Hogyan jön össze az általam a múltban létrehozott hatások összege az „én”-hez?
El tudom fogadni, hogy mindaz, amit valaha is gondoltam, mondtam és tettem (legalábbis ebben az életben), bizonyos értelemben valóban megteremtette azt a személyt, aki most vagyok. De vajon minden gondolatom, szavam és tettem megteremti a lényegemet – vagy abból fakad ?
Ez arra késztet, hogy feltegyem azt a kérdést, ami szerintem bizonyos értelemben érdekesebb, mint a reinkarnáció kérdése: nevezetesen, mi az én lényegem? Az én érzésem, amit érzek és mindig is éreztem, állandónak tűnt egész életemben, ezért úgy érzem, mintha még egy alapvető esszenciám is lenne . De egy pillanatnyi elmélkedés felfedi, hogy ami valójában állandó maradt, az maga az én érzése , nem pedig ennek az érzésnek a tartalma . Egyáltalán ugyanaz vagyok, mint 5 évesen? 15 évesen? Múlt hét? Egy pillanattal ezelőtt?
Bizonyos értelemben nyilvánvalóan igen. Valami összekapcsolja azt az „én”-et, aki most vagyok, az „én”-hez, aki 5 évesen voltam (és nem például a feleségemmel, mint 5 évesen). De mi ez a valami? Az én emlékem? Már régen elfelejtettem a legtöbbet, ami velem történt 5 évesen. Emlékszem, hogy 5 éves voltam , de nem az egész napra abból az évből (sőt, a múlt hét egyetlen napjára sem emlékszem) . Ha bármilyen tartalom az életemben állandó marad, az nem annak köszönhető, hogy emlékszem rá, hogy tudatosan őrzöm a munkamemóriámban, hogy ne felejtsem el és így magamat sem. Ez azért van így, mert bizonyos dolgok állandóak maradnak anélkül, hogy emlékeznem kellene rájuk vagy csak gondolnom kellene rájuk: lényegében a szokásaim (amelyek értelemszerűen tudattalanok ) és a meggyőződéseim (amelyeknyelven kifejezve , nem kell tudatosan felfogni a viselkedés befolyásolásához).
A buddhizmus szerint nincs "én", amit most is keresel. Nem létezik az embernek olyan "magja", ami köré a többi alkotóelem csoportosulna. Az "én" illúzióját a részek összességének működése kelti, de a részek önmaguk sem állandóak, folyton változnak, az alrendszereik - ezáltal ők maguk is - idővel kicserélődnek.
Ha csak a fizikai dolgokra gondolunk: a testünkben nincs egyetlen olyan atom sem, amelyik születésünk óta ott lenne. A pszichés alkotóelemeink is változnak, nem azt gondoljuk, érezzük a dolgokról felnőttként, amit öt évesen gondoltunk, éreztünk. Új információkat tanulunk, meglévőket elfelejtünk. Az ember bizonyos szempontból egy történés, mint egy hullám, ami halad a part felé, de a partra nem azok a vízmolekulák érkeznek meg, amik a hullámot száz - vagy akárhány - méterrel beljebb alkották.
1-2. vagyis haloványlila lövésetek sincs :D
1-es lemagyarázta a személyiségrészeket egy keleti filozófiával...Grimmnél is csak az elme a lényeg,a lélek meg le van xarva.. :D
Köszi kérdező ilyen egymásnak ellentmondó üres agymenést is ritkán olvasok... :)
"Az én érzésem, amit érzek és mindig is éreztem, állandónak tűnt egész életemben, ezért úgy érzem, mintha még egy alapvető esszenciám is lenne ."
Ajánlom figyelmedbe a 6.-7-es válaszom:
https://www.gyakorikerdesek.hu/ezoteria__egyeb-kerdesek__115..
De megkegyelmezek...ezt hívják lélekesszenciának ami köré a többi kis "perszóna" épül a nagy színdarabhoz...
Igaz női összefoglalóval és némi fényküldött nyállal keverve,de inkább keresd ki hová tartozol:
...lehet diszlájkolni.. :D
"De vajon minden gondolatom, szavam és tettem megteremti a lényegemet – vagy abból fakad ?"
Ez nagyon tetszik.
Amúgy nem tudom a választ, de szuper kérdés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!