Huzamos, folyamatos probléma hogy a gyerek nem talál vmit es allandóan sír hisztizik. Megoldás?
Szinte minden áldott nap ez megy, hogy reggel felkel, vagy bárhonnan hazajövünk, neki eszébe ötlik vmi régebbi játéka, vagy bármelyik játéka, amihez nincs meg vmi. Pl naplólakathoz a kulcs, mentőnek a szirénája, kindertojás játék egyik mini alkatrésze, stb.
Alapvetően rend van, mindent őrzünk szépen a helyén stb.
De pl legok is dobozban vannak.
Másik dobozban matchboxok
Harmadik polcon rajzeszközök gyurma. Minden szortírozva stb.
De bőven megesik hogy a sok játékhoz hol ez nincs meg, hol az.
A probléma a fókusza.
NEM kirakózik, vagy ugrál vagy játszik bármivel, hanem állandó jelleggel kiszúr valamit ami nincs meg, es ezen fennakad órákra is, hiszti van es keresünk egy 5mm-es lakatkulcsot a gyereknaplóhoz pl.
Kiakasztó az mior pl suliba induláskor reggel felkel bevillan neki valami, és azt kell keresni.
Álomból ébredve is ő keres valamit, valami nincs meg, ideg feszültség sírás van.
De megvan a kabalája, legoi kirakoi autoi MINDEN más. De neki csak és kizárólag az kell, ami nincs meg.
Aztán ha meglesz, játszik vele sacc fél órát, es neki áll más játéknak más mikro részét keresni!
Hogyan szüntessem meg ezt az állandó keresőre állt fókuszát?
3# arra tanítanám eddig nem sok sikerrel, hogy mindent helyre tegyen. Pl a mikrodolgainak is van külön doboza.
Ez mellett arra is tanítom hogy az idegfeszkója nekem nem hiányzik a nyakamba, engem hagyjon ki belőle, azaz kíméljen másokat.
És sok esetben gondolkodtatom inkább. Üljön le, emlékezzen hol volt nála utoljára az a játék, onnan hova vitte, es akkor ott kell keresni.
Mantrázom, hogy mindent a helyére kell tenni.
Segíteni persze hogy segítek (keretek közt, azaz nem helyette keresem)mert ez oda vissza működik, azaz ha én nem tudok vmit én sem örülnék annak, ha vállrándítva otthagyna engem. Pl hova tettem le a telefont. Nem tanithatom arra, hogy hagyjon empátiátlanul figyelmen kívül másokat.
(Szerintem a gyerekek ugy bánnak velünk majd felnőve, ahogyan mi bántunk velük gyerekként.)
"kíméljen másokat."
Azaz ne nyivákoljon, hisztizzen, legyen pl tárgyilagos, HIGGADT.
"Azaz ne nyivákoljon, hisztizni, legyen pl tárgyilagos, HIGGADT"
Aztán hány éves ezáltal gyermek, hogy ezt várod el tole? 30?
Képes változtatni, 8 lesz.
Amikor elkezdi és elpanaszolja magát hisztizve, akkor 1.vag, elmondom helyette targyilagosan hogy ezt igy adja nekem elő, vagy. 2.simán ignorálom azzal a jelszóval, hogy en nem akarok ideges lenni, az ideges hangnem meg még további ideget generál csak, meg papolok egy sort es pl főzök tovább, ekkor oda áll mellém, és képes szépen higgadtan elmondani, magát kijavítva, hogy mi baja.
3. Gyakorta felhivom arra a figyelmét hogy a hangnem önmagában is képes még a kedvre/vagy egésznapra is kihatni.(plusz egy játékot is lehet orditva, de jokedvvel is keresni..)
4. Es nem mindegy, hogy reggel dalolva indulunk el suliba, vagy sírva hisztitve
Vagy nem lehet nyivákolva házit írni
Az épitomunkások sem szidják le az eget is,(direkt mutatom utkozben ha elmegyunk mellettük) hanem fütyörészve dolgoznak, ergo ha legoházat épitunk is, ne nyivákolva tegyük már, ha leszakad a tető es javitani kell.
Változtatni, moderálni, önmagát kijavítani, arra képes. Csak még nincs hirtelen első reflexben, meg ezt jelezni mondani kell neki.
De ugye "jutalmazás" van, mert akkor veszem figyelembe a kéréseit ha értelmesen adja elő, tehát visszacsatolás van.
Hát ha ez rendszeres, akkor lehet megmutatnám egy szakembernek, mert egy egy gyereknek bár fontosak a játekok, de ilyenért ennyit hisztizni, vagyis minden egyes alkalommal sirni túlzás.
Nem tudom mennyit mondogatod neki hogy mindent a helyre kell rakni stb, de lehet azert sir mert befeszül ez miatt, és allandóan azt figyeli magakorul hogy minden meg legyen a helyén legyen, mert akkor te csalódni fogsz benne. Én kijelölnék egy időt este, amikor azzal foglalkozik, hogy pakoljon maga után össze, keresse meg a napközben szétszort játékokat, és rakja helyre. Reggel iskola előtt meg pláne nem a játék az első, hanem hogy időben elkészüljön, délutan pedig meg lehet keresni ha hazajön.
Mivel már elég idős rá kell szoktatni arra, hogy képes legyen a problémakat rangsorolni. Erre vannak módszerek, amivel a hiszti elkerülhető. Mivel mar iskolás es van a szamokról fogalma lehet pl azt mondani neki, hogy nezzuk meg mekkora is valójában a problema. Ha 1-10-ig kellene elhelyeznie egy számegyenesen ezt a problémát, ahol a 10 a legnagyobb és az 1 a legkisebb, hova tenné. Mi a megoldása hiszti helyett? Ez egy olyan probléma, amit sürgősen meg kell oldani, vagy kesőbb is meg lehet az a játék? Melyik jatáka lenne az amivel ezt helyettesiteni tudna, addig amig délutan lesz idő megkeresni? Fontos az, hogy ő döntsön, viszont egy ilyenkorú gyereket egyértelmű döntéshelyzetek elé kell állítani. Iskola elott pl amikor az ember siet es nincs ido erre elveszett a jatek oke, mar nincs idő megkeresni, csak ha hazérsz (tehat nem tunik el orokre), eldontheted, hogy valasztasz helyette egy elérhető masikat, vagy nem.
Meg akkor is ha kedvesen mondogatod neki folyton, hogy ugy jatszon hogy mindene meglegyen, pakolja a helyere a játékot kelthetsz benne egy stresszt a folytonos nyaggatassal, ami igy nyilvanul meg nala.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!