Minden általános iskolában ugyanazon tematika és tankönyv alapján oktatnak?
Pontosítok: még nem ugyanazon tematika és tankönyv alapján oktatnak, de a terv ez. Az állami sulikban legalábbis.
Egyrészt az állami iskolák mindegyike a központi Nat. alapján tanít, és ennek megfelelő könyveket kell hogy vegyen. Egyelőre még évfolyamonként és tárgyanként van 2-3 választási lehetőség, de a terv az, hogy a most „kísérleti tankönyvnek” nevezett könyvek mellett ne legyen választásuk.
Az állam ugyanis úgy két éve befagyasztotta a tankönyvek engedélyezését (illetve csak a sajátjait engedélyezi), ezért most még néhány kiadvány piacon van (hiszen anno 5 évre adták meg az engedélyüket), de ahogy lejár az engedélyük, már nem lesznek listán. Ezek mellett az állam megvett két nagy kiadót (Apáczai és NTK), és ezeknek a könyveit nyomja, tavaly abból volt botrány, hogy Hoffmann Rózsa kiküldött az iskoláknak egy „ajánlott listát”, hogy a kormány melyik könveket ajánlja rendelni az iskoláknak – természetesen a sajátjait. Itt megmutatkozott, mennyire frankó csávó egy-egy iskola igazgatója, mert a jó fejek be merték vállalni, hogy Rózsa „ajánlott listáján” kívüli, megszokott, szeretett tankönyvet válasszanak, a gyávák pedig befeküdtek a kormányajánlásnak (és áttértek az apáczais, NTK-s kötetekre).
Ahogy írtam, még kísérleti fázisban vannak az állami kísérleti tankönyvek. Pár iskolában már ezeket is használják (ahol hajlandók voltak rá a tanítók/tanárok, hogy kipróbálják ezeket), de még 2 évig biztos nem lesznek központilag kötelezőek. Azután azt tervezik, hogy visszatérünk a „régi szép időkhöz”, és ezek lesznek A TANKÖNYVEK. (Nem akarok még hosszabb lenni, de a minőségük, khm, erősen kétséges – egy adat: míg a tankönyvkiadók kb. egy év alatt készítettek el egy könyvet, ezeket az állami jóemberek 2 hónap alatt összedobták, és nem azért, mert annyira profik :) –, ahogy az a nemes gondolat is kicsit visszás, hogy majd a kipróbáló tanárok véleménye alapján javítják őket, mivel ezek a kipróbálók gyakran nem merik elmondani a véleményüket (vagy a kirugástól félnek, vagy attól, hogy nem ők kapják a pénzzel járó újabb kipróbálási lehetőséget, ha rosszat nyilatkoznak).
Az alapítványi és egyházi iskolákban más a helyzet. Általában ezek is a Nat. és az ehhez tartozó központi kerettanterv alapján tanítanak, de nincs megszabva, miből (persze a lehetőségeik egyre szűkülnek, hiszen a tankönívkiadók többsége tönkrement az államosítás miatt), sokszor régi fénymásolt könyvekből.
Aztán van még egy kategória: a saját kerettantervvel dolgozó alapítványi sulik. Ezek (pl. Waldorf) maguk kell, hogy akkreditáltassák a kerettantervüket, ami nyilván valamilyen szinten összhangban kell legyen a központival (pl. azt mondják, hogy 4. év végére ugyanoda jutnak el a gyerekek, mint egy állami iskolában). Az eszközeikbe viszont nem szólnak bele (a Waldorfban nincsenek is könyvek alsóban).
Köszönöm .
Utolsó: Akkor ezek szerint 2 év múlva már szinte egy azon könyvből fognak tanítani az állami iskolák? Az egyházi pl. meg választhat mást?
Szia! A 3. válaszoló vagyok. Igen, ahogy írod, pár év múlva a cél, hogy egyféle tankönyv legyen (a most kísérletinek nevezett, amit EU-pénzből dobat össze az állam, és „kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk”) az állami iskolákban.
Az egyházi és az alapítványi sulik kivételezett helyzetben vannak ezügyben (bár szerintem az egyháziak nem akarnak nagyon kilógni a sorból, hiszen az államtól kapják a pénzüket), bár az kérdés, hogy mennyire tudnak majd széles palettáról válogatni, ki fog csak nekik tankönyvet gyártani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!