Milyen kamerával forgatják a filmeket?
Itt a régebbi amerikai és az új amerikai filmekre gondolok.
Kamera típusok is érdekelnek.
Jellemzően 35mm-es filmre dolgozó filmkamerával.
De vannak már elektronikus digitális filmkamerák is, meg oylan különlegességek, mint pl. a 3D-s kamerák, vagy az IMAX 70mm-es filmre dolgozó hatalmas kamerái.
De manapság már a jobb félprofi videokamerák is tudnak progresszív full-HD (1080p) felbontásban rögzíteni, és a kamera gammagörbéjében elektronikusan szimulálni a filmkamerákat (habár a kontrasztátfogásuk kisebb, mint a filmkameráké).
Régen, a hőskorban kurblis kamerákat használtak, egészen a kvarcvezérléses motorok megjelenésééig. Onnantól egy nagy forradalom indult be. Mivel a filmipar Európából indult, az első kamerák is itt készültek, innen jutottak át Amerikába, stb. Jellemzően a legjobb gépeket a franciák, de főleg a németek készítették.
A szabvány- és márkaháborút végül az Arri nyerte meg a profi filmtechnikában. Egyik legismertebb 35-ös kamerájuk az Arri 35 II C volt:
Ennek a nagyobb testvérei az Arri 35 BL II, III és IV:
Jelenleg az Arri 435-ösök és 535-ösök a legelterjedtebbek Európában:
Ezeken kívül van még pl. az Aaton nevű márka, ők is elég régi és jó cég:
Amerikában a Panavision a legnagyobb kameragyártó, a klasszikus kinézetű gépek közül ez az egyik típus:
Persze a filmtechnika mellett megjelentek az elektronikus rögzítéses kamerák is, ezek egyik legismertebb képviselője az ún. Sony CineAlta-rendszer.
Ezek már digitális videószalagra rögzítenek, a kiegészítőik pedig kompatibilisek a filmkamerákkal is, és viszont, ezért igen gazdaságos a használatuk, no meg minimális a laborköltség, szemben a fotokémiai nyersanyaggal.
George Lucas is digitális rendszert használt a Klónokhoz és a Sithekhez:
És igen, természetesen van az IMAX-rendszer, ami 35mm helyett 70mm-es filmre dolgozik. Jellemzően nagyobb a kameratest és az objektív is:
(Ezen a képen Christopher Nolan látható A sötét lovag forgatásán)
Jelenleg a 3D-s IMAX a technika csúcsa, amihez a speciális nyersanyagon kívül különleges objektív is szükséges:
(Középen, James Cameron vállán látható, a másik két pofa Steven Spielberg és Jeffrey Katzenberg, ha jól látom)
Első hozzászóló vagyok.
Második: le a kalappal, ez nagyon érdekes összefoglaló volt, végigkattintottam az összes képet!
Nagyon szép munka!
"Kösz, nem volt nehéz, szakmai ismeretek, vizsgázni is kellett belőle :) No meg egy csomó dolgot le sem írtam...."
Irigyellek... :) Mindig is érdekelt a filmezés, az operatőri munka.
Ezzel az emberek 99%-a így van, mivel csak annyit tudnak a filmezésről, amennyit a werkfilmek mutatnak. Az viszont erősen szerkesztett anyag, és pl. az anyázások és balhék nincsenek benne, holott ilyenekből is elég sok akad forgatásokon.
No meg a többi nyalánkság... éjszakai forgatás télen -10 fokban, több heti, vagy havi megfeszített munkatempó, minimális alvás, rengeteg feszültség, idióta, dilettáns kollégák, stb.
Én ugyan csak pár forgatáson dolgoztam, és nem tagadom, hogy megvan a varázsa, meg vannak jó pillanatok, ha jó társaságban jól megy a munka, de mégis inkább a jóval nyugisabb utómunkát preferálom :) (bár azért ott sem minden fenékig tejfel)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!