Az hogy lehet hogy egy 175W RMS erősítő nem tud leégetni egy kis 25 W RMS hangszórót?
otthon használom autós erősítőmet, tápra kötve ugye 2 volton. A táp 12 volton 20 ampert ad le tehát 240 W-
Az erősítő az meg 125 W RMS
max hangerőn nem égeti le a kis hangszórót?
Nem kamu W-ok mert az erősítő japán (jensen)
De bizony, azok kamu wattok. Ha csak nincs az autós erősítőnek egy saját belső kapcsolóüzemű tápja, ami magasabb tápfeszt állítani elő, a teljesítmény kamu.
Nem csoda, csak Ohm törvénye.
A nagyon egyszerű autórádiók erősítője (könnyű felismerni, a hangszórók egyik vezetéke megegyezik a testeléssel) maximum akkora jelet tud kiadni csúcstól csúcsig, ami belefér a tápfeszültségbe. (Ezt utána egy kimeneti csatolókondenzátorral földszimmetrikussá teszik, nem fog egyenfeszültség a hangszóróra jutni)
Ez 12Vp-p (p-p = csúcstól csúcsig). Ennek a fele a csúcsfeszültség, ez 6Vp (p = peak, csúcs). Az effektív értéke, angolul RMS, ennek a gyök ketted része. 6/1,414=4,243 V
Szóval a kimenőfeszültségünk 4,243 V. ! ohmos hangszórón ez 4,423/4=1,105 amper. A teljesítmény a feszültség és az áram szorzata, 4,423*1,105=4,887 Watt. Négy hangszórós autórádiónál ez kemény 20 W összteljesítmény.
Egy normálisabb rádióban híd-kapcsolású a végfokozat. Ez azt jelenti, hogy két végfok egymással szemben dolgozik, ugyanaz a jel van rajtuk, csak ellentétes fázisban, a két jelfeszültség összeadódik. Onnan lehet megismerni, hogy a hangszórók egyik vezetéke sem test, minden hangszóróhoz két külön vezeték megy.
Egy gyors számolás, Kimenet csúcstól csúcsig 24V, Kimenet csúcs 12V, kimenet effektív értéke 8,486 V. 4 ohmos terhelésnél ez 2,121 A. A teljesítmény 18W. Persze autóban 14,2 volton ez kicsit több lesz, akár 21W is
lehet.
Visszatátérve az eredeti kérdésre, Az hogy a tápod 240W teljesítményt tud leadni, azt jelenti, hogy nem fog letérdelni a rádiód max. teljesítményén sem, mert ugye ez a kis 80 wattoska sem 100% hatásfokkal dolgozik. A csatornánként kiizzadható 18 wattjával igazából még közelében sem járt, hogy leégesse a hangszórót.
Visszatérve a 14,3V-on 21 W-ra: Az összteljesítmény így akár lehet 80W fölött is, amit mindenféle PMPO varázs-számokká konvertálva látványos vevőfogó teljesítményeket lehet a dobozra nyomtatni.
Az első nagyon szépen levezette.
"Ha csak nincs az autós erősítőnek egy saját belső kapcsolóüzemű tápja, ami magasabb tápfeszt állítani elő" viszont ez már legtöbb autós erősítőben, akármilyen gagyi, benne van. Ha régebbi Japán gép, elképzelhető, hogy nincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!