Miért a Canon -t választja a hivatásos fotósok többsége?
Ez félig hagyomány.
Egyik oka az (volt), hogy a Canon autofókusza volt a legjobb mogásfényképezésre a kétezres évtizedben.
Másik oka az volt, hogy azonos optikai számokkal jellemzett lencsék Canonnál olcsóbbak voltak, mint a Nikonnál (a kép minősége ide most ne keveredjen bele, a Nikon tudott jobb lenni), a többi gyártó meg választékban most sincs sehol.
Ezek a 15-20 éves tények ma már nem annyira igazak, autofókuszban felzárkóztak mások, objektív árban meg felzárkózott a Canon. Viszont aki vett 5 millióért nagytelét, az nehezen vált rendszert.
Kisebb nagyobb minőségbeli különbségek előfordulnak a gyártók között. Viszont sok minden ízlés kérdése is, meg attól is függnek a döntések, hogy milyen helyzetekben, hogyan használ valaki egy gépet. Lehet a Fuji, Panasonic, stb. gépei nagyon jók, de például 400, 600, 800 mm fényerős teleobjektíveik nem nagyon vannak, a sportfotózáshoz meg ilyenekre is szükség van, meg a gyors sorozat mellett egyéb kényelmi szolgáltatásokat is fejlesztenek a profi gépeknél (pl. bedugod a LAN kábelt és mehetnek a képek egy szerverre, nem kell külön telefonos laptopos küldéssel szórakozni a focipálya szélén szakadó esőben), ezért pl. a Nemzeti Sport és a legtöbb ilyen dolgokkal is foglalkozó újság nem fog ilyeneket venni komoly munkára.
A profik sportfotósok speciális igényeire nagyon sokáig csak a Canon és a Nikon gyártott gépeket (közben a Hasselblad és mások meg a magazinok stúdió fotósainak igényeire koncentrálva más irányba fejlesztettek). Egy ideje a Sony is elkezdett profi igényekre fejleszteni gépeket és teleobjektíveket is. Úgy tudom, idén már az olimpián is sokan fotóztak Canon és Nikon mellett Sonyval.
Úgy tudom, a Canon lépte meg elsőként, hogy világszerte sok helyen elérhetővé tette a profik számára nagy és drága teleobjektívek bérlési lehetőségét. Így nem kellett minden újságnak minden drága holmit bevásárolni, tudtak 1-1 eseményre bérelni is. Több milliós kiadás helyett pár tízezerért alkalmanként. Emiatt sokan választották őket, hiszen valamilyen gépet úgyis kellett venni, de ha ehhez elérhető volt a nagytele kedvező konstrukcióban, akkor gépet érdemes venni hozzá, hogy ne kelljen azt is bérelni mellé. Aztán meg már a gépekhez vásároltak objektíveket többnyire, mert amilyen rendszer már van, azt olcsóbb bővíteni, mint mindenből újat venni.
A Canon és Nikon sokáig halogatta, ezért sokan el is pártoltak tőlük más gyártókhoz. Így most már kénytelenek voltak ők is tükör nélküli megoldásokra váltani. Emiatt most egy átállási időszak van. Viszont ezekhez ugyanúgy le kell cserélni jobbára minden objektívet, mintha rendszert váltanál. Ha meg mindenből újat kell venni, akkor sokan el is gondolkodnak rajta, hogy érdemes-e maradni a megszokott márkánál, vagy érdemesebb váltani.
A gép márkája csak részben szakmai/minőségi döntés. A legtöbb hivatásos fotós nem saját magának veszi a munkaeszközeit (ahogy az orvosok, pékek, vasutasok sem), hanem a munkahely biztosítja. A kiadó vállalatok pedig amellett, hogy a lehető legjobb minőséget biztosító munkaeszközöket próbálják megvenni, mérlegelik az árajánlatokat. Melyik fényképezőgép milyen árakat, kedvezményeket, stb. ajánl nekik. Főleg mivel egy ilyen néhány évente esedékes vásárlásnál általában nem csak 1-2 gépet vesznek, hanem akár tucatnyi fotós összes felszereléséről is szó lehet. Nagy nemzetközi ügynökségeknél meg akár több száz fotós is dolgozhat, akiknek mind egyszerre komplett felszerelést venni nagyon komoly tétel.
Ha egy újság az egyik gyártóval meg tud állapodni róla, hogy részben vagy egészben reklámot bartereznek, vagy pl. beszámítják a régi eszközeiket, az nagyot tud lendíteni rajta, hogy melyik márkát választják, mert annyival kevesebbet kell nekik KP-ben letenni az asztalra.
Az egyik amerikai hírügynökség nemrég váltott Sony-ra, akkor sok helyen cikkeztek róla és egy magyar fotóriporter nagyon részletesen leírta, hogy milyen megfontolások állnak egy ilyen váltás mögött. Úgy emlékszem azt is emlegette, hogy az ilyen váltásoknál akár olyan ajánlatok is előfordulnak, hogy az új márka inkább megvásárolja a használt piaci ár felett a régi gépeket, hogy a megállapodást egyengesse, csak hogy azok ne kerüljenek a használt piacra nagy mennyiségben konkurenciát jelentve nekik.
A Canon Miértre így kell válaszolni:
Aki nem tudja mit jelentenek a következők
CR2
Színenként a 14 bit
az ne foglalkozzon Canon gépekkel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!