Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Fényképezőgépek, kamerák » A fehéregyensúly állítás ront...

A fehéregyensúly állítás ront a képminőségen?

Figyelt kérdés
Vagy csak átszínezi a pixeleket megtartva a tónusfelbontást?
2017. nov. 3. 14:11
 1/7 anonim ***** válasza:
100%

Felvételkészítés közben, vagy utómunkánál?

Olcsó, eldobható papírfényképezőgépben vagy milliós áron kapható profi, tükörreflexes masinában?

Ingyenes képfeldolgozót alkalmazva, hogy szaktudással használt Adobe Photoshopban?


Elrontani mindig lehet képet, fehéregyensúly állítással is.

Én akkor szoktam utómunkánál automatikus állítást használni, ha van fehér és fekete referenciapont. Egyébként meg kézzel variálok.

2017. nov. 3. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 Szirty ***** válasza:
24%

Igen.

Ront vagy javít. Attól függően milyen körülmények között hogyan használod.

2017. nov. 3. 19:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
Olyan értelemben ronthat, hogy az átszorzás netán visszavesz a legfényesebb csatornából, és hirtelen úgy találod, hogy míg a felvételezéskor a hisztogram azt mutatta, hogy tökig kiexponáltad a képet, és nyugodtan távozhatsz, most a maximális fényesség a fele a lehetséges tartománynak. Ilyenkor megnöveled a kép világosságát, ami esetleg rosszabb eredményre vezet, mint a helyes expozíció.
2017. nov. 3. 21:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

#2


Képminőségen a kép és szín felbontást értem, nem azt hogy esztétikailag hogy néz ki a kép


A fehéregyensúly nem javíthatja egyiket sem az első kettő közül.

2017. nov. 11. 16:45
 5/7 Szirty ***** válasza:
24%
Szerintem a kész képen lévő színek számát (színfelbontást) ronthatja.
2017. nov. 11. 17:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 Szirty ***** válasza:
24%

Illetve javíthatja a helyes beállítás a rossz beállításhoz képest.

A gép fizikai képességén nyilván nem változtat.

2017. nov. 11. 17:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
100%

Első vagyok.


Nem megyek bele nagy mélységekbe, de azért még röviden írok két dologról.


Technika és esztétika.


A fényképezőgép egy eszköz. A filmes gépeknél a betöltött nyersanyag is az. Olyan értelemben, mint a digitális képeknél nem lehetett fehéregyensúlyt állítani, de profi eszközökkel valami hasonlót el lehetett ér.

De itt nyilván digitális kameráról van szó. A látható fény teljes spektrumát nem lehet megjeleníteni. Hogy a gép mire képes a lehető legnagyobb színhűség terén korrekciók nélkül, az adott. Itt is nyilván a drága gépek teljesítenek jobban. RAW formátumban lehet elmenteni a gépben a felvételt úgy, hogy a torzulás minimális.

Bitekbe és byte-okba kell beszorítani az értékeket. Ha a gép erre a formátumra nem képes, akkor beleütközünk abba, hogy a tiff és jpeg formátumnak is megvan a maga színtere, ami nem azonos a gép nyers formátumával. A jpeg veszteséges tömörítését most mellőzzük.

Tehát, ha ilyen formátumot kell használni, akkor ez újabb változást jelent ahhoz a színekhez és fényekhez képest, ami a fotózáskor adott volt. Ráadásul többféle szabvány is van, pl. az sRGB.

Vegyünk csak egyetlen byte-ot. 256 értéket lehet tárolni a nullától a 255-ig. Ha állítgatunk, akkor is ezen belül tudunk csak maradni.

Tehát minden digitális változtatás csak a rendelkezésre álló értéken belül történhet. Pl. ha feljebb tolom a középtónust, akkor a sötétebb részek mind még sötétebbek lesznek. Egyes lépcsők el is tűnhetnek. Romlik a részletgazdagság. Ez nem feltétlenül baj.

A fehéregyensúly beállítási digitálisan történik, a fentiek szerint.


Esztétika:

Mint írtam, fehéregyensúlyt akkor állítok, ha van referenciapont. Ha nincs fehér és fekete pont előttem, akkor mihez viszonyítsak?

Igaz, ez még kicsit mindig technikai dolog.

Ami viszont már felfogás kérdése: Szükség van színhelyességre? Nem biztos.

Ha pl. készítek a Balatonnál naplementekor egy fotót, mikor színhelyes a kép. Az alkonyatkor nem látok fehér vitorlásokat, zöldes-kékes vizet, piros háztetőket.

A géppel el tudom érni, hogy ilyen legyen. Vagy legalább közelítsen a tárgyak színéhez. De csak zavart keltek.

A téma nem kívánja ezt meg. Sőt!

Én azt mondom, akkor színhelyes a fotó, ha arra hasonlít, amit adott helyzetben látok.

Volt megrendelőm, aki egy sűrű erdőben, bokor tövében üldögélő vizsla fotóját tette volna címlapra. Utómunkával ki kellett világosítanom, s „színhelyesre” módosítani. Neki az volt jó. Én meg letagadom, hogy ilyen kiment a kezeim közül, mert borzalmas volt. Lebeszélni nem lehetett róla.

2017. nov. 12. 07:49
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!