Fotósok segítségét kérném! Miért életlenebb a másik géppel a kép? (többi lent)
Heló! Segítséget szeretnék kérni, mert nem nagyon értek a fényképezőgépekhez.
Pár napja vettem egy gépet Panasonic DMC - F3 típust. Régebben kölcsönkértem ismerősömét az övé Fuji Finepix A920. Nem tudom hogy mennyit számít, az övé azt hiszem 9 megapixeles, az enyém pedig 12. Próbálgatom pár napja a gépet, különböző beállításokkal ( de mint mondtam sajnos nem nagyon értek hozzá) mégis életlen a kép.Megnézem az övével készült képeket és egyszerűen élesebbek mint az enyém, bármelyik beállítással! Azért írtam ide, mert nem tudom hogy baja van a gépnek, vagy ettől jobb képeket ne várjak tőle? benne vagyok még a 8 napban, ha utóbbi eset áll fenn én inkább elállnék a vásárlástól és választanék másikat.:( Nekem nagyon ígéretes gépnek tűnt, esetleg valami ötlet van, hogy mit kellene néznem esetleg újravásárláskor?
Belinkelek két képet sajnos le kellett őket kicsinyíteni, mert nem engedte feltölteni, de azonos méretűek, ezek csak 1-1 képek a sok közül, kérésre rakhatok fel másikat is!
Nagyon köszönöm!
Ismerős gépével készült kép(Fuji Finepix A920)
Enyémmel készült(Panasonic DMC - F3)
Valószínűtlen hogy hibás, csak meg kell szokni és tanulni az új beállítási lehetőségeket.
Különböző márkák, különböző érzékelői nem fognak ugyanolyan képet csinálni. Mindegyik gyártónak van egy specifikus képalkotása, van amelyiknél a színek mások, van amelyiknél az élességben vannak különbségek. Nem nagyok, de észreveheti egy avatott szem hogy milyen márkával készült. Legalábbis komolyabb gépeknél, kompaktnál nem feltétlenül.
De a képek:
A te gépeden el van tolva a színhőmérséklet, míg az elsőn színhelyes a kép, így a fehér ott fehér. Első ránézésre ez a legszembetűnőbb hiba. Ha választani lehet előre beállított fehéregyensúlyok között, ajánlott a körülményekhez illőt választani. Ha ez automatán volt, valószínűleg a nagy felületet kitöltő padlóról visszavert sárga szín lett a kimért, és a kutya is besárgult.
Amitől viszont egy kép éles lesz-e, (várhatóan) mozgó téma esetén, az a záridő. Minél kisebb a záridő, annál jobban lehet egy pillanatot elkapni, hogy az merev legyen. Minél nagyobb a záridő, annál inkább lesz elmosódott a bemozdulás a képen. Ha ez ismét automatán volt, elég csak vagy a kutyának mozogni, vagy a kezednek ahhoz, hogy a kép ne legyen éles. Az első képnél a fény oldalról érkezik, a fényképező merőlegesen van erre, így nem zavar be, de világítja a témát. A második képen a fényforrás majdnem szemben van, így egyrészt az árnyékos oldala látszik a kutyának, másrészt a háttér kiég.
Tehát önmagában a két nem összehasonlítható, mert nem ugyanaz a körülmény. Amitől a te képed rosszabb, az nem a fényképező hiányossága, hanem a rossz beállítás, megvilágítási körülmények használata. Nyilván nem elvárás hogy mindenki "művészi" képeket készítsen, de minden fényképezőre pénzkidobás volt úgy költeni több tízezret, hogy az csak a program (P), vagy automata (Auto) módban volt használva. A fényképező ki tud mérni átlagokat, jó beállításokat, de nem mindig helyesen teszi azt. Nem kell beleásni a fotózás rejtelmeibe magadat, de ha utánanézel mi az a rekesz, záridő, iso, és ezek milyen összefüggésben állnak egymással, illetve értékeik megváltoztatásával milyen hatásokat lehet elérni, akkor például tudni fogod hogy ha kevés a fény mit állíts, ha mozog a téma mit állíts be ahhoz hogy olyan hatást érj el vele mintha ezek a zavaró tényezők nem lennének ott. Ehhez persze a gépnek is tudnia kell beállítani a dolgokat, hátha lehet ezeket az értékeket tologatni.
