Szerintetek mit csinálok rosszul, min kellene változtatnom, hogyan kellene beosztanom az időmet?
Egyetemista vagyok és egyszerűen nem vagyok képes lépést tartani magammal, a feladataimmal, az egyetemmel. Mindennel el vagyok maradva, semmire sincs időm és energiám, magammal kb. semmit sem foglalkozom. Már szabályosan szégyellem is, mert pl. mostanában hajat sem mosok hét közben, reggel csak gyorsan magamra dobok valami göncöt, ami a kezem ügyébe akad, nem mozgok semmit és ez meg is látszik, nem foglalkozom a hobbimmal sem stb., szóval már tényleg gáz. Pláne azért is érzem kellemetlennek, mert én csak anglisztikás vagyok, mások sokkal nehezebb szakokon tanulnak és mégis tök jól megoldják az életüket. Csomószor megkapom azt is, hogy én csak bölcsész vagyok, nem is kell csinálnom semmit.
Valamit tényleg rosszul csinálok, de egyszerűen nem látom a megoldást.
Elöször is össze kellene írni, mik azok, amiket el kell végezned, naponta, meg hetente.
Utána összeállítani egy alap-napirendet (pl. felkelés 7-kor, tisztálkodás fél 8-ig, reggelizés 15 perc, egyetem délig ... lefekvés este 11-kor).
Ha ez megvan, akkor ezt kell szigorúan tartani (nem 5 perc ide-oda, de túl sok csúszás nem ajánlott), és az egyéb programjaidat - valószínüleg egy hétre lebontva - ugyanígy összeszedni.
Egy-egy napra úgy kalkulálj, hogy legalább egy-másfél óra szabadidö is legyen benne, illetve az egyes tevékenységek esetleg cserélgethetöek legyenek a következö napiakkal.
Ha ugyanis túl szoros vagy merev a rendszer, akkor nem tudod teljesíteni, vagy nagyon bekorlátozottnak fogod érezni, ha meg túl laza, akkor egyszerün elcsúszol az idövel.
Eleinte nem egyszerü, de semmi esetre se add fel, ha kialakul az alapritmusod, akkor utána már csak tartani kell.
Írj heti beosztást (órára pontosan), amiben az óráid is szerepelnek és írj a 14 hétre egy összefoglaló táblázatot minden tárgyadból, hogy melyik órára mivel kell késznek lenni (zh, prezi, esszé, projekt). Majd a tantárgyas táblázat teendőit vezesd át a heti beosztásba úgy, hogy lásd, melyik nap mivel kell foglalkoznod (és mennyit) ahhoz, hogy ne csússz el. Hagyj szabad napokat is arra az esetre, ha elcsúsznál.
A tanulási módszereiden is lehet, hogy változtatni kell, ezt viszont neked kell kitapasztalnod. Én is csak gyakorlással éreztem rá, hogy hogyan kell szűrni és rendszerezni az információt. Az is lehet, hogy a szak nem megfelelő neked és mégsem olyan érdekes, mint gondoltad. Nehéz úgy tanulni valamit, ha nem vagy motivált és kicsit ezt érzem azon, ahogy a szakod jellemzed. Ha nem, akkor bocsi, de érdemes ezen is gondolkodni. Valószínűleg az is baj, hogy halogatsz, erre jó megoldás konkrét részletekre szedni a feladatot. Sok ember azért halogat, mert nem tudja, hogy kezdjen hozzá egy feladathoz és nem tudja felmérni annak időbeli kiterjedését. Például ha írnod kell egy esszét, ahol már a források gyűjtése is sok kérdőjelet jelent, annak nehéz lesz nekiállni. Ezért célszerű időt tölteni a megtervezéssel, hogy mondjuk 3 nap alatt keresel 3-4 órát magadnak arra egy nap, hogy forrásokat gyűjts. A következő 2 napban mondjuk 3-4 óra alatt kiszelektálod őket. Aztán készítesz egy vázlatot, hogy melyiket hol írd bele a szövegbe, mi következik miből, aztán átolvasod ezeket a forrásokat és csak a számodra fontos kulcsszavakat és gondolatokat írod fel a címük mellé egy lapra. Aztán kiteríted őket és ezeket a fő gondolatokat összefűzöd és lehivatkozod... Ha vannak logikai lyukak, próbálsz oda is keresni még cikkeket, ez már csak az összecsiszolás. De ez csak egy példa, a szakdogámat én pl így raktam össze. :) Kevésbé volt szorongató körönként kikristályosítani a lényeget, mint 60 ablakban megnyitogatni mindenféle forrást és esetemben a fordítóval is bohóckodni egy sort.
Persze lehet, hogy neked más válik be.
Én természettudományi területen végeztem, első éves egyetemista koromban kezdtem el komolyabban edzeni (heti 5x), mesterszakon pedig az egyetem és az edzés mellé dolgoztam is, mert már külön éltem. Ott azért kevesebb óránk volt, de igényelt egy kis egyeztetést. Ezt csak azért mondom, mert nekem sikerült ezzel legyűrni úgy az egyetemi feladataimat, hogy ne menjen másnak sem a rovására,ezért is javaslom neked is. :)
Csak az a baj, hogy azt sem tudom, hogy mit hogyan osszak be és, ha el is tervezem, akkor sem tudom tartani a tempót, kicsúszom az időből, nem megy. Ebben a félévemben van a legkevesebb órám, de túl sok mindent kell csinálni. Leginkább az olvasás és az olvasott anyag feldolgozása a legnehezebb, mert rengeteg idő elmegy vele.
Hétfőn 12.00-17:30 között vagyok bent az egyetemen, vagyis három órám van. Van egy előadásom, amire óráról órára olvasni kell(ene) és így feldolgozni az anyagot, ebből zh-k vannak. Van egy szemináriumom, amire ugyanígy minden órára kell olvasni, minden órára van házi és beadandó, illetve minden második héten zh (ezen kívül is kell majd prezentációt tartani, illetve lesz év végi nagy beadandó is). Van még egy másik szemináriumom is, amire szintén mindig kell olvasni, mindig kapunk házit és minden második héten zh.
Kedden csak egy órám van reggel 8-kor, de erre is minden órára kellene készülnöm, mert ez egy nyelvóra.
Szerdán 11:00-15:30 között van órám. Egy előadás, amire szintén jó lenne folyamatosan készülni, de ezt már elengedtem. Valamint egy szemináriumom, amiből minden órára kell olvasni, minden órára van egy beadandó, mindig kapunk házit (ebből félév végén lesz még egy zh, illetve egy prezentáció). A harmadik pedig egy szeminárium, amiből minden órára kell olvasni, minden órára van egy beadandó és lesz egy zh és egy nagy beadandó.
Csütörtökön 11:00-kor van egy előadásom, amire olvasni kell és zh-k vannak. Utána 14:00-tól a már említett nyelvóra, mert heti két alkalomról van szó. Illetve 16:00-tól van egy szabválom, amire szerencsére nem kell készülni.
Pénteken pedig csak egy órám van reggel 8-kor, amire minden órára olvasni kell, mindig kapunk házit és lesz egy félév végi zh és egy nagy beadandó.
Mivel megy el az időd..???
Pl. mennyit netezel?
"Leginkább az olvasás és az olvasott anyag feldolgozása a legnehezebb, mert rengeteg idő elmegy vele."
Erre tök jó megoldás, hogy a hasztalan, de katalógusos óráidon vagy már hazafelé nekiállsz. Érdemes a pomodoro módszert is használni otthon, így kevésbé tereli el a figyelmed valami. Ha rendelkezésre áll az olvasmányból kidolgozott vagy rövidített verzió (nálunk gyakori volt), inkább azt keresd elő.
Egy átlagos folyó szöveget 5 perc/oldal sebességgel lehet elolvasni, de ezt te magad is le tudod mérni személyre szabottan. Ezáltal fel tudod mérni, hogy mi mennyi időbe telne és melyik holtidőben tudsz rá sort keríteni. Holtidő az utazás, a várakozás vagy az idétlen órákon ücsörgés, aminek az anyaga úgyis maradéktalanul felkerül valahova vagy amiről az a pletyka járja, hogy dedó a vizsga. Én sokat olvastam a munkahelyemen is, két feladat között 3-4 oldalt, így akár azt is sikerült megoldanom, hogy mire hazaértem, nem kellett ilyennel cseszekednem.
Nagyon sok forrás van időmenedzsmenttel kapcsolatban is a neten, nézz utána.
És most én leszek a szemét meg a kisördög a válladon, de sokszor jobban jársz azzal, ha nem mész órára... Kell hozzá önfegyelem ugyan, de azt a másfél órát+ az utazás kétszer olyan hatékonyan is eltöltheted. Szerintem 6 év egyetem alatt talán az óráim felére, ha bejártam és gyakran jobb jegyekkel zártam a félévet, mint akik ott voltak.
Nálunk a legtöbben megkövetelik az órai jelenlétet. Ebben a félévben is a szerdai előadásomon kívül az összes órám katalógusos, emiatt nem tudom kihagyni őket (2 hiányzás megengedett, de pl. a pénteki órámon ezt is csak orvosi igazolás ellenében fogadják el). Illetve szerintem itt eleve ajánlott bejárni és jegyzetelni, mert az órán elhangzottak számítanak leginkább (legalábbis nekem ez a tapasztalatom) és nem nagyon kapunk ki olyan anyagot (ha kapunk egyáltalán, mert általában nem kapunk semmit), amiből normálisan fel lehet készülni a számokérésre. Például szerintem a szerdai előadás vizsgájára sem tudnék hatékonyan felkészülni az előadás nélkül, mert kapunk egy halom ajánlott szakirodalmat felsorolva mint forrás és ennyi (se ppt, se vázlat, se korábbi vizsgalap, se a követelmények, se semmi).
Az olvasás is olyan, hogy pl. irodalom előadásnál még esetleg elég lehet az is, ha csak valami rövidített változatot olvasok vagy keresek egy összefoglalót, de a szakirodalommal ezt nem tudom megtenni, ahogyan a szemináriumoknál sem. Ha szemináriumra kell olvasni, akkor az irodalom esetében (amiből most 3 van egy héten) például azt jelenti, hogy olvassam el, jegyzeteljek belőle, írjak belőle egyfajta "szószedetet" (pl. szakkifejezések definíciókkal és példákkal vagy jellegzetes motívumok, képek stb.) vagy elemzést kell róla írni, vagy ebből írunk zh-t, esetleg az órán kell vele dolgozni. Szóval ezt annyira nem lehet megúszni vagy elsumákolni, mert vagy megcsinálod vagy nem és ki is derül, aminek nyilván megvan a maga következménye is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!