Beruháznék egy Canon EF 70-200 f/4L USM objektívre. A probléma ott kezdődik, hogy benne nincs stabilizátor és a kérdés az lenne, hogy cropos szenzoron kézből még meglehet tartani? Az állíts rövidebb záridőt válaszokat légyszi hanyagoljuk.
Azért ez a kérdés meg a válaszai sokkal több rétegűek. Először is, hogy kinek? Én nem tudom, hogy átlag vénember vagyok-e közel hetvenhez, de FF géppel a 300-as telét IS nélkül meg tudom úgy tartani, hogy 1/200-ad másodperces időnél nem látok életlenséget a képen. Sosem voltam vadász, öttusabajnok, stb. No de milyen ócska érzés ez, ahhoz képest, amit az IS tud... Összerántod magadat, nem veszel levegőt, stabilan tartod, izmok zárnak... az IS-es szerszámmal meg jószerivel csak úgy nagyjából odalősz, beszélgetés közben.
A következő kérdés az, hogy mikor? Mert hiába írod, hogy ne javasoljanak rövidebb záridőt, de miről is beszélnünk? Hosszú időkről, vagy a reciprok szerinti időről, vagy a k* rövid időkről? 1/40-edet nem hinném, hogy ismételhetően sikerrel használna bárki.
Aztán van még egy szempont. Mondjuk, ha kissé drága objektívet találnál, akkor nem sokkal drágább az első generációs IS-es, ha azt meg kissé olcsóbban találnád (mondjuk 140 és 190). És az IS mellett, ami vadi jó dolog, a képminőség javulás magában megérné ezt az árkülönbözetet.
"Az állíts rövidebb záridőt válaszokat légyszi hanyagoljuk."
Miért is? Kézből használva pontosan ez a lényeg. A reciprok-szabály alatt rutinos és tudatos géphasználattal lehet dolgozni, de csak egy picit alatta.
Nem írtad, hogy FullFrames (FF) géped van-e, vagy APS-C?
-Mert, ha FF, akkor éppen határon vagy és ha óccón megkapod és úgy fotózol, mint fent leírták, akkor mehet.
-Ha APS-C géped van, akkor ne vedd meg, óccón se. A zoom vége már 320-as lesz. Ez már sok.
a rövid válasz, hogy igen. a hosszú az, hogy attól függ...
mint a többieknél is olvashattad, van amikor igen, van amikor nem. meg van, akinek igen, van akinek nem. arról meg fogalmunk sincs, hogy te hogyan használod, mihez mennyire értesz. amiről nem akarsz beszélni, az meg azt sejteti, hogy nem sok mindenhez értesz.
az sem mindegy, hogyan tartod a gépet. stabil alapállás, merev térdek, kezek a mellkasnak feszülnek a stabilabb tartás érdekében, levegőt visszatartod exponálás közben.
a fotózás egy komplex rendszer, minden része hatással van a többire.
attól is függ, hogy a téma mozdulatlan-e. ha mozog, akkor nem az objektíven és a képstabilizátoron múlik, hogy éles lesz-e, hanem azon, hogy sikerül-e a mozgását pont azonos tempóval lekövetned.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!