A Waldorf miben több, miben más, mint a többi alternatív pedagógia?
Szia! Előrebocsátom, hogy úgy írom le a véleményemet, hogy a saját gyerekeim nem waldorfosak, a tesóm gyerekei viszont igen, így belelátok valamennyire a dologba. Egyébként foglalkoztat az alternatív pedagógiák kérdése, mert a mai oktatási rendszert nem tartom elég gyerekbarátnak.
Szóval szerintem a fő különbség pl. a Montessori-, a Rogers- és a Waldorf-módszer között, hogy a Waldorf az antropozófiára, tehát Rudolf Steiner természetfelettire vonatkozó elméletére épül, és ez nagy hangsúlyt kap az a pedagógiában.
Míg Maria Montessori orvos volt, Carl Rogers pedig pszichológus, Steiner filófus, tanár, író, aki egy saját spirituális eszmerendszert alkotott, az antropozófiát. Montessori és Rogers a megfigyelésre, természettudományos tapasztalatokra építette inkább a pedagógiáját.
Bevallom, azért nem választottam a Waldorf-intézményeket a gyerekeim tanítására, mert nem tudom elfogadni az olyasmit, hogy pl. az óvodás gyerekek fején mindig legyen valami fejfedő, nehogy a „rossz” a fejükön keresztül beléjük menjen, vagy hogy bizonyos kor (azt hiszem, 6. osztály) alatt nem szabad focizniuk, mert az a lábat fejleszti, és „földhöz ragasztja” a gyereket.
Persze tudom, hogy az ilyen szabályokat sok waldorfos szülő nem veszi komolyan, viszont akkor nem értem, miért waldorfosok. Olyan ez, mint mikor valaki buzgó katolikusnak vallja magát, de templomba nem jár. Nekem nagyon fura, hogy valaki csatlakozik egy közösséghez, és csak a neki tetsző dolgokat mazsolázza ki belőle.
(Bocs, off a téma kicsit.)
A kereszténységet nem „kevertem bele” a Waldorf témájába, csupán párhuzamot vontam az élet két területén egy azonos viselkedésminta bemutatására. Azt szerettem volna érthetővé tenni, hogy ha van egy kerek egész eszmerendszer (legyen az vallás vagy a Waldorfhoz tartozó hitrendszer), és az a kérdés, valaki csatlakozik-e ahhoz, akkor nem lehet azt mondani, hogy „igen, nagyjából egyetértek, de ezt és azt nem vállalom fel, mert lusta vagyok, nekem kényelmesebb, stb.”.
Vulgárisabb példával is élhettem volna, hiszen „nem lehet b***ni és szűznek maradni egyszerre”.
A hiedelmekkel ellentétben:
Nincsen fejfedő.
Lehet focizni, akár már totyogós kortól.
Mehetnek továbbtanulni, és nagyon sikeresek.
Nem esznek spirituális rituálékon pozsgás arcú "üde" gyermekeket, sőt még rituálé sincs.
Nem kell semmilyen "eszme rendszerhez" csatlakozni, ez nem valami szekta.
Az én gyermekeim (hárman vannak) egy waldiba jártak, és továbbtanultak orvosin( kettő a sote-n) illetve pszichológián (egy pedig pte-n). Sikeresen veszik az akadályokat, és nem utolsók.
Nem értem, miért kell lenézni őket.... viszont, mint minden "egyéb" iskolában, nagy különbségek vannak iskola és iskola között, mind tanárok, mind felszereltség tekintetében.
Magántanárhoz nem jártak a gyermekeim, ez fel sem merült bennük, persze nyilván lehetett volna még pár plusz pontot szerezni így, de nem volt rá szükségük.
"az ilyen szabályokat sok waldorfos szülő nem veszi komolyan, viszont akkor nem értem, miért waldorfosok. "
Ezt ellehetne minden iskolára, és minden szülőre játszani, minden oktatási intézményben.
Én azt ajánlom, hogy nézd meg a közeletekben lévő waldit, hogy hogyan oktatnak (hogy van felszerelve), és ezután nézd meg a többi intézményt is.
Arra számíts, hogy a fokozódó gyermek hiány miatt, egyre többen, egyre nagyobb, és egyre "véresebb" harcot vívnak a gyermekekért (bocsi támogatásért).
(Az 1. hozzászóló vagyok.)
„A hiedelmekkel ellentétben:
Nincsen fejfedő.
Lehet focizni, akár már totyogós kortól.”
Nos, érdekes, hogy ezt írod, mert mint mondtam, a tesómék gyerekei már óvodától waldorfosak, és igenis fejfedő kell a fejükre oviban, és igenis az iskolában sem szabad focizniuk.
