Kislányom most kezdte a sulit,1 osztályos. Nem megy a betűzés, hogy segítsek ezen? Milyen technikával?
A fonológiai tudatosság fejlődése során először a mondatok szavakra bontása alakul ki, majd a szavak szótagolása, végül a fonémákra bontás. Tehát mielőtt a szavakat a gyerek hangokra bontaná, azelőtt képes a szótagolásra (van, aki már 3 éves kor tájékán). A fonológiai tudatosság két részből áll, a hangoztatásból, vagyis a fonémák kimondásából, észleléséből, felismeréséből, és a szótagolásból, amely széttagolja a szavakat, ezáltal észlelhetővé tesz belső fonémákat is. A szótagokra bontás gyakorlására valók a „Tapsold el!”-típusú gyakorlatok még az olvasástanítás előkészítő szakaszában, azoknál a gyerekeknél, akik nem teljesen kialakult fonématudatossággal érkeznek az iskolába, tehát akiknek gondot okoz a szavak hangoztató betűzése, a hangszavak hangokra bontása. Illetve természetesen a fonológiai tudatosságot a többi gyereknél is fejleszti a szótagolás. A hanganalízis tanítása ezután következik. Kezdetben a gyermektől a kezdő, majd a záró hang kiválasztása várható el. Ezt követheti rövid, majd egyre hosszabb szavak HANGokra és nem betűkre bontása (tehát B – bö és nem bé), hangoztató betűzése, és még később várhatjuk el azt, hogy a gyermek hallott szóból egy meghatározott hangot emeljen ki (pl. Mondd meg, melyik a szó harmadik hangja!).
Nagy József: Olvasástanítás: a megoldás stratégiai kérdései. Iskolakultúra. 2004/3. szám. 3-26. oldal (online is elérhető)
Cs. Czachesz Erzsébet: Olvasás és pedagógia. Mozaik Kiadó, Szeged, 1998.
Adamikné Jászó Anna módszertani könyvei – pontos hivatkozást most nem tudok.
Mindezek alapján válaszoltam a kérdezőnek azt, amit válaszoltam. Most kiegészítem azzal, hogy hasznos lehet a kezdő és a záró hangok leválasztásának gyakorlása is különböző hosszúságú szavakon. Ha ez megy, lehet betűzni rövid szavakat, és ezt követően a hosszabbakat.
Egyébként pedig így, egy hónap iskolába járás után, nem biztos, hogy szükséges bármilyen otthoni fejlesztés, illetve megkérdezheted a tanítót, hogy ő milyen feladatokat ad, szükségesnek látja-e az iskola utáni gyakorlást, és ha igen, akkor milyen feladatokat javasol otthonra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!