Hogy tudnék olyan fogyasztót építeni ami 14,4 V-nál kapcsol be és 13-14 v-nál kikapcsol?
Van egy napelemem ami 200 mA-t tud leadni, de a fesz 18 V-ra is felmegy.
Rákötném az autóm akkujára. (Kisütni nem fogja este, van benne dióda!)
Ritkán használom az autót.
Feltöltöm az akkut és másnap 12,5 V.
2 hét után már csak 11,8.
Általában hetente (hétvégente) használom, de félek, hogy ha egyszer 1-1,5 hónapig nem használom akkor nem fog indulni, mert annyira alacsony lesz a feszültsége.
Rátenném a napelemet, de nem akarom, hogy túltöltse.
Igen.
Fogj egy akkut, töltsd fel, majd köss rá 30 mA-t.
5 perc után már 20-30 V-között lesz a fesz.
Fogtam egy szabályozható tápot beállítottam 20 V-ra és 30 mA-re.
Rákötöttem egy akkura és 1-2 perc után már 16 V-on volt.
Neked egy feszültségszabályozóra van szükséged. Készítenek kifejezetten napelemekhez ilyen kütyüt, ami akkumulátor töltéshez való. Kordában tartja a feszültségingadozásokat és az akkumulátor csak egy szabályozott töltőfeszültséget lát belőle.
Való igaz a 200 mA áram nem túl sok, éppen annyira elég, mintha csepptöltést végeznél rajta + nagyon kevés rátöltés. Lemerült akkumulátort csak hosszú-hosszú idő után töltene fel, de egy feltöltöttet szinten tud tartani.
Az ötlet amúgy jó. Én is gondolkodtam ilyesmin, mert 1 hónap állás után már gondok szoktak lenni önindítózáskor. A készenléti rendszerek túl sok áramot fogyasztanak.
A 20 V csak kísérlet volt, hogy elindul e pár 10 mA-el 14 V fölé.
Jó ez a töltésszabályzó, csak alapjáraton fogyaszt vagy 30-50 mA-t. (van ami jóval többet)
A napelem meg max. 200-at tud.
Félek, hogy ha beszerelem akkor ez inkább csak fele ekkora áram lesz.
"beállítottam 20 V-ra és 30 mA-re.
Rákötöttem egy akkura és 1-2 perc után már 16 V-on volt."
Vagy az akku rossz , vagy a táp.
Miért lenne rossz bármelyