Diszkalkulia vizsgálat hogy működik?
Nem tudom, de ha elolvasod a wikipédián mik a jellegzetes tünetek, és ha többnyire magadra ismersz, az már jó kiindulópont lehet. Én kijártam rendesen a 8 általánost, bár onnantól kezdve, hogy a matek feladatokat nem lehetett magolással megtanulni, mikor hogy kell számolni, onnantól kezdve kész kínszenvedés lett az életem. És szinte minden olyan tárgyból probléma volt, ahova kellett matek. Viszont nem voltam egy lusta, vagy rossz tanuló, de ezek nagyon rontották az átlagomat, így az volt a cél, hogy egy gyenge kitűnő tanuló legyek legalább általánosban. Majd mivel mindig is érdekelt a számítógép, ezért informatika szakra iratkoztam felvételi után. Utóbbinál nagy szerencsém volt, mert a felvételi vizsgán leírhatatlanul rosszul teljesítettem matekból. Az informatika szakon meg természetesen a villamosságtan, és a matek volt örökös szenvedés, rengeteg intő, rengeteg egyes, sok különóra. Matekból konkrétan csak azért nem buktam meg soha, mert a tanárnő a szomszédom volt, és mondta is négyszemközt, hogy csak a magatartásom miatt nem fog megbuktatni, mert úgy érzi bár a matek nálam reménytelen ügy, de a többi tárgyat elnézve nem vagyok olyan rossz, és emiatt kár lenne elvenni tőlem a lehetőséget, hogy később az életben tudjak érvényesülni.
Megjegyzem, hogy önszorgalomból pl. a programozást simán kitanulhatod, legalább egy közepes szinten, főleg ahol nem kell alacsony szintű matek. Érdekes, hogy a kettő nem függ össze feltétlenül egymással, mivel itt máshogy kell gondolkodni, és az alap műveleteket is, mint összeadás, kivonás, szorzás, osztás már a program végzi, az összetettebb függvényekhez meg már lehet sok kész sablont találni neten.
Nekem amivel mindig is problémám volt/van, az a fejből való számolás (akár kis számok esetében is, mint tizenpár, 100 valamennyi, és hasonlók, az analóg óráról sokszor nem tudom egyből megmondani, hogy mennyi is az idő, főleg ha nincsenek számok rajta, és 13 fölött jár az idő. Emellett az átalakításokkal mindig hadilábon álltam. A pénzzel való elszámolás, főleg kasszánál, az is probléma, mivel nem tudom olyan gyorsan ellenőrizni az értéket, mint a többi ember, ezért általában bízom a másik félben, hogy jól adott vissza. Ja és mai napig is az ujjaimon kell számolnom, ha pontos akarok lenni.
Nekem tavaly sorozatosan rossz eredményeim születtek matekból, mert egyeltalán nem foglalkoztam vele. (Amúgy meg tudtam volna csinálni,szóval nekem nem a diszkalkulia volt a problémám) Emiatt elküldtek pszichológushoz, ahol csináltak egy vizsgálatot, ami ha jól tudom diszkalkulia vizsgálat volt, de azt nem tudom, hogy ez mennyire hivatalos, vagy hogyha te elmész ilyen vizsgálatra az ilyen lesz-e.
Mindenesetre leírom, hátha ez is segít.
Nekem egy gyógypedagógus végezte el, és nagyon egyszerű volt. Először csak olyanokat kellet megmondanom, hogy pl. hol van egy adott tárgy (mármint az asztalon, vagy az asztal alatt, a széktől jobbra, ilyesmik)
Ezután számolnom kellett, először csak egyesével, aztán visszafelé, majd kettesével de mindezt egyszerű számokkal, egytől kezdve. Aztán volt olyan feladat, hogy mondott a nő egy kicsit nagyobb számot, pl 435 és ettől kezdve kellett folytatnom a számsort, ugyanígy először egyesével, aztán kettesével meg visszafelé, és ezt több különböző számmal megismételtük.
Ezután jöttek a számolós feladatok: először kis számokat kellett fejben összeadni, kivonni, és volt pár nagyon egyszerű szorzás és osztás, utána pedig ugyanezek, csak nagyobb számokkal és írásban.
Igazából ennyi volt az egész, bár azt tényleg nem tudom, hogy ez mennyire hivatalos, ezt konkrétan az egyik gyermekkórház pszichológiai/pszichiátriai részén egy gyógypedagógus végezte el.
Én közben teljesen úgy éreztem magam mint egy alsós matekórán, számomra nem voltak ezek nehéz feladatok, bár én nem vagyok diszkalkuliás - mint ahogy ezt meg is erősítették.
(Ja, és azt még hozzátenném, hogy 16 éves vagyok, szóval nem alsósként adták nekem ezeket a feladatokat)
Nem tudom, esedékes-e még a válaszom, de engem idén májusban diagnosztizáltak diszkalkuliával, kaptam meg a felmentést. Leírom az egész procedúrát.
Először is, ha te és/vagy a szüleid, tanáraid arra gyanakodnak, hogy diszkalkuliád van, a városi Nevelési Tanácsadót fel kell hívni. A matektanárodnak, plusz még egy tanárnak (nekem pl. az osztályfőnököm) kell egy véleményt írnia rólad. Ezt beadván adnak időpontot. Ha nem vagy valakinek a valakije, nincs protekciód, akár fél évbe is beletelhet ez. Mivel tavalytól rendeletváltoztatás volt, ha valóban felmentést akarsz (és téged arra jogosnak ítélnek, hogy megkapd azt) 3 vagy ritka esetekben 4 vizsgálaton kell túlesned. Az első városi vizsgálat egy pszichológiai vizsgálat lesz, kérdezősködni fognak, el kell mesélned, hogy miből gondoltad, hogyan jöttél rá, hogy ilyen problémáid vannak, a matekon/reál tantárgyakon kívül megy-e más is rosszul, mi a kedvenc tantárgyad, stb-stb. Nagyon egyszerű összeadás-kivonásokat kell elvégezned fejben, 9 kis többszínű kocka segítségével kirakni adott mintákat, geometriai alakzatokat megformálni. Ha ez megvan, újra időpontot kell kérni, itt azért már jóval kevesebb időt kell várni. A második városis vizsgálaton azt fogják nézni, hogy csak diszkalkuliás vagy vagy esetleg diszgráfiás és diszlexiás is. Először csak 3-4 betűs szavakat, majd már egyre hosszabb, végül pedig egy egész kis történetet kell felolvasnod, mérik, hogy hány másodperc alatt, hány hibával tudod ezt megtenni. Kis nyelvhelyesség is lesz, pl. szavakat kell definiálni, szövegértést kell megoldanod, tollbamondás is lesz és egy mini fogalmazást is kell írnod. Egy adott rajzot le kell másolnod, majd pár perc memorizálás után fejből is le kell rajzolni. Meg persze a matekos rész. Nagyon egyszerű összeadás, kivonás, szorzás, osztási feladatok lesznek, sorozatok, a végén 2 kis szöveges feladat is van. Ha ezen is túl vagy, jön a megyei bizottság. Itt megint többet kell várni, itt már jóval több gyereket vizsgálnak, és nem csak ezekkel a diszes problémákkal kerülnek ide gyerekek és szüleik. Itt először egy orvosi vizsgálat van, ha pl. a szülés közben volt komplikáció, érdemes vinni a szülési záradékot (biztos nem ez a pontos neve, de most hirtelen nem ugrik be). Utána lesz egy második vizsgálat is aznap, ismét egyszerű matekos feladatokat kell megoldanod, amíg a szülőtől sokadjára kérdezik meg a szokásos kérdéseket. Ha még innen is továbbküldenek az országosra, akkor lesz még egy vizsgálatod. Mivel nekem az nem volt, így arról nem tudok nyilatkozni. Szóval, ha végeztetek ezzel, vissza kell ülnötök a váróba, kb. 1-1,5 óra várakozás után a bizottság meghozza a döntést, hogy megadják-e neked a felmentést vagy sem. Ott helyben meg is mondják az eredményt, ha igen, kaptok egy A4-es papírt, azon rajta van, hogy matematika tantárgyból 100%-osan fel vagy mente, és kémia és fizikából sem csináltathatják meg veled a számolós feladatokat. Ezt a papírt be lehet adni már a suliba, nálunk így is elfogadják, valahol ezt még nem. 3-4 héttel a megyei vizsgálat után küldik el a lakcímetekre a hosszú, 6-7 oldalas zárójelentést, amiben benne lesz mindaz, amit a 3 gyógypedagógus tapasztalt a vizsgálatod során és 1 oldalas tájékoztató van az iskola részére is, hogy milyen foglalkozásokat kell biztosítaniuk számodra, milyen jogaid és kötelezettségeid lesznek ezentúl. A fénymásolt változatát ennek be kell adni az iskolába. És hát, ennyi. A szerencsésebbek 2 hónap alatt, másoknak ez akár egy évükbe is telhet, mire végigmegy ez az egész procedúra. Nagy stresszes, nagyon embert próbáló a várakozás, a dilemma, hogy na, most megadják-e vagy sem, de érdemes már csak azért is belevágni, mert ők segítséget is adnak ahhoz, hogy fejleszd magad és mikor kikerülsz az életbe, a munka világába, ne legyen akkora hátrányod a többi, ""egészséges"" emberhez képest.
(:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!