4-5 éves gyereked mennyire van képben fogalmakkal?
Keveri a hosszú- vastag-széles- keskeny- magas - alacsony szavakat? Használ egyáltalán ilyeneket vagy kicsi naggyal lerendezi? Mennyire fogalmaz pontosan? Az igekötőket helyesen használja, vagy téveszt néha(kicsukom az ajtót)? Ért használ olyanokat, hogy csalódott, vagy lerendezi egy szomorúval?
Nem tudom megítélni a gyermekem beszédlemaradását, néha úgy érzem nem ért mindent, máskor meg helytelenül használ kifejezéseket, de néha annyira el tudja találni..
Továbbá nyelvtörőkrt tud a gyereked? Belezavarodik mondjuk a sárgabögre görbebögrébe? Meglepett, hogy van, aki ezt nem tudja kimondani, hát a gyerekemnek nem ment, sokat játszottunk ezzel, és még most sem megy,
Logopédushoz jár(most nyáron nem)de ilyet nem vett észre nála, ez mintha csak nekem tűnne fel..
4 éves lesz egy hónap múlva, megkésettség miatt terápiát kap, de már óriásit fejlődött.
Igen, használja a keskeny, vastag stb. ... szavakat.
Igekötőket még téveszt. "Kinyírtad apa haját" - Lenyírtad helyett :D
A csalódott szót ismeri, használja is.
Nem ismer nyelvtörőt. Sok egyszerű szóba beletörik még a nyelve. Szótagonként eltapsolva szoktunk gyakorolni.
Nálunk a vastag, széles, keskeny stb szavakat szépen használja. Csak ha fáradt, akkor nem mindig fogalmaz pontosan, de ha visszakérdezek, akkor kijavítja magát. Az igekötőket helyesen használja, egyszer-kétszer kellett csak kijavítanom, azóta ügyesen tudja.
Múltkor megkérdeztem, hogy kéri-e az utolsó kocka csokit, azt mondta, hogy nem, megehetem. Kicsit később jött oda, kereste a csokit, mondtam, hogy megettem, erre “anya! csalódtam benned.” :D Annyira aranyos volt.
Nálunk a nyelvtörők közül egy ideig a fekete bikapata volt a mumus, de miután elemezgettük, hogy mit is jelent, és szép lassan mondogattuk, begyakorolta annyira, hogy mostmár gyorsan is elmondja helyesen.
A kedvenc pedig az “egy kupac kopasz kukac..” :D
5 éves lesz ősszel.
Szerintem ilyen szempontból nagy az ugrás 4 és 5 év között, pont itt kezd nagyon sok ilyen szót felszedni.
Az enyém 4 múlt, néha sajátos nyelvi logikát követ (pl szomorú vagyok rád). De szerintem amíg ezekben van logika, addig ez nem gond. Beilleszti az ember helyesen egy következő mondatba, és kész. Meg az ikes igékkel sokszor meggyűlik a baja, hiperkorrigál. De ez megint csak a nyelvi fejlődés sajátossága, teljesen normális.
Keskeny, vastag meg ilyeneket nem tud, nyelvtörőt sem.
Nem olvastam a válaszokat, ahhoz most fáradt vagyok. Válaszolok spontán. Egyfelől: a leírásod alapján nincs baj. Négy-öt évesen életkori sajátosság, hogy nem eléggé differenciált a fogalomhasználatuk, se nem elég fejlett még az észlelésük. Számos kísérlet (megfigyelés) is igazolja. (Én meg ovisok között dolgoztam.) Egy idejűleg csak egy szempontot képesek mérlegelni (egocentrizmus, érdembeli decentrálás helyett). Pl egy vékony, illetve egy jóval vastagabb kémcsőben megmutatjuk nekik a folyadék állását, pl azonos magasságban vannak, akkor a 4-5 évesek többsége szerint ugyanannyi folyadék van bennük (azaz tévesen ítélik meg, a fenti okok miatt).
Másfelől:
"beszédlemaradását, néha úgy érzem nem ért mindent, máskor meg helytelenül használ kifejezéseket, de néha annyira el tudja találni.."
Nem helyes a szülői minta, a beszéd tekintetében.
A magyar nyelvben nem "lemaradás" van, hanem ELmaradás.
Valamint nem "rendez le" szavakat senki, más szavak helyett. Tömeges "felnőtt beszédhiba" a rengeteg LE, LE, LE, LE. A magyar nyelvnek van logikája, és egyébként tele van igekötőkkel.
Nem "ledöbben", hanem MEGdöbben.
Nem "ledegradál", hanem igekötő nélküli: degradál. (A szó magyarul eleve LEfokozást jelent, minek az igekötőt ismételni...?)
Hosszan folytathatnám a tipikus "felnőtt beszédhibákat". A kisgyermekek meg minket utánozva tanulnak. (Ezen felül spontán játékuk által is.)
Őszintén mondom, hogy a szülői minta rengeteget számít, de aki nem hisz nekem, olvasson gyermekpszichológiai tanulmányokat (én egyébként a gyakorlatból is tudom, másnak se tilos utánajárnia).
"Az igekötőket helyesen használja, vagy téveszt néha(kicsukom az ajtót)?"
Nem bántásból, de nézz magadba, kedves kérdező. Bagoly mondja kisgyermeknek, hogy nagyfejű. A saját hibádat vetíted a gyermekedre.
Utolsó, ha a saját hibáim ejtené, fel sem tűnne, nem lehet az almát a körtével keverni, mert mindkettő gyümölcs.
Ha én dadognék, ő meg sejpítene, semmi köze nem lenne hozzá, ahogy most sincs.
Ha a saját beszédhibáim hallanám, nem zavarna, de nem azokat hallom.
Elmarad- lemarad ezt nem tudtam, a többivel képben voltam, de kössz az általánosítást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!