Mi a véleményetek a porosz iskolarendszerről?
Magyarországon és még sok más országban is működik ez a rendszer.
Szerintem igen nagy gondok vannak vele:
- Nem veszik figyelembe, hogy a gyerek érdeklődjön a tananyag iránt. Ugye, mindenki hallotta már tanár szájából, hogy "Szereted, nem szereted, de meg kell tanulni." Sok tanár meg se próbál érdekes órát tartani, csak felírja a táblára, aztán tanuld meg/magold be. Ez lesz a következő gond.
- A magolás díjazása: A tanárok nagy részét nem is zavarja, ha a diák magol! Rengeteg esetre emlékszem, mikor egy osztálytársam 5-öst kapott egy bemagolt leckéért, egy másik értelmesen, a saját szavaival elmondta, volt 1-2 hibája, és 4-est kapott. (Amúgy az osztályozás lesz a következő gond.) Miért díjazzák a magolást?
- Tehát az osztályozás. Először is azt szeretném elmondani, hogy a legtöbb gyermek és kamasz kíváncsi, ha érdekes dolgokat tanítanak, akkor osztályozás nélkül is érdekelné őket. Vagy lenne 1 vizsga mindenből az év végén és annyi. Így viszont minden gyermek és kamasz úgy megy iskolába, hogy "Fúj, már megint XY óra, csak nehogy én feleljek!"
- Házi feladatok. Angliában, Finnországban nem adnak vagy nagyon keveset, és ezeknek az országoknak jóval fejlettebb a tanügyük.
- Nem értelmes, okos, intelligens embereket, hanem nagy lexikális tudású embereket nevel. Nem önálló gondolkodásra tanít.
- Néhány felesleges tantárgy.
- Összesítve a gyermek/kamasz állandó stresszhelyzetben van az iskola miatt. "Van még 2 oldal házim, holnap biztos felelek, és még az XY tantárgyból sem magoltam be a leckét."
Amúgy a finnek oktatási módszereit megfigyelhetnénk, és vehetnénk példának szerintem.
Végezetül néhány cikk a porosz iskolarendszerről:
Nem fogom elolvasni a cikkeket ha nem baj, tény és való, hogy nem a legjobb az oktatási rendszer, na de az Angol híresen rosszabb! Nem kell mindennek bedőlni. Ott csak addig lesz használható tudása a gyerekednek, ha rengeteg pénzt ölsz a magániskolájába, egyébként az állami iskolák híresen gyengék, kvázi ha nem jössz gazdag családból meg van kötve az előrejutás lehetőséged. Náluk több felvételi eljárás van, egy még egészen fiatal korban, azt hiszem 10-12 éves kor körül, szóval van akinek már olyan korán megpecsételődik a sorsa, mert olyan iskolába küldik tovább. Aztán 16 évesen vége a középiskolának és ha elég jó hozzá, akkor 2 év felkészítő után egyetemi felvételi, ami az itthoni emelt érettségi szintjének felel meg. Nyelveket nem beszélnek semennyire szinte, mert annyira rosszul van felépítve annak az oktatása (még ha meg is engedhetik maguknak, mert az angol a világnyelv, még akkor is gáz...) Én "értelmes, okos intelligensnek" se feltétlen mondanám őket, nem véletlenül mondják a kinti magyarok, hogy ott egészen más a munkához való hozzáállása a külföldi embereknek és egészen lassúak hozzájuk képest az angolok.
Azzal nem értek egyet, hogy állandóan stressz alatt tartsák a gyerekeket, de az életben sem lesz ez másként. Kint most azért próbálják a negatív visszajelzést bevezetni, mert kikerülnek a gyerekek az iskolapadból és összetörnek a való világban. Az 1 vizsga rendszer meg nem működne, mert év közben nem tanulnának a gyerekek és biztos lehetsz benne, hogy hatalmas bukási aránnyal végződne. Akkor meg az lenne a gond, hogy irreális terhet ró a gyerekekre, hogy 1 év anyagát várják el tőlük egyszerre...
Az tény és való, hogy sok felesleges dolgot kell tanulni és jobban kéne szűrni, hogy ki megy tanárnak, de ennél még mindig lehetne rosszabb is.
Egyetértek az elsővel.
Csak beleolvastam ezekbe az eszmefuttatásokba, és nincs igazuk.
Amelyik tanár a magolást díjazza, az rossz tanár. A bemagolt anyagot valóban elfelejti a diák, de amit MEGTANULT, azt nem.
Én már nagyon régen jártam iskolába, de amit megtanultam, azok rögzültek is bennem. Tudom pl. hogy az Amazonas nem Ázsiában van, hogy Platon ki volt, hogy a magyar és világtörténelem jeles eseményei melyik évszázadban, esetleg évben voltak, és még sorolhatnám, hogy mire emlékszem.
Ha elolvasok egy szöveget, vagy írásművet, tudom értelmezni a mondanivalóját. A mai diákok többsége erre nem képes. Ezért is nem tudják a tan tárgyakat jól megtanulni.
A helyesírásról pedig jobb nem is beszélni.
Nem feltétlen porosz oktatási rend kell, hanem tanítani tudó pedagógusok és tanulni akaró diákok. Akik nem a jogaikat követelik, hanem a kötelességüket is ismerik.
2: A porosz oktatási rendszer magába foglalja az ilyen tanárokat is, akikkel szerintem is nagy gond van.
Azt írod, hogy szerinted is rossz tanár, aki díjazza a magolást. Ez esetben elég sok rossz tanár van.
"Akik nem a jogaikat követelik, hanem a kötelességüket is ismerik."
Követeljék a jogaikat, de a kötelességeiket is ismerjék. Így rendben van?
Szerintem is rossz a porosz oktatási rendszer. Egy sokkal közvetlenebb, játékosabb és kisebb létszámú csoportokra bontott megoldás kéne. Ráadásul a tanárokat csak állandó pszichológiai ellenőrzések mellett engedném tanítani.
A finneknél az a jó, hogy mindenkivel annyit foglalkoznak, amennyi szükséges ahhoz, hogy megértse az anyagot és rögzüljön. Ha valaki nagyon értelmes és okos, akkor rá kevésbé figyelnek oda, mint arra, aki nehezen érti meg a dolgokat. Így egyaránt értelmes embereket tudnak kinevelni.
Itthon meg... ahogy mondtad. Minden a magolás, még a felsőoktatásban is. Alig rémlik valami általános vagy középiskolából, de két hónapja záróvizsgáztam és már arra sem igazán emlékszem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!