A fehéregyensúly állítás ront a képminőségen?
Felvételkészítés közben, vagy utómunkánál?
Olcsó, eldobható papírfényképezőgépben vagy milliós áron kapható profi, tükörreflexes masinában?
Ingyenes képfeldolgozót alkalmazva, hogy szaktudással használt Adobe Photoshopban?
Elrontani mindig lehet képet, fehéregyensúly állítással is.
Én akkor szoktam utómunkánál automatikus állítást használni, ha van fehér és fekete referenciapont. Egyébként meg kézzel variálok.
Igen.
Ront vagy javít. Attól függően milyen körülmények között hogyan használod.
#2
Képminőségen a kép és szín felbontást értem, nem azt hogy esztétikailag hogy néz ki a kép
A fehéregyensúly nem javíthatja egyiket sem az első kettő közül.
Illetve javíthatja a helyes beállítás a rossz beállításhoz képest.
A gép fizikai képességén nyilván nem változtat.
Első vagyok.
Nem megyek bele nagy mélységekbe, de azért még röviden írok két dologról.
Technika és esztétika.
A fényképezőgép egy eszköz. A filmes gépeknél a betöltött nyersanyag is az. Olyan értelemben, mint a digitális képeknél nem lehetett fehéregyensúlyt állítani, de profi eszközökkel valami hasonlót el lehetett ér.
De itt nyilván digitális kameráról van szó. A látható fény teljes spektrumát nem lehet megjeleníteni. Hogy a gép mire képes a lehető legnagyobb színhűség terén korrekciók nélkül, az adott. Itt is nyilván a drága gépek teljesítenek jobban. RAW formátumban lehet elmenteni a gépben a felvételt úgy, hogy a torzulás minimális.
Bitekbe és byte-okba kell beszorítani az értékeket. Ha a gép erre a formátumra nem képes, akkor beleütközünk abba, hogy a tiff és jpeg formátumnak is megvan a maga színtere, ami nem azonos a gép nyers formátumával. A jpeg veszteséges tömörítését most mellőzzük.
Tehát, ha ilyen formátumot kell használni, akkor ez újabb változást jelent ahhoz a színekhez és fényekhez képest, ami a fotózáskor adott volt. Ráadásul többféle szabvány is van, pl. az sRGB.
Vegyünk csak egyetlen byte-ot. 256 értéket lehet tárolni a nullától a 255-ig. Ha állítgatunk, akkor is ezen belül tudunk csak maradni.
Tehát minden digitális változtatás csak a rendelkezésre álló értéken belül történhet. Pl. ha feljebb tolom a középtónust, akkor a sötétebb részek mind még sötétebbek lesznek. Egyes lépcsők el is tűnhetnek. Romlik a részletgazdagság. Ez nem feltétlenül baj.
A fehéregyensúly beállítási digitálisan történik, a fentiek szerint.
Esztétika:
Mint írtam, fehéregyensúlyt akkor állítok, ha van referenciapont. Ha nincs fehér és fekete pont előttem, akkor mihez viszonyítsak?
Igaz, ez még kicsit mindig technikai dolog.
Ami viszont már felfogás kérdése: Szükség van színhelyességre? Nem biztos.
Ha pl. készítek a Balatonnál naplementekor egy fotót, mikor színhelyes a kép. Az alkonyatkor nem látok fehér vitorlásokat, zöldes-kékes vizet, piros háztetőket.
A géppel el tudom érni, hogy ilyen legyen. Vagy legalább közelítsen a tárgyak színéhez. De csak zavart keltek.
A téma nem kívánja ezt meg. Sőt!
Én azt mondom, akkor színhelyes a fotó, ha arra hasonlít, amit adott helyzetben látok.
Volt megrendelőm, aki egy sűrű erdőben, bokor tövében üldögélő vizsla fotóját tette volna címlapra. Utómunkával ki kellett világosítanom, s „színhelyesre” módosítani. Neki az volt jó. Én meg letagadom, hogy ilyen kiment a kezeim közül, mert borzalmas volt. Lebeszélni nem lehetett róla.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!