Ezek tehát azt jelentik, hogy nagy különbségek vannak a Waldorf-intézmények és tanárok között abban, ki mennyire veszi komolyan Steiner tanait.
"az ilyen szabályokat sok waldorfos szülő nem veszi komolyan, viszont akkor nem értem, miért waldorfosok. "
„Ezt ellehetne minden iskolára, és minden szülőre játszani, minden oktatási intézményben.”
Ebben nincs igazad, mivel egy „sima” iskolában a házirend betartásán kívül nincs olyan eszmerendszer a háttérben, amihez csatlakozni kellene. Ha az egyházi iskolákat hoztad volna példaként, akkor igazad lenne, azoknál nyilván van. Persze, ahogy írtad a gyerekeid iskolájában nem vették komolyan a steineri elveket – de erre mondom azt, hogy számomra kicsit visszás, ha valaki(k) egy eszmerendszerből csak a számukra értelmezhető/kényelmes dolgokat csipegetik ki.
„Arra számíts, hogy a fokozódó gyermek hiány miatt, egyre többen, egyre nagyobb, és egyre "véresebb" harcot vívnak a gyermekekért (bocsi támogatásért).”
Ezzel a megjegyzéssel azért vitatkoznék, mert itt Bp-en „élet-halál harcot” vívnak a szülők a Waldorf-iskolákban a helyekért, és jóval 30-on fölül van az osztálylétszám. Természetesen lehet, hogy vidéken épp az ellenkezője igaz.
Szerintem egyébként egyre többen jönnek rá, hogy a „sima” sulikkal összehasonlítva sokkal jobb a gyerekbarát rendszer, ezért nem hinném, hogy csökkenni fog a Waldorfba jelentkezők száma.
"Nos, érdekes, hogy ezt írod, mert mint mondtam, a tesómék gyerekei már óvodától waldorfosak, és igenis fejfedő kell a fejükre oviban, és igenis az iskolában sem szabad focizniuk. "
hova jártak?
Egyetlenegy ilyen sulit- ovit nem ismerek.
Ha nem mered ide írni, akkor esetleg pm-ben írd meg.
"egy „sima” iskolában a házirend betartásán kívül nincs olyan eszmerendszer a háttérben, amihez csatlakozni kellene"
Hát ez így csúsztatás, bár hivatalosan tényleg csak "ennyi" kell, de azért én sajnos láttam a családomon belüli elit iskola tanulóinak a nem hivatalos elvárásait, de persze "íratlanul" (gondolom ez is adja az egyik sebzési pontot a waldiban, vagy mondjuk az alt. közgáz gimiben).
"Persze, ahogy írtad a gyerekeid iskolájában nem vették komolyan a steineri elveket – de erre mondom azt, hogy számomra kicsit visszás, ha valaki(k) egy eszmerendszerből csak a számukra értelmezhető/kényelmes dolgokat csipegetik ki. "
Ezzel nagyjából azt mondod, hogy a "normál" iskolákban az egyetemen megtanult összes "praktikát" használják a tanárok, és nem csak a nekik "tetszőt", illetve a szülők is mindent betartanak, nem csak a neki tetszőt.
Ezek szerint nem voltál még iskolai menedzsment tagja, vagy nem gondoltad végig az állításodat.
Szerintem ilyen intézmény a világon nincs, ahol mindent betartanak, és úgy ahogyan leírták, és nem magukra szabják, vagy intézményre szabják.... na jó így belegondolva biztosan van ilyen Kínában, vagy Észak-Koreában, esetleg pár szaftos diktatúrában.
(nagyon remélem, hogy demokráciában az oktatásnak nincsenek diákmentes vastörvények alkotta eszmerendszerek)
" itt Bp-en „élet-halál harcot” vívnak a szülők a Waldorf-iskolákban a helyekért, és jóval 30-on fölül van az osztálylétszám."
Én leginkább arra akartam célozni, hogy fűt fát összehordanak egymásról az iskolák manapság. Persze amit leírsz létezhet, bár én ezt nem tapasztalom, de biztosan vannak ilyen területek.
"Szerintem egyébként egyre többen jönnek rá, hogy a „sima” sulikkal összehasonlítva sokkal jobb a gyerekbarát rendszer, ezért nem hinném, hogy csökkenni fog a Waldorfba jelentkezők száma."
Teljesen egyetértek a gyermekbarát oktatással, ez akkor közös pont. :)
A waldit viszont sokan valami szektának tartják, pedig Németországban nagyon működik, és több európai országban is már nagy számban tanulnak ilyen keretben (sok irányzat alakult ki a waldorfon is belül, csak No-ban van vagy 10 féle).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!