A Sigma 30mm f/1.4 DC HSM Art objektív APS-C szenzoros Nikon vázon ugye nem lesz 45mm?
Az objektívek jelölése full format gépekre érvényes. Ha APS-C vázra teszed rá, akkor olyan lesz, mintha 30mm x1,5 lenne...tehát igen, a fotód olyan lesz, mintha FF gépen 45mm-t néznél.
Magyarul nem lesz kifejezetten széleslétószög, de szélesebb, mint az 50mm (ami DX-n 75-nek felel meg).
Ez az általános jelölés. Szerintem ez így jó, különben mindenki kapkodná a fejét, hogy akkor mégis melyik formátumra vonatkozik a jelölés. Így csak azt kell tudnod, hogy a géped FF vagy sem.
A fényerő jó kérdés. Szerintem itt nem fog lényegi különbséget látni, de egy kisebb szenzoron nem ugyanazt az eredményt kapod.
Pl nem mindegy, hogy egy 1,8-as fényerejű obit FF szenzoron használsz, vagy 1"-esen. A mélységélesség mindenképp más lesz.
De ezt majd megválaszolja valaki technikailag hozzáértőbb.
A megszokott 50 mm-es obid 75 mm-esként funkcionál DX-en, tehát a 45 mm sokkal nagyobb látószöget eredményez.
Az objektíven miondig az ekvivalens gyújtüótáv van megadva, mert így csak azt kell tudnod, ohgy a saját gépednek mekkora a szorzója. Különben pedig egy FF-en ÉS cropos vázon is használható obira meg rá kéne írni mind a kettőt? Baromság.
Az az értelme DX gépre gyártani, hogy így olcsóbban tudja kihozni a gyártó, és kisebb méretben, hisz nem kell ugyanakkora képet vetítenie.
A 30mm-es objektíved gyújtótávolsága nem változik, de a kisebb érzékelő kisebb képet vág ki a közepéből, nagyjából 45mm-nek megfelelő látószögűt.
A fényerő nem változik, mivel az kizárólag az objektívre vonatkozik, nem befolyásolja a képméret.
Utolsó, ha utánaolvasol, hogyan lehet kiszámolni a rekesznyílás nagyságát, akkor észre fogod venni, hogy számít a szenzor nagysága abból a szempontból, hogy mennyi fény jut be a nyíláson.
Ha veszünk egy 70mm-s obi, mondjuk 4-es rekesszel, így néz ki a dolog:
FF-n:
70/4 = 17,5mm-es rekesznyílás
1"-és szenzoron pl ugyanez:
25,7/4 = 6,425mm-es rekesznyílás.
Azért van különbség, hogy mennyi fény fog bejutni.
Tisztázzunk akkor egy-két dolgot:
- A cserélhető objektíveken mindig a valódi (fizikai) gyújtótávolságot tüntetik fel. Tök mindegy, hogy azt milyen képmérethez tervezték.
- Ez a fizikai gyújtótávolság soha nem fog változni attól, hogy bármilyen méretű szenzor van mögötte.
- Ami változik, az a képkivágás. A 35mm-es gyújtótávolságú objektív képéből egy DX szenzor akkora szeletet vág ki, ami látószögben egy 35 x 1,5=52,5mm-esnek felel meg. Ezért mondjuk, hogy 52,5mm-rel ekvivalens. De a gyújtótávolság nem változik!
- A fényerőnek semmi köze a szenzorhoz, kizárólag az objektívet jellemző érték. A fizikai gyújtótávolság és a belépő pupilla hányadosa, ami nem feltétlenül egyenlő a rekesz fizikai méretével.
- Tök mindegy milyen méretű szenzor van az objektív mögött, a fényereje változatlan marad. Egy 1:1,4-es objektív fullframe-en és DX szenzorral is ugyanaz.
-----------------------
Amiről itt az utolsó hozzászólásban írtál az két külön objektív, nem pedig egy azonos. Bár az eltérő képméret miatt mindkettő 70mm-nek megfelelő látószöget ad, de az egyik egy valódi 70mm-es a másik pedig 25,7mm-es gyújtótávolságú. Ha a 70mm-est rá tudnánk tenni az 1"-os szenzoros gépre, akkor ott kb. 190mm-nek megfelelő képkivágást adna, de a gyújtótávolsága 70mm- maradna és a fényereje sem változna. Ugyanígy a 25,7mm-es objektív egy fullframe gépen 25,7mm-nek megfelelő látószöget adna változatlan fényerővel, mivel a szabad nyílása attól nem nő meg és nem megy össze, hogy fullframe érzékelő van mögötte.
Akkor elnézést, ha hülyeséget írtam. Megint tanultam valamit.
Ez azt jelenti, hogy ha egy kompaktra rá van írva, hogy 1,8-as fényerejű, akkor az az általános jelölés, de a valóságban a fent említettek miatt nem olyan a fényereje, mint egy EF 50mm 1,8-nak?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!