Ami a hangszorókat illeti, használat során változik a hangjuk?
Huh, azért látom itt is felvonultatnak a klasszikus nézőpontok, szóval tisztázzuk a helyzetet.
A bejáratás a hangszóró mechanikus részeire vonatkozik (ha csöves erősítő van benne, akkor arra is).
Hallható hangzásbeli különbség olyan értelemben lehet, hogy tisztulhat a hangképe, de hogy viszonyítási alap nélkül ezt valaki meg tudja ítélni, hát, azt erősen kétlem. Viszont az tény, hogy bejáratatlan hangrendszert nem szabad kalibrálni, mert amikor egyszerre sok hangszóró képe változik meg különbözőképpen (másképpen mondva: a hiba nagysága megnő), akkor az összképnél már lehet hallható különbség.
A bejáratásnak nem kell napokig tartania 100% hangerőn. Általában a frekvenciák variálása a lényeg és szokás egymásra fordítani a hangfalakat, hogy kioltsák egymást, így nincsen kellemetlen zajhatás. Vagy csak szimplán annyi, hogy használják normálisan az előírt "break in" periódusig, csak addig nem foglalkoznak a beállításával.
Ami a kalibrálást illeti: Gyerekek, EQ! Erről valamiért mindig mindenki megfeledkezik, amikor hangzásról beszél. Pedig a hangzást önmagában a hangrendszer nem határozza meg, ahhoz hogy jól szóljon, ahhoz műszeres mérések és szobához igazított EQ-t kell alkalmazni. Egy hangszóró képe hiába változik pozitív irányban, utána úgyis ráteszi az ember az EQ-t, ami módosít a hangképén. A bejáratás azért kell, mert az elején módosul legtöbbet a hangszóró hangképe, ergo naponta lehetne újramérni az egész rendszert és finomítani az EQ-t. Miután bekopik, utána már sokkal lassabban változnak a paraméterek, így tartósabb marad a beállítás.
11
„Hallható hangzásbeli különbség olyan értelemben lehet, hogy tisztulhat a hangképe”
Vagy éppen romolhat a hangképe…
„Ami a kalibrálást illeti: Gyerekek, EQ!”
Érdekes módon az igazi audiofil erősítőkön általában nincs hangszínszabályozási lehetőség. Egy átlagos felhasználónak a „kalibráláshoz” nincsenek megfelelő eszközei, ezért ez a gyakorlatban a legtöbb esetben nem kivitelezhető.
Tisztulás úgy értendő, hogy ahogyan kilágyul a membrán, felfüggesztés a sok mozgástól, finomabban fog tudni mozogni és ez elvi szinten a frekvenciavisszaadás pontosságában segít. Alap torzítása minden hangfalnak van, ilyen értelemben igen, lehet "romlásról" is beszélni akár, ha a tulajnak nem tetszik a bejáratás utáni hangkép (ha egyáltalán észrevesz különbséget). :D
A hangszínszabályozást room correction, room eq, room calibration, ilyesmi neveken lehet megtalálni. Mondjuk én mozis berkekben vagyok járatos, ott ez alap... Zenei téren nem tudom elvárás-e a szoba hangképének kiegyenlítése.
Hogy szobába kell-e korrekció, azt magas szinten körbejárták:
A tagek alapján itt semmi audiofiliárol noncs szó, egy JBL bluetooth hagfalon az életben nem fogsz meghallani semmiféle változást, max ha kezdi feladni az akku vagy a végfok benne.
Nekem is van egy Extreme, jól szól meg minden, de ez nem az a szint ahol ilyennel foglalkozni kéne :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!