
bocs, folytatom
szóval a helyesírás megtanulásának fontos feltétele. Én elhiszem, hogy sokat tud a fiad (mondom, a lányom is kb. ilyen szinten van), de lkesz még mit tanulnia az iskolában, hidd el. Pl. a lányom nem szótagolva olvas, hanem betűzve, és utána összeolvassa. Ez nem annyira jó, mert nem érzékeli a szóelemek határait. Néha játszunk szótagolósat, de nem erőltetem, mert majd a suliban szépen megtanítják neki.
Ja, még egy dolog:
"ránézésre tudja az egész szót" - na, ez egy csapdahelyzet, akkor valószínűleg képolvasássszerűen tanult meg olvasni, mint annak idején mi a Gubanc-ábécével, nem csoda, hogy a harmincasok között is annyi nehezen olvasó van. Próbáld ki, hogy hasonlóan kezdődő szavakat mutatsz neki, pl. nadrág - nadragulya, érzékeli-e a különbséget. Ha nem, akkor igenis nagy szüksége lesz a szótagolásra.
(A lányom pl. hajlamos a fenti hibára.)
Az én gyerekem nem tudott írni-olvasni, mikor elsőbe került, de láttam elsőben, hogyan reagálnak a tanítónők nálunk.
Ők kifejezetten szerették azokat a gyerekeket, akik előbbre tartottak, bár együtt kellett haladniuk a többiekkel, kaptak külön feladatokat (pl. ők oszthatták ki a könyveket, mert már el tudták olvasni a gyerekek ráírt nevét), sőt, kifejezetten kis kedvencek voltak, több mindent elnéztek nekik, mint a többieknek.
Szóval szerintem nem kell félned, mindenféle tanítónő van, kérdezd meg a potenciális tanítónőt, milyen tapasztalatai vannak etéren, és ha nem szimpatikus a hozzáállása, ne hozzá add a gyereked!
Még annyit tennék hozzá, hogy az, ha egy gyerek túl korán olvas, azt mondják, időnként inkább problémát okoz a későbbiekben. Az egyik ismerősünknél ez igazolódott is annyiban, hogy hiába remek olvasásból a gyerek, nem tud helyesen írni – éppen azért, mert csak rápillant a szavakra, túl gyorsan átfut rajtuk. Az elsős gyerekeimnél viszont én azt láttam, ahogy egyszerre tanulnak olvasni és írni, a gyerek sokszor rácsodálkozik, hogy jé, ezt a szót így írjuk, pedig mikor kimondjuk, másnak hangzik (pl. tetszik – teccik).
Nyilván tudom, hogy nem ti erőltetitek, de én is azt gondolnám, hogy a folyóírás megtalulását legalább meghagynátok az iskolának. Bevallom, én nem is merném tanítani erre a gyereket.
Másrészt pedig szerintem nagyon jó, ha egy gyerek vágyakozhat valamire, amit nem kap meg azonnal. Ha a fiad vágyik arra, hogy úgy írjon, mint a nagy unokatesó, mondd meg neki, hogy nemsokára iskolás lesz, ott mindent meg fog tanulni, amit a másik – és mennyivel jobb, ha várja az iskolát, vágyik rá, és majd eljön! :)
A szótagolásról még annyit, hogy nálunk elsőben ugyan így volt írva az olvasókönyvben minden szöveg (mármint szótagolva), de igazából csak másodiktól volt erről szó, mikor már biztosan olvasnak-írnak, és a helyesírásra kezdenek rámenni.
Egyébként szerintem igaz az, hogy tanítónőt válassz, ne iskolát. Manapság minden tanítónő találkozik olyan gyerekekkel, akik előbbre vannak valamiben, és nekem a tapasztalatom az, csak a tanítónő hozzáállása számít, nem az iskola fennen hangoztatott „nyitottsága”.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!