A tanító néni nem olvassa fel a meséket 3. osztályban?
sajnos ez csak a waldorf iskolában van, pedig ez a gyerek életkri szükséglete lenne. de sajnos a tanítók nagyrésze nem is tudná úgy, ahogy gondolod.
én a múltkor azon döbbentem le, hogy a férjem másodikos olvasókönyve kezembe került és kb 12es betűnagysággal van írva, kb 5 kép van az egészben, sajnos már akkor is ez volt.... a megoldás: olvass neki otthon te sokat
"Én úgy tudom, a szépirodalmi műveket a tanítónak kellene bemutatnia, majd közösen dolgozzák fel, és az ismeretterjesztő szövegeket kell a gyerekeknek önállóan elolvasniuk, feldolgozniuk."
Megkérdezhetem, hogy ezt a butaságot honnan vetted? Esetleg a tanárnő ne bábozzon, énekeljen a mese közben? 3-os a fiad, már kb. 1,5 éve tud olvasni (gondolom én), minek olvassa fel neki a mesét a tanító néni? Mindenféle szöveget kell tudnia olvasnia önállóan. Az, hogy a tanárnak kell bemutatni a művet az nem egyenlő azzal, hogy fel is kell olvasnia, beszélnie kell róla, segíteni a mű értelemezésében,szerintem ezt takarja a bemutatás.
Az öcséimnek és nekem ilyen idősen már csak ritkán olvasott fel a tanítónő, akkor is inkább "lánc" olvasás volt.
Egyébként a fiad vagy lusta vagy még igényelné ezt. Ha az utobbi, akkor minden este fel lehet neki olvasni egy rövid történetet. Senki nem akadályoz meg benne.
Vannak alkalmak, amikor a pedagógus művészi élményt nyújtva felolvas egy mesét, verset, novellát. És vannak alkalmak, amikor a gyerek önállóan fedezi fel a mese, vers, egyéb szépségét, önállóan értelmezi, és old meg róla feladatot.
Valóban az első a ritkább, de ez 3. osztályban nem nagy baj. Így neveli olvasóvá a gyereket, jöjjön rá annak szépségére, hátha otthon is kedvet kap hozzá. 3. osztályban már jobb képességű gyerekek kötelező olvasmányt (regényt)is kapnak, azt sem olvassa fel nekik senki. (legalábbis nem az a célja)
A másik ok: szépirodalmi művet is kell tudni értelmezni önállóan, ez minimumszint 3. osztályban is. A kérdésekre pedig lényegesen könnyebb úgy válaszolni, ha nem kell előbb elolvasnia a szöveget, mert hallás után sok lényeges információt megjegyzett.
A Waldorf iskolában sem mindig olvassa fel a tanító néni a szépirodalmi művet, lehet, hogy a jól olvasókat épp hagyja önállóan dolgozni, és ő egy gyengén olvasónak segít értelmezni a szöveget. Ez persze nem iskolatípus függő, hanem a pedagógus lényéből is fakad.
Ellenpéldaként hozva: 5-6 osztályban viszont sokszor olvassák fel a műveket, mert a sok idegen vagy régies szavak miatt nehezen érthető a szöveg önálló feldolgozás alapján (János vitéz, Toldi), de persze ez alsó tagozaton is így van, pl. Himnusz, Szózat biztosan elhangzik a tanító nénitől vagy felvételről.
Honnan vettem ezt a butaságot, hogy a szépirodalmi szöveget a tanítónak ajánlatos elolvasni a gyerekeknek? Az igazság az, hogy így tanultam anyanyelv tantárgypedagógiából a tanítóképző főiskolán. Igaz pár éve nem tanítok, de én felolvastam a mesék többségét a gyerekeknek. Nekik még igen is szükségük van az ilyen jellegű élményekre. Sajnos manapság ez a korosztály nem is találkozik már mesékkel, a szülőknek nincs idejük olvasni nekik, a tévében nézett rajzfilmek pedig csak ritkán igazi mesék. Egyébként a kollégáim is felolvassák a meséket, tehát nem én vagyok a kakukktojás. (utána persze jön a mese feldolgozása, ahol már önállóan vagy hangosan olvastatjuk a gyerekeket)
Hogy lusta lenne a gyerekem? Az tuti, de nem olvasni lusta, sőt, lefekvés előtt még gyerekregényeket olvas, nekem kell "erőszakkal " lekapcsolni a villanyt a szobájában. Ettől függetlenül még rengeteget olvasok fel neki mesét, regényt, bármit, mert szerintem ez is hozzátartozik az olvasóvá neveléshez.
Én ugyan még kamasz vagyok ezért friss az élmény hogy milyen is volt másodikban és harmadikban. Mi már első végén nagyban önállóan olvastunk (még arra is emlékszem hogy kötelező olvasmány a nyárra a Vuk volt) Szóval másodikban is ezt tettük persze hangosan láncban.Nálunk senki nem igényelte hogy a tanár olvassa fel így ez csak nagyon ritkán nehezebb szövegekkel esett meg.Mikor aztán felsősök lettünk én személy szerint meglepődtem hogy felolvasnak nekünk.Szóval számomra inkább az a furcsa hogy ha már megtanítottak minket a betűk titkaira miért nem mi olvasunk?Persze aranyos hogy a fiad igényli és akkor ugyan miért ne tennéd csak ilyenkor nálunk már nagyban az volt "ajj már ez olyan ciki nem oviban vagyunk tudok olvasni!"
15L
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!