Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Szórakoztató készülékek » Mi mindent kell tudnom arról,...

Mi mindent kell tudnom arról, hogy hogyan lehet elérni a lehető legjobb hangzást otthon hangszórókkal? (RÉSZLETEK LENT)

Figyelt kérdés

Hangszínszabályzásról,hangszórók elhelyezéséről,milyenségükről és minden idekapcsolódó dologról van szükségem ismeretekre.

Írjatok saját gondolatokat,véleményeket,teszt linkeket,amit olvashatok.



2014. máj. 28. 23:53
 1/6 anonim ***** válasza:

Pffúúúú hát hallod...

Tanulmányozz mondjuk néhány Csabai Dániel könyvet bevezetésnek, vagy Cs Kádár Péter: Diszkónika c könyvét (az mondjuk kicsit másról szól). És/vagy a híres magyar Hi-Fi Magazint, különösen a korai számokat! Meg mondjuk az avx.hu/forum -ot...

2014. máj. 29. 11:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
Kb ezt: [link] . :)
2014. máj. 29. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

Klinger hangdobozépítés könyvét is ajánlom. Szakcikkeket mozis weblapokon, azokban is írnak okosságokat.

Holnap ha lesz időm és nem felejtem el "röviden" írok közvetlen ide pár sort.

2014. máj. 30. 18:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:
Köszi, már várom. :)
2014. máj. 31. 19:13
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

Na szóval. A hangzást százalékos arányban kifejezve, 60-70%-ban a lehallgató tér határozza meg. Tehát ha jó a szoba akusztika, egy belépő szintű rendszer jobban szól végeredményben, mint egy milliós nagyságrendű rendszer egy rossz szobában.

A szobának minél jobban konvergálnia kell egy süket szobához, azaz a lehető legtöbb visszaverődést megszüntetni, kioltani. A szobád akusztikáját (a közép-magas tartományban persze) tesztelni a legprimitívebb módszer talán az, hogy beraksz egy zenét, leülsz a hallgatási pozícióba, és a két kézfejed a fejedre merőlegesen a füled mögé teszed. Ha nincs nagy változás a hangzásban, egész jó a szoba akusztikája, de általában baromi sokat javul a hangzás ha ott a kezed, mivel a füledbe a hátulról visszaverődő hangok nem jutnak el.

Ezen javítani legjobban bútorokkal tudsz, könyves szekrény, könyves polc, ruhás szekrény, de akár egy vastagabb függöny is sokat segíthet, a lényeg, hogy ne maradjon nagy, üres falfelület. A parketta, járólap kopogását tudod kompenzálni valamelyest szőnyeggel.

A mélyhangoknál már nem ilyen egyszerű a helyzet, ott diffúzorokat, basszus csapdákat szoktak használni. Viszont egy átlag lakószobában erre nincs lehetőség. A sarkokba rakott masszív szekrény, de akár egy nagyobb fotel is javíthat rajta valamelyest. Valamint a szoba alapterülete rengeteget befolyásol, téglalap, négyzet, egyéb négyszög, meg a plafon is sokat számít, egy full párhuzamos falakból álló szoba, teljesen máshogy szól, mint pl. egy tetőtéri kialakítás. A szoba mérete is meghatározza, hogy hol van kiemelés, kioltás. Akkor a nyílászárók elhelyezkedése, a falazat anyaga, nem mindegy, hogy tégla, panel, gipszkarton a fal. A tégla az képletesen értve szárazabb, tisztább basszust eredményez, a panel az brummogósabb, a gipszkarton meg nagyon búg. De persze ezt nagyon leáltalánosítva.


Akkor a hangsugárzók elhelyezése is egy érdekes dolog. Minél jobban sarokba rakod, annál erősebb lesz a bass, de romlik a színpadkép, és a pontosság rovására megy. Álló hangsugárzókat nem hogy sarokba, de még falra se szokták sokan rátolni, 50-100 centi helyet hagynak a hangfal háta és a fal között. Ki lehet számolni, hogy x távolságban elhúzva a faltól, mely frekvencia sávban lesz kioltás illetve kiemelés. Az sem mindegy, hogy beforgatod a hangfalakat a hallgatási pozi felé, vagy nem. Ha beforgatod, akkor is, mennyire, csak 10 fokkal, vagy akár 20-30 fokkal, az sem mindegy. Szerintem ezt az adott hangfal térábrázolási képességei alapján kell belőni úgy, hogy a hallgatónak jó legyen. Polcusgárzóknál nagyon, nagyon, nagyon sokat számít a jó, stabil, masszív állvány. Álló hangfalak alá szokás rakni márvány vagy gránit lapot, valamint a jó hangfaltüske is befolyásol. A lényeg, hogy minél jobban elcsatold a padlótól a hangdobozt, maga a doboz minél kevesebb rezgést tudjon átadni a környezetének. Subládák alá is szoktak gránit lapot rakni. Több fajta láda van, van olyan amelyik padló felé sugároz, van amelyiknek csak a reficsöve surágoz padló felé (ha van neki egyáltalán). A láda alatti padlózat is befolyásol, pl. ha túl kemény a mély, érdemes szőnyegre rakni, ha túl puha, akkor parkettára tüskéken keresztül, vagy gránitlapra.

