Manapság vannak még, akik naplószerűen blogolnak?
Anno tizenéves koromban ( most huszonéves vagyok) nagyon divatosak voltak a blogok, jópárat követtem gportalon, blogspoton és hasonló oldalakon. Azokat szerettem, amik nem konkrét tematika szerint mozogtak, mint könyvajánló, utazós blog stb., hanem teljesen nyersen a saját mindennapjaikról meséltek benne az írók, persze jó esetben valami egyedi, szórakoztató stílusban - és persze azok a bloggerek fogtak meg leginkább, akik különleges, kreatív személyiséggel rendelkeztek, vagy legalább nagyon jó humorral. Néha pedig amolyan "guilty pleasure" volt követni egyesek "egyszerű" életének apró kis drámáit és intrikáit - jobban belegondolva sok olyan naplót is követtem, ami kicsit "trash" volt, de annyira üdítően őszinte és valóságos, hogy függőséget okozott.
Egy idő után viszont a legtöbben abbahagyták a blogolást, és az utóbbi időben újabb oldalakat sem találok. Teljesen kiment a divatból ez a fajta blogolás, vagy csak rossz helyen keresgélek? Esetleg van itt valaki, aki vezet naplóblogot?
Szerintem átment ez a fajta tartalom vlogolásba, vagy tiktokra. Amit sajnálok, mert én nem követtem ilyen blogokat, de most szívesen olvasnék ilyesmit.
Egyébként az is fontos, amit a 2-es ír. Én mai napig írok naplót, kézzel. De a 2000-es években sem mertem ezt online kitenni, most még kevésbé merném, ebben az online térben gyakorlatilag semmit nem merek megosztani a nyilvánossággal, még azt se, ha nyaraláson lőttem egy jó fotót.
Változik a világ, az emberek és a szokásaik is.
Egyrészt, akik ilyesmivel foglalkoztak, azok egy idő után megváltoznak, felnőnek, kinőnek belőle, leszoknak róla. Másrészt a kommentek és egyéb környezeti hatások is hajlamosak leszoktatni az embert róla, hogy megossza a gondolatait, érzéseit, kiadja magát. Az egyre több csalás, zaklatás és egyéb visszaélés veszélyei sem sokat segítenek.
Az életük változásai mellett is egyre kevésbé marad rá idejük, energiájuk, lehetőségük. A kamaszok felnőnek, a szingliknek párja lesz, a pároknak gyerekük, a suliból munka lesz, egyre több a kötelesség, a feladat, a program és tennivaló. Ezek miatt egyre kevesebb idő marad az írásra, publikálásra, kommentelőkkel hadakozásra, kommentek moderálására, stb.
Régen a blogolás magától értetődő megoldás volt, mert az Internet alapvetően szöveg+kép formátumú volt. A videózásra csak nagyon korlátozott lehetőségek álltak rendelkezésre, körülményes, macerás, időigényes volt videókat felvenni, letölteni, szerkeszteni, feltölteni, ezért nem is nagyon volt jellemző, inkább csak színesítő tartalom volt a legtöbb szöveges formátumú oldalon.
Mivel a szöveges oldalak voltak túlnyomó többségben, mindenki elfogadta és ezt a formátumot használta - készítők és fogyasztók egyaránt.
Viszont azóta már minden telefonnal könnyen, kényelmesen lehet videózni, egy rakás videó megosztó oldal és hasonló szolgáltatás született, ezek kerültek fölénybe, ezeken lóg a legtöbb ember. A legtöbb alkotónak sokkal egyszerűbb videóra venni az elmondott gondolatait, mint leírni azokat. A közönségnek pedig általában sokkal könnyebb megnézni és hallgatni egy videót (akár utazás, kutyasétáltatás, mosogatás, sportolás közben), mint egy írott szöveget olvasni 100%-os figyelemmel.
Így a blogolás háttérbe szorult, a videózás előtérbe tört.
A mai fiatalabb korosztály eleve a videós formátumok használatába nőtt bele. Ezért számukra sokkal természetesebben jön a videózás, mint a szöveges tartalom megosztás. Ők TikTokokat, Shortsokat, Reeleket posztolnak egyszerű státusz, vagy blog poszt helyett.
Az is nagyot változott a régmúlt óta, hogy ma már nem a blog oldalakon, de még csak nem is a kereső oldalakon összpontosul az olvasó közönség figyelme, hanem mindenki a közösségi média oldalakon van, azokat görgeti szabad pillanataiban. Maguk a közösségi oldalak is egyre kevésbé támogatják külső linkek megosztását. Az az érdekük, hogy minél inkább eltántorítsák a felhasználót attól, hogy másik appot/oldalt használjon.
A csak szöveges Twitter bevezette a fotók és videók posztolását. A korábban csak képes Instagram előbb a videókat, rövid videókat, majd a Threads-el a szöveges tartalmakat is bevezette, csak ne mást használj helyettük. A csak videóról szóló YouTube bevezette, hogy már állóképeket és szövegeket is meg lehet osztani (500 követő felett), hogy nem videós kapcsolattartást is biztosítson a tartalomgyártók és a követőik között, ne kelljen ezekért máshova mennie senkinek.
Próbálják az embereket a platformon tartani, nehogy elhagyják a közösségi oldalt egy külső oldalra. Előnyben részesítik, ha magán a közösségi oldalon megosztott posztot teszel ki, mások posztjait a rendszeren belül osztod meg. Hátrányba kerülnek a külső linkek megosztásai. Aki nem fizet, annak eleve kevesebben látják a posztjait, így kevesebb emberhez jutnak el maguktól a posztok.
Ezért aztán mindenkinek nem csak egyszerűbb, hanem praktikusabb is magukon a közösségi oldalakon megosztani a posztokat egy külön blog helyett. Akik még osztanak meg dolgokat magukról szöveges formában, azok is inkább a közösségi médiában, mikroblogokon teszik, kevésbé jellemző egy külön hagyományos blog. A közönség lecsökkenése miatt is kevésbé motiváltak az emberek a hagyományos blogokat használni. Mivel kevesebb a tartalom rajtuk, az egykori közönség pláne elszivárog ezekről a helyekről és így a folyamatok egymást gerjesztik tovább, erősítve az átalakulást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!