Mi a funkciója, miért kell tükör a mai korszerü digitális DSLR fényképezőgépbe?
Egyrészt az optikai kereső sokkal jobb képet ad, főleg napsütésben jobban használható. Másrészt a fénymérés és az autófókusz működéséhez is kellett. Mivel ezek már máshogyan is megoldhatók, nem is kell feltétlenül a már meglehetősen anakronisztikus tükör.
Itt volt már róla szó:
www.gyakorikerdesek.hu/elektronikus-eszkozok__fenykepezogepek-kamerak__4758295-ma-lenyege-a-digitalis-tukorreflexes-dslr-fenykepezogepeknek
Nem tudok mobilról linkelni, így bemásolom.
Gondolom a kérdés elsősorban az, hogy
minek használjuk a tükröt, ha a kép
amúgy is egy érzékelőre vetül, ahonnan
ki tudjuk olvasni, és az elektromos
keresőben láthatjuk, éppen mit fotózunk.
Az igaz, hogy már ma is olyan
felbontású EVF-ek vannak, amik
ugyanolyan részletgazdag képet adnak,
mintha tükröt és optikai keresőt
használnánk. A Sony SLT gépeiben
régóta ilyen lakik.
A gond nem is a látvány(bár sokan
esküsznek arra, hogy az OLED
mátrixkijelző sosm lesz "olyan", mint az
optikai kép, illetve nem eléggé
"természetes", de ez hasonló, mint a film
vs. digitális vita). A probléma, hogy a
jelenlegi élőképes (tehát CMOS vagy CCD
érzékelőre vetített kép alapján történő)
autófókusz állítás sosem lesz olyan gyors,
mintha dedikált AF érzékelőt
használnánk. Ugyanis utóbbiak nem csak
azt tudják megmondani, hogy éles-e a
kép de azt is, hogy merre kell állítani, ha
életlen (fázis érzékelő AF). Az élőkép
viszont nem tudja megmondani, merre
indulj, ha élesíteni akarsz.
Emiatt szükség van egy dedikált AF
érzékelőre, amit viszont nem tudnak
rátenni a nagy CMOS-ra. Így jól jön a
tükör, ami az érzékelő helyett az AF
modulra vetíti a fényt, miközben te az
optikai keresőt használod. Ezért van,
hogy az SLT-kben is találsz egy félig
áteresztő tükröt, mely a fény egy részét
állandóan egy AF szenzorra vetíti, és
csak a maradék fényt használhatod a
felvételben. Előnye, hogy van EVF (erről
később) videózás közben is pontos a
követő AF, nem kell tükörfelcsapó
mechanika, így a gép tartósabb, hátránya
a fényveszteség, és kevés fényben az AF
pontatlansága.
Ami paradigma váltást hozhat, az a
Canon új, két diódás CMOS szenzora, ami
a 70D-ben debütál. A technológia azt
ígéri, hogy CMOS szinten lehet majd fázis
érzékeny autofókuszt kialakítani. Ez
hatalmas dolog lenne, mert gyors,
megbízható, videó közben is aktív
élőképes autofókuszt biztosít
fényveszteség és bármilyen tükör nélkül.
Még nem lehet megmondani, ebben
mennyi a marketing, és milyen lesz a
tényleges használat, de benne van a
dologban, hogy 5 év múlva
megjelenjenek az első EVF-es profi
Canon gépek.
Ez sokat segítene, mert az EVF rengeteg
olyan adatot megjeleníthet, amit az
optikai kereső nem: beégés,
alulexponáltság (zebrakép), hisztogram,
szintezési adatok (vízszint), focus peak
screen (a képen belül egy nagyított rész,
ahol az élesség ellenőrizhető) és még sok
más. Ráadásul a kép erősíthető, így
nagyon sötét szituációkban is MF-hez
elegendően világos és éles képet
produkálhat.
Szóval izgalmas lesz, mit hoz a következő
pár év, a kérdésed nagyon aktuális.
"A régi prizmás analógoknál még érthető volt."
A mai dslr felépítése is pontosan ugyanolyan te okostojás, 1-2 apró különbség van csak :))
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!