Fényképezőgép állványból megéri a drágábbat venni?
Kérdés, mire kell. Igen nagy teléknél igen hosszú idővel fényképezve olyan állvány kéne, ami stabil. A stabil állvány nehéz, emiatt is drága. Persze, precíziósabb szerkezetnek kell lennie az állító mechanizmusoknak is, ha olyanok a követelmények. Az én olcsó állványomnál, ha a 200 mm-es tele elejére rányomok, nyilván leugrik a célkereszt a 10 m távolságra levő A4-es ábrás lapon, be sem tudom állítani pontosan oda, ahol akarom, mert a csavarok meghúzásakor mozog...
Másra meg tök jó. Több vakus fényképezéshez például vakukat tartani.
Az állványok legfontosabb tulajdonsága, hogy mennyire stabilan tartja meg a fényképezőgépet/videókamerát. Tapasztalatom szerint a 10-30 ezres állványok általában mind elég instabilak és nagyon pici külső hatástól (pl. hozzáérsz, vagy fúj a szél) hajlamosak megmozdulni. Ha a szobában ráteszel egy telefont, vagy könnyű kis fényképezőgépet, akkor azt elbírja, de a szabadban egy hosszú expós éjszakai fényképnél nem biztos, hogy tudsz vele elmosódás mentes képet csinálni, mert a legkisebb fuvallattól is imbolyog a szerkezet, nem stabil. A legtöbb állványnál van alul egy kampó, amire kabátot, vagy táskát akasztva tudod növelni a stabilitását - viszont nem mindegy, hogy mennyi az állvány terhelhetősége, mert lehet, hogy már a géped is alig bírja el, nemhogy még a stabilitást szolgáló kisúlyozást.
Ha első után egy kicsit alaposabb ránézésre, kipróbálásra is jónak tűnik neked a 10 ezres, akkor vedd meg és kezdd el használni (vagy esetleg keress ugyanolyan típusút használtan még olcsóbban). Lehet, hogy tényleg elég lesz az igényeidhez és legalább nem költöttél sokat rá. Ha meg kiderül, hogy mégsem felel meg, akkor már lesznek tapasztalataid, hogy miért szívtál vele, miben akarsz másmilyet venni legközelebb. Add el és a bevételt fektesd be a következőbe.
Ha megnézed az állványok dobozát, adatlapját, akkor látsz rajta egy sor tulajdonságot felsorolva az áron kívül. Ha összehasonlítod ezeket a tulajdonságokat, akkor általában megkapod a választ a kérdésedre.
Állványok fő tulajdonságai, hogy milyen kicsire lehet összecsukni (minél kisebb, annál jobb), milyen magasra lehet kinyitni (minél nagyobb, annál jobb), mekkora súlyt bír el (minél nagyobb), mekkora a saját súlya, amit cipelned kell (minél kisebb, annál jobb), hány szekcióból áll a lába (elvben mindegy, gyakorlatban minél több, annál kisebbre csukható, cserébe annál kevésbé stabil), milyen megoldással rögzítik a lábakat (tekerős, csavaros, gyorszáras - leginkább ízlés kérdése, melyik jobb), milyen a lábak vége, milyen anyagból készül (aluminium olcsóbb, nehezebb, grafit könnyebb, drágább), milyen fej van rajta (3D, gömbfej, panoráma fej, videózáshoz csillapított, vagy sem, stb).
A komolyabb állványoknál általában külön választható, hogy milyenek legyenek a lábak és külön választhatsz hozzá állványfejet. Árulhatják őket akár együtt, készletben is, de többnyire külön feltüntetik, hogy xyz típusú állvány és kzg típusú fej van rajta, amiknek külön-külön van leírása, hogy melyik mit tud.
Ha egybe van építve az állvány a fejjel, akkor az már önmagában jele annak, hogy nem annyira komoly és esélyes, hogy nem is annyira stabil az állvány.
Az sem mindegy, milyen márkájú állványokat nézegetsz. Vannak olcsóbb, általában gyengébb állvány gyártók, mint pl. a Hama, akik mindenféle kábeleket és kiegészítőket gyártanak, de állványban inkább játékszernek számítanak. Általában Manfrotto, Giottos, Velbon, Sirui állványokat érdemes nézegetni, ha megbízhatóbb minőséget akarsz venni. Persze ezek közt, de még egy gyártón belül is hatalmas eltérések lehetnek.
A 30 ezer egyébként még kimondottan olcsó kategória, a valamire való állványok általában 40-50 ezernél kezdődnek és külön veszel rá 15-20 körül kezdődő árfekvésben állványfejet. Ha még kicsire összecsukhatót, vagy nagyon könnyűt is akarsz, ami stabil, akkor meg simán 100 ezer felett vannak. Az igazán nagyobb teherbírásúak, amire már egy komolyabb tévés, vagy filmes kamerát is rátehetsz, hogy stabil legyen, azok nem csak több százezerbe kerülnek, de akár millió felett is lehetnek - és még hozzájuk való állvány táskát is külön vehetsz annyiért, amennyit más állványra se akar költeni.
A válasz egyszerű.
1. Ha fixen csak fotózol és fényképeket csinálsz, és van esetleg egy infra tavkioldod is a gépekhez, akkor a legolcsóbb is megfelel.
2. Ha viszont kézzel exponalsz, akkor már stabil állványt használj.
3. Videozol, akkor nagyon puhán, folyamatosan és hangnelkul futó allvany kell.
4. Hanem kirandulsz, akkor könnyű legyen.
Tudtam segíteni?
Azért a szelet érdemes figyelembe venni. Szabadban többnyire előfordul szél is, te, meg az infra távkioldó hiába nem lökdösitek a gépet, ha fúj a szél és imbolyog tőle az egész állvány.
Az sem teljesen utolsó szempont, hogy milyen gépről van szó. Tükörnélküliben pl. nincs tükör, de van zár mechanika, ami szintén mozgást eredményez exponáláskor, ha nem kapcsolod ki. Tükörreflexesben lehet tükör felcsapás, de nem mindegyikben van.
A magasság különösen fontos lehet pl. ha rendezvényeken akarod használni, akkor nagyon nem mindegy, hogy mennyire látsz ki az állvánnyal az előtted állók fölött, de a természetben fotózva sem mindenki szeret lehajolni az alacsonyabb állványához, hogy bele tudjon nézni a gépbe.
A szelet azt mindenképpen! De a vitorlával felszerelt állványt meg kell tanulni kezelni, az külön nehézség.
És héliumos ballon alá rakni a gépet, az is külön tudomány (A magasság különösen fontos lehet...)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!