Tehát összességében szerintem a fényképezővel semmilyen baj nincs, csak a kép készítési körülmények nem jók. Ha kint az udvaron, napfény megvilágításában egy normális képet sikerül készíteni, ami természetesen fog kinézni, akkor minden rendben. Azt kell csak megtanulni (ehhez idő kell, meg átolvasni sokszor a hozzá adott kézikönyvet), hogy milyen beállítást kell választani a normál napfényes állapothoz képest. Ha ezt be tudod állítani, igazodni tudsz más körülményekhez is. Ezt viszont minden gépnél meg kell szokni, és rögzülnie kell, tehát ha ez marad akkor ezt, ha lecseréled akkor majd azt kell újra szokni és használni. De a gépnek nincs baja, vásárláskor viszont az a legutolsó szempont, hogy hány megapixeles a kép. lehet X Mpixeles is, attól nem lesz sem szebb a kép, sem élesebb, sem tisztább, csak nagyobb. A nagysággal viszont az a baj, hogy bárhova feltöltenéd, mindenhol csak 1-2 megapixelesek a támogatottak, úgyis le kell kicsinyíteni vagy az oldal teszi meg (közösségi oldalak pl.). Tehát a megapixelek száma ne legyen mérvadó, de a pixelverseny miatt, manapság már úgysem fogsz kapni 10Mpx alatti gépet.
A második azért lett rossz, mert
-fókuszhibás. A gép a parkettát rakta fókuszba, azaz nem találta el a témát. Ha van fókuszvisszajelzés, használd, és ha a félig lenyomott gomb hatására rossz helyre fókuszál, kezd újra az expot.
-kevés a fény, és nem is jó tónusú, emiatt rossz a színhőmérséklet és túl sok a képzaj.
Ha szeretnél perdöntő tesztet, akkor mindkét gép objektívét kitolod 50 milliméterre és ugyanonnan lefényképezel egy nyitott könyvet természetes fény mellett. A kép helyes akkor, ha a betűk mindkét esetben fókuszban vannak és a szétkentségükről meg tudod állapítani, melyiknek jobb a képminősége.
Ez a képpár felhasználói hiba miatt ilyen, szoknod kell még a vasat.
Rekesz, záridő és iso segítségével tudod módosítani a képet.
Ezeknek van egy meghatározott értékük.
Például a záridő 1mp, 2mp, vagy 1/2, 1/4, 1/1000 másodpercként jelölve, stb... - minél nagyobb, annál több fény kerül az érzékelőre és világosodik, minél kisebb, annál kevesebb, azaz sötétebb a kép. Hátránya hogy kb. 1/30-ad másodperc az, amit bemozdulás nélkül még ki tudsz tartani.
A rekesz (F) értékei lehetnek 2.8, 4, 5.6, 8, 11-ként jelölve, stb..., minél kisebb a szám, annál tágabb a rekesz, annál több fény jut az érzékelőre, így világosodik a kép. Hátránya hogy minél kisebb a szám, annál kisebb az élesség területe (mélységélesség, DOF).
Az ISO értékei lehetnek 80, 100, 200, 400-ként jelölve, stb.., minél nagyobb a szám, annál nagyobb az érzékenység, azaz világosodik a kép. Hátránya, hogy minél nagyobb a szám, annál szemcsésebb és zajosabb a kép.
Vegyünk egy alap példát. Napfényben 100-as iso, 11-es rekesz és 1/125 másodperc záridő az, amivel a kép teljesen jó lesz.
Bent a szobában viszont sötétebb van, így valamelyik értéket változtatni kell, hogy a kintihez hasonló hatást kapjuk. Ha az ISO-t növeled, akkor világosabb lesz a kép, de ha túlzottan emeled, szemcsésebb lehet. Ha a záridőt növeled, világosabb lesz a kép, de ha túlzottan emeled, lehet nem tudod bemozdulás nélkül megtartani. Ha a rekeszt nyitod (értéket csökkented), akkor is világosabb lesz a kép, de túlzott csökkentésnél lehet nem lesz minden éles.
Azt is meg lehet csinálni, hogy ha két érték megváltoztatásával jobb hatást fogsz elérni, akkor nem kell az egyiknél két értéket megváltoztatni (2*1), hanem két beállítási értékből is lehet egyet-egyet (1+1). Mindkét esetben 2 fényértékkel javul a kép, de egyik értéket sem növeled a kép romlásához. Például 1/125 másodperc a záridő, és azt két értékkel növeled, akkor 1/30-ad lesz, amitől elmosódhat a kép. Viszont ha csak egy értékkel növeled 1/60-ad másodpercre, meg a rekeszt F11-ről F8-ra, akkor is két értéket változtattál meg, csak nem egyszerre kettőt, hanem az egyikből egyet és a másikból egyet. Ezzel a módszerrel viszont nem mozdul be a kép, és mégis két értékkel világosabb lett.
Ezt csinálják a fotósok nagy vonalakban, de szerintem ennél a kompaktnál is valamilyen szinten és mértékben meg tudod változtatni ezeket az értékeket, így a vaku mellőzésével is lehet világosítani a képen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!