A mélysugárzót legegyszerűbben úgy tudod elhelyezni, hogy lerakod a ládát a hallgatási poziban. Beraksz egy hanganyagot amit hallgatni akarsz, és négykézláb mászkálsz körbe a szobába a fal mentén, és ahol a legjobban szól számodra, oda lerakod a ládát. Hasonló hangzás várható a hallgatási poziban is. Ha 2 mélyláda van a rendszerben, vagy esetleg 4, akkor már lehet trükközni a kioltásokkal, a ládák egymáshoz képesti fázistolásával. PA technikában követelmény ma már a mélyhangok lesugárzásának irányítása is. Alapjáraton az alacsony frekvenciás hullámok gömb alakban terjednek, így nem lehet irányítani. A gyakorlat azonban más, kül. line array, illetve kardioid elrendezéssel, nagyon szépen lehet irányítani a mélyhangokat is. Szobában 3-4 ládával már szép kardioid hatás érhető el. Nézz utána neten mi az, nem fejteném ki.


Egy jó hifi rendszerben nem használunk hangszín szabályozást. Ki kell választani az adott felhasználói igények legmegfelelőbb erősítő-hangszóró párosítást, és nem lesz szükség EQ-zni. Legtöbb hifi, házimozi erősítőn van egy "direct" mód, ami a lehető legjobban lerövidíti a jelutat a forrás és a végfokozat között. Minden áramkört, EQ-t, kiemelést, zavart, kioltást okozható részt kikerülve, a lehető legkisebb módosítással erősítő a jelet az erősítő ebben a módban. Persze függ a felhasználó céljaitól. Ugye a hiend, audiofil, "jó" hangzás célja, hogy a lehető legkevesebb beleszólással, módosulással azt halld vissza, ami a lemezen van. Nem mindenkinek ez a célja a zenehallgatással. Van akinek az ércesebb, van akinek a szárazabb, van akinek a dögösebb, van akinek a kemény, feszes, van akinek a lányagg hangzás kell. Meg zenei műfajonként is eltérő, pl. egy olyan hangfal, amin egy lány blues jól szól, vagy egy kellemes jazz, egy pörgős rock szinte biztos hogy rosszul fog szólni. A pörgős rockhoz nagyobb dinamikájú, dögösebb hangzás dukál, mint a jazzhez.


És már ki is tértem magukra a hangsugárzókra. A zenei hallás mint föntebb írtam szubjektív, nincs 2 egyforma igény, mindenkinek más jön be. Van akinek az a jó hangzás, ha a zenét olyan hangrendszeren hallja vissza otthon is, hogy tökéletes koncert hangzást ad, az vesz 1 pár felső kategóriás top PA hangfalat, meg egy mélyet alá. Van akinek a teljesen természetes, színezetlen hangzás a jó, akkor az hi end fele kacsintgat. Nagyon tág, így nehéz beszélni róla.

Nagyon sok féle-fajta hangsugárzó, és renszer felépítés létezik. Sima sztereó rendszer, az állhat egy pár polchangfalból. Ezen belül is van amiben 13 cm mélyközép hangszóró+dóm magassugárzó. Lehet 3 utas, vagy akár 4 utas is. Lehet egy szélessávú hangszóró. Lehet hogy egy darab 8-10 colos mélyközép, plusz ribbon szalag magassugárzó. Lehet álló hangfal, ezen belül szintén ezernyi féle-fajta, van amelyikbe beleteszik a 15" mélysugárzót, de van amelyikbe csak 10 cm hangszórókkal dolgoznak. Van aki exo tölcsért használ szobában, vagy TL ládát. Van aki külön mélysugárzót használ, 2.1-et. Ezek közül is van amelyik csak mélysugárzó (50-80hz), van amelyik sub (50hz alatt). Van amelyik egy egyszerű zárt láda, van bassreflex, bandpass, expo tölcsér, ebből is van 1 és 2 oldalt terhelt, TL láda, hibrid ládák (bandpass+expo, vagy bassrefi+expo), egymással szembe forgatott mélysugárzók, passzív membrános megoldások, stb. stb... Ahány fajta láda, annyi hangzásvilág. Van akinek a tökéletes hangzást az nyújtja, ha nincs is mélysug. a rendszerben, van aki megelégszik egy 8-10 colos zárt subládával, van aki 46 mélysugárzóból álló komplett subrendszert hangol a szobához, van aki 2xdupla 18 collal mozizik szobában, 3-4 kilowattos végfokról. Mert neki az kell, hogy szétnyomja a házat a 15Hz is.


Az erősítőknél is hasonló a helyzet, bár nem ennyire tág. Lágyabb, melegebb hangzáshoz, hangszeres zenéhez csöves erősítő dukál. Keményebb, pörgősebb, durvább zenéhez jóféle tranzisztoros erősítő. Mélysugárzó hajtásra szinte minden esetben digitális erősítőt ajánlanék, mert azoknak kicsi a kimeneti ellenállása, nagyon megfogják a legnagyobb hangszórókat is, és mocsok erősek. Az erősítők táplálása is több fajta, van amelyik analóg tápos, van digitális stabilizált tápos. Mindegyiknek meg van az előnye-hátránya. Vannak a hibrid erősítők, a betáplálás kapcsoló üzemű, de a meghajtás analóg.


A rendszerben található kábelezés minősége is sokat befolyásolhat. Arányaiban, kb. a rendszer árának 10-15%-át tegye ki a kábelezés. Ekkor van olyan minőségű kábeled, amivel már ki tudja szólni magát a rendszer, de még sem mentél az anyagi pazarlás irányába, hogy már fölöslegesen drága kábelre költöttél.


Nagyon szubjektív és tág témát feszegetünk, így nem írnék többet. Inkább még pár linket tudok dobni segítségül:

avx.hu/forum

avforum.hu

[link]

[link]

2014. máj. 31. 20:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm a leírást,nagyon hasznos ez nekem és persze jó hosszú.:)Ezután majd látogatom a fórumokat is.:)
2014. máj. 31. 22:34

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!