Egy hangfal annál jobb minél jobban elnyeli a hangszoró által "hátrafelé" keltett hangokat?
Igen. (Ha normális hangfal építése a cél és nem Bass reflex sugárzót akarunk.)
Ezért kell kibélelni a hangszóró mögött ún. vatelinnel, jobb esetben gyapjúval,
vagy egyéb hangelnyelő-, hangcsillapító anyaggal.
Hát, az ideális hangfal elvileg egy végtelen falba épített hangszóró :) Azért rakják mégis dobozba, mert ritkán van lehetősége valakinek falba építeni a hangszórókat, strapás kábelezni, ki tudja, mi van a fal másik oldalán, és a doboz felépítésével lehet hangolni a hangzást, frekvenciákat kiemelni, ilyesmi. Ettől függetlenül az eredeti kérdésre a válasz: nem. Egy hangfal annál jobb, minél jobb. Úgy tippre egy Genelec hangfal a saját hangszóróival jobban fog szólni, mint ha szétszeded, agyonszigeteled, és olcsó SAL hangszórokra cseréled, pedig jobban elnyeli.
Nagyon sok minden számít abban, hogy mennyire szól jól egy hangfal, elősorban a te ízlésed.
Hát nem egészen így van...
Egy hangsugárzó annál jobb, minél semlegesebben, minél természetesebben sugározza le a hangokat. Na most ennek a viszonya a hátrafelé sugárzott hangokhoz korántsem egyértelmű.
Többféle ELVŰ hangsugárzó létezik, csak néhány.
-Hangfal (dipólfal).
-Zárt hangdoboz.
-Mélyreflexes (fázisfordító) hangdoboz.
-Transmission-line hangdoboz.
-Elöl terhelt exponenciális tölcsér.
-Hátul terhelt exponenciális tölcsér.
-Hátul terhelt exponenciális tölcsér és mélyreflexes (Fostex).
-Karlsen hangsugárzó.
Ezek közül a ZÁRT esetében áll fönn ez az elnyeletés téma.
A hangfalat (dipólfal) leszámítva az összes többi konstrukció HASZNOSÍTJA (!) a hátrafelé sugárzott hangokat, ebből kapásból lehet sejteni, hogy azoknál nem lehet cél elfojtani teljesen visszafelé sugárzott hangokat.
Ha praktikusan nézzük: leggyakrabban zárt és mélyrelfex dobozzal találkozni.
Mélyreflexnél nem lehet cél minden visszafele sugárzott hangot megölni, hiszen éppen az kerül hasznosításra, de ott is illik csillapító anyagot használni.
A dolog érdekessége, hogy a zárt hangdoboz hangja is rossz lesz, ha nagyon teletömik csillapító anyaggal. Próbáld ki! (Döglött hangja LEHET a zártnak is, ha túlcsillapítod.)
Nem egészen a "túlnyomás" kedves kérdező.
A zárt hangdoboz, meg a mélyreflexes (amin lyuk is van) hangdoboz MÁS ELVEN működik. Máshogyan is viselkedik.
A zárt hangdoboz esetében hamarabb csökken a mély hangok szintje, viszont a csökkenés meredeksége nem olyan nagy. (az ún. hármaspont alatt 12dB/oktáv)
A reflex hangdoboz esetében mélyebb hangoknál kezd a mély hangok átvitele csökkenni, de meredekebb a csökkenés. (hármaspont alatt 24dB/oktáv)
Tulajdonképpen a hangszóró paraméterei meghatározzák, hogy zárt, vagy reflex doboz kell neki, valamint a doboz térfogatát és egy csomó mindent szintén.
Aránylag gyakori tapasztalat (de ettől lehet eltérés), hogy a zárt dobozokat kicsit rá kell tolni a falra, hogy megjöjjön a mély, a reflexeket meg inkább jobb szabadabban elhelyezni!
"Tulajdonképpen a hangszóró paraméterei meghatározzák, hogy zárt, vagy reflex doboz kell neki, valamint a doboz térfogatát és egy csomó mindent szintén."
Mely paraméterek? Illetve van valami táblázat ami alapján ezt el lehet dönteni? Továbbá mihez jobb a zárt illetve mihez jobb a reflexes hangláda? Vannak hangok amik jobban szólnak a zártban és vannak amik jobban hangzanak a reflexes ládában?
A Thiele-Small paraméterek. Leginkább is a Qts nevű. Hát nézd, vannak ilyen "onlány" kalkulátorok, azokkal meg lehet próbálkozni.
Az, hogy melyiket szereted, kissé ízlés dolga. A lényegi különbséget leírtam köztük. Mindkettőből lehet high-end minőségűt is találni és csapnivalót is...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!