Három fázisú villanymotort lehet kötni egyenáramra és ha lehet hogyan? Ne nézzetek le létszíves nagyon hülye vagyok a témához!
Nem.
Szinuszos váltakozó feszültséggel működik, nem is eggyel, hárommal. Amelyek időben egymáshoz képest 6,667 ezred másodperccel el vannak tolva.
Nem nézlek le, lehet.
Viszont számolnod kell az alábbi hátrányokkal:
- nem fog forogni;
- ha elég nagy teljesítményű a tápegységed, leég a motor,
- ellenkező esetben leég a tápegységed.
.
Mindezek figyelembevételével nem érdemes megtenni!
Természetesen lehetséges.
Egy az egyben persze nem.
Az egyenáramot át kellene alakítani váltóárammá úgy, hogy 3 fázisú legyen.
Igazából nem érdemes foglalkozni vele. Mert a megoldása drága lenne.
Visszafelé mennyivel könnyebb lenne. Egy egyenirányitó megoldaná a problémát.
Értem én, hogy villanymotor, de mi az, ami hajccsa?
.
Inverterrel igen, ám az sem 100%-os hatásfokú!
.
Ha lakossági hálózatról akarod működtetni, akkor:
- egyfázisú 230V 50Hz-ről egyenáramra;
- egyenről inverterrel háromfázisú feszültségre kell váltani.
Ez két helyen okoz veszteséget.
.
Ha akkumulátorról akarod működtetni, akkor
- csak inverter kell,
- no meg igencsak nagy Aó-s telep, töltővel.
Itt is két helyen veszteség.
Haladjunk visszafelé (nem okoskodni akarok, csupán érdekességből írom, mert úgy vettem le a kérdésből, talán érdekelhet a téma):
-a háromfázisú aszinkron motor működése egy látványos szemléltető animáción: https://www.youtube.com/watch?v=LtJoJBUSe28
-magába a motorba egyenáramot vezetni nem tanácsos, mert nincs értelme, mert ha sikerül is a sztátor valamelyik tekercs kivezetéseit megtalálni, úgy legfeljebb fűteni lehet csak vele, rosszabb esetben szétég a tekercs vagy a tápegység is
-létezik egy frekvencia-váltónak hívott komoly (lényegében inverteres) berendezés, mely ezeknek a motoroknak a precíz vezérlését hivatott kiszolgálni, ez köztes módon egyenáramot alakít 3 fázisú váltakozó árammá. Drága (forintban több milliós árkategóriájú) processzoros vezérlőegységű áramkör, csak akkor érdemes befektetni rá, ha rövid idő alatt megtérül a használata.
Remélem tudtam segíteni, megtiszteltetés számomra, hogy elolvastad válaszomat. :)
Még egy kicsit az elmélethez és a hatásfokhoz (ami szerintem is fontos):
-egyenáramra nem hiába találták ki és használták több, mit 100 évig (és sok helyen ma is) az egyenáramú motorokat
-ha fixen telepített, közel állandó teljesítményű hajtás kell, arra kiváló választás a 3 fázisú motor
-járművekbe, ill. ahol változtatni kell a teljesítményt/fordulatszámot, ott is lehet mind a 2 fenti lehetőséget alkalmazni. Az egyenáramú motor szabályozása többféleképpen is lehetséges, de egyik sem a jó hatásfokáról híres! (pl. régi Ganz-villamosok)
Jobb hatásfokú, de nem korszerű (főleg a hálózati zavarok miatt) a tirisztoros vezérlés (pl. V63-as mozdonyok)
A veszteségek miatt mindig kompromisszumot kell kötni ezekben az esetekben, pl. ha egyfázisú váltakozó áram áll rendelkezésre, abból minden esetben egyenáramot állítanak elő, és vagy azzal hajtják az egyenáramú motort, vagy abból újra 3 fázisú áramot állítanak elő és 3 fázisú motorral hajtanak. Ez utóbbi összességében nem rosszabb hatásfokú megoldás mint a direkt egyenáramú (épp a pontos vezérelhetőség miatt), nem hiába ezt alkalmazzák ott is újabban, ahol közvetlenül egyenáram áll rendelkezésre (pl. villany/hibrid autók akkumulátora).
Szóval a kérdés összetettebb annál, hogy melyik a legjobb hatásfokú hajtás, attól is függ, milyen helyre, igénybevételre, mekkora teljesítményre stb. kell méretezni? Remélem segítettem kicsit rendezni a sorokat...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!