Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Kislányom most kezdte a...

Kislányom most kezdte a sulit,1 osztályos. Nem megy a betűzés, hogy segítsek ezen? Milyen technikával?

Figyelt kérdés
Ugye a betűket még nem tanulják, viszont betűzni kell nekik. A kissebb szavak mennek, de a hosszabbak már nem. Milyen technikával lehet ezt tanítani?
2011. szept. 25. 08:10
 1/6 anonim ***** válasza:
Szótagoltasd először. Így "láthatóvá" válnak a hosszabb szavak belsejében lévő hangok. Ne azt várd el tőle, ha pl. a baba szót betűzi, hogy azt mondja: bé-a-bé-a. Mondja azt, hogy bö-a-bö-a. Hiszen nem a betűkre kell tagolnia a szót, hanem kiejtett hangokra. Ezzel egyébként a fonématudatosságát fejlesztik, de hosszabb szavakat tökéletesen betűzni még biztosan nem kell tudnia egy elsőt kezdett kisgyereknek.
2011. szept. 25. 12:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
Jesszusom!!! Bocsi első vélaszadó, de ez nem jó tanács!!! Elsős tanítónéni vagyok! Először csak hangokra bontás van! A szótagolás később jön. A helyes technikát bízzátok a tanító nénire kérlek!!! Hangokra bontást ha nagyon szeretnéd gyakoroltatni (bár őszintén szólva én nem tartom szükségességét) akkor csak 2 maximum 3 hangból álló szavakkal tedd! Pl: fa, nap, tó, ház, méz, ló, só, A mássalhangzókhoz ZILOS magánhangzót társítani!!! Ez a legfontosabb!!! Ne legyen a b hang bé, vagy bö!!!! Juj! Ezzel csak rontasz a helyzeten.... majd később kiderül, hogy miért. Ne gyötörd szerintem a gyereket otthon ezzel, mert a suliban eleget gyakorolják!!! Inkább mesélj neki sokat, vagy énekeljetek, tanuljatok verseket... Lesz még ezután bőven gyakorolni való, később. Üdv!
2011. szept. 25. 13:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
gyorsan gépeltem, bocsi a hibákért (előző)
2011. szept. 25. 13:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
Én is tanító néni vagyok és az előző tanító nénit ki szeretném javítani annyiban, hogy igen is kell otthon is gyakorolni. Kedves szülő látod, hogy mit csinálnak a gyerekek az iskolában, azt csináljátok ti is otthon! Beszélj a tanítótokkal és tőle kérj segítséget, gyakorolni valót, mert sok módszer van az olvasás és írás tanításra és megalapozásra. Biztosan mostanában bontják hangokra a szavakat, nagyon sok gyakorló feladat van ebben a témában. Vannak külön kis gyakorló lapok, füzetek is, majd a tanító nénitek segít! Nem kell unalomig csinálni és hogy megutálja a kislány, de azért otthon kell gyakorolni, mert az a napi 1-2 óra kevés, ami az iskolában van rá és a tanító néni nem csak egy gyerekkel foglalkozik, hanem 25 fele kell neki figyelni!
2011. szept. 25. 13:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:

A fonológiai tudatosság fejlődése során először a mondatok szavakra bontása alakul ki, majd a szavak szótagolása, végül a fonémákra bontás. Tehát mielőtt a szavakat a gyerek hangokra bontaná, azelőtt képes a szótagolásra (van, aki már 3 éves kor tájékán). A fonológiai tudatosság két részből áll, a hangoztatásból, vagyis a fonémák kimondásából, észleléséből, felismeréséből, és a szótagolásból, amely széttagolja a szavakat, ezáltal észlelhetővé tesz belső fonémákat is. A szótagokra bontás gyakorlására valók a „Tapsold el!”-típusú gyakorlatok még az olvasástanítás előkészítő szakaszában, azoknál a gyerekeknél, akik nem teljesen kialakult fonématudatossággal érkeznek az iskolába, tehát akiknek gondot okoz a szavak hangoztató betűzése, a hangszavak hangokra bontása. Illetve természetesen a fonológiai tudatosságot a többi gyereknél is fejleszti a szótagolás. A hanganalízis tanítása ezután következik. Kezdetben a gyermektől a kezdő, majd a záró hang kiválasztása várható el. Ezt követheti rövid, majd egyre hosszabb szavak HANGokra és nem betűkre bontása (tehát B – bö és nem bé), hangoztató betűzése, és még később várhatjuk el azt, hogy a gyermek hallott szóból egy meghatározott hangot emeljen ki (pl. Mondd meg, melyik a szó harmadik hangja!).


Nagy József: Olvasástanítás: a megoldás stratégiai kérdései. Iskolakultúra. 2004/3. szám. 3-26. oldal (online is elérhető)

Cs. Czachesz Erzsébet: Olvasás és pedagógia. Mozaik Kiadó, Szeged, 1998.

Adamikné Jászó Anna módszertani könyvei – pontos hivatkozást most nem tudok.


Mindezek alapján válaszoltam a kérdezőnek azt, amit válaszoltam. Most kiegészítem azzal, hogy hasznos lehet a kezdő és a záró hangok leválasztásának gyakorlása is különböző hosszúságú szavakon. Ha ez megy, lehet betűzni rövid szavakat, és ezt követően a hosszabbakat.

Egyébként pedig így, egy hónap iskolába járás után, nem biztos, hogy szükséges bármilyen otthoni fejlesztés, illetve megkérdezheted a tanítót, hogy ő milyen feladatokat ad, szükségesnek látja-e az iskola utáni gyakorlást, és ha igen, akkor milyen feladatokat javasol otthonra.

2011. szept. 25. 16:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Hát köszönöm szépen a tanácsokat. A kissebb szavakkal, mint kés, ház kar, stb, nincs gond. Nem akarjuk erőltetni, csak a tanító néni mondta, hogy gyakoroljunk otthon vele. A hosszabb szavak nem mennek, 4-5 betűs szavak. maci, hinta, tojás. na ezekkel már gond van, pl. a macinál, mintha nem hallaná a m után az a betűt. Mindjárt a c betűt mondja.
2011. szept. 26. 11:45

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!