Mondanátok nekem portré fotózáshoz tippeket?
ti milyen iso-t használtok kint ?
Általában magasra veszem (800-3200), mert így nem fog bemozdulni a modell a rövidebb záridő miatt.
Milyen fénymérést ?
Külső fénymérőt használok, mert pontosabb értékeket ad, mint a kamera sajátja.
Milyen blende ?
f5-f8 között, mert az 1.8-as obinak ott a legtisztább a rajzolata.
Záridő?
Azt is gyakran használok.
Fehéregyensúly ?
Automata, mert így utólag lehet korrigálni Lightroomban.
Használtok kint derítőlapot ?
Igen, mindig. Aki nem használ, az nem is igazi fotós.
Vagy esetleg külső vakut ?
Azt is, de szigorúan falra vakuzva.
"Használtok kint derítőlapot? ...külső vakut?"
Ti is vezettek? Kérdezte Felipe Massa a traktorost, a kislányt és a falban levő rézvezetéket. Persze, mi is, felelte a rézdrót, a kislány és a traktoros.
(kislány: naplót; rézvezeték: áramot)
a kérdéseidre nem lehet állandó választ adni, mert az értékek, amikre rákérdezel mind változók. mindannyian függnek a fényképezés helyszínétől, helyzettől, fényviszonyoktól, az elérni kívánt hatásoktól, sötét és világos részek arányától a képmezőben.
ugyanazon a helyen ugyanazt a témát fotózva is baromira nem mindegy, hogy egy felhős szürke napon fotózol, vagy verő fényes nyári napsütésben. ahogy az sem, hogy épp egy nyílt réten vagy, a fák lombja alatti teljes árnyékban, vagy egy félárnyékos, szórványos fényfoltokkal tarkított helyen.
a kérdésed olyan, mintha azt kérdeznéd egy sofőrtől, hogy ő milyen irányba szokta tekerni a kormánykereket, milyen sebességben szokott vezetni, vagy mennyire szokta benyomni a gáz és fékpedált. a fotózásnál használt értékekre is ugyanaz a válasz: amit a helyzet éppen megkíván.
még ha egymás mellett fényképezünk sem biztos, hogy pontosan ugyanazok az értékek működnek mindkettőnknek, mert ha csak 30 fokkal más irányba nézünk már egészen más részletét látjuk a világnak, egészen máshogyan beeső fényekkel és egészen máshogyan akarjatjuk lefotózni is azt, amit épp látunk a keresőben.
amiket #3-as írt, azok adhatnak egy támpontot, de ha csak szolgaian lemásolod, attól még nem fogsz tudni fényképezni - sőt lehet hogy még jó képet csinálni sem minden helyzetben.
például ha te kis mélységélességű képeket akarsz csinálni, akkor élből el is felejtheted az 1.8-as obival f5-8-on fényképezést a jobb rajzolatért, hiszen f5-8-on nem lesz kis mélységélességed. ahogy a minél rövidebb záridő is csak akkor hasznos, ha épp nem akarsz szándékosan elmosni valamilyen mozgást a képen. márpedig miért ne akarhatnál, ha te pont azzal a bemozdulással akarod feldobni és kifejezőbbé tenni a képedet?
a falról vakuzás is jó ötlet, de ha nincs a környéken fal, akkor nehéz kivitelezni, szóval azt is kénytelen vagy máshogy csinálni, ha épp nincs a környéken fal. sőt ha a fal nem fehér, hanem sárga, kék, vagy akár fekete, akkor megint csak máshogyan kell használnod a vakut is. szóval megint csak ott tartunk, hogy minden a körülményektől, az eszközeid és a beállítások hatásainak ismeretétől függ, nem attól, hogy ki milyen értékekkel szokott fényképezni.
inkább kezdj el gondolkodni, ismerd meg az értékek jelentőségét, az összefüggéseket köztük, ismerd meg a miérteket és utána találd ki, hogy neked az adott helyzetben melyik értékek a megfelelőek - amihez az alapokat egyébként elég jól leírják a fényképezőgéped használati útmutatójában is.
van egy csomó könyv kifejezetten a portréfotózásról, ahol elmagyarázzák, milyen megvilágítások milyen árnyékokat eredményeznek az arcon, a háttéren, milyen kompozíciós megoldásokat érdemes választani és általában ezekben egy csomó kép is szokott lenni, amikhez még azt is oda szokták írni, hogy milyen objektívvel, milyen beállításokkal (sőt milyen megvilágítással) készítik őket, sőt azt is be szokták mutatni, hogy ugyanaz a kép hogyan változik meg, ha a körülmények, paraméterek egyikét vagy másikát változtatod meg. ebből megtanulhatod, hogy mit miért és hogyan érdemes csinálni.
az nem mentség a tanulás megúszására, hogy "Nem vagyok fényképész , ez nekem csak egy hobbi." ha ez a hobbid, akkor foglalkozz vele, ismerd meg, tanulj bele. ha meg akarod spórolni a tanulást, a hobbiddal foglalkozást, akkor meg ne várd, hogy lesznek olyan jó képeid, mint annak, aki foglalkozott vele és megtanulta, hogyan kell csinálni. a tudás nem attól függ, hogy ez a szakmád, van-e róla papírod és ebből élsz-e. a tudás attól függ, hogy megtanultad-e, amit tudnod kell hozzá, hogy jól tudd csinálni.
én egyébként jobban szeretek a fényerős obikkal 1.2-3.2 között fényképezni. kivéve, ha nagyobb mélységélességet akarok, mert akkor én is 5.6-10 körül fotózok. amikor lehet, akkor az ISO-t inkább alacsonyan tartom, minél közelebb a 100-hoz, mert ott kisebb a zaj. a zársebességet meg ha mód van rá, akkor én is rövidre veszem a bemozdulások ellen, többnyire olyan 1/125-1/500 között, de helyzettől függően gyorsabb mozgásoknál akár 1/2000 fölött is indokolt lehet. ha viszont bemozdulást
akarok a képen, akkor hosszabb záridőket alkalmazok, akár 1/15-1/5-ig is lemegyek.
"amiket #3-as írt, azok adhatnak egy támpontot"
Azért remélem, a többségnek feltűnt a cinizmus és nem veszik támpontnak a hozzászólásomat...
Urak ! köszönöm szépen a tanácsokat !
Míra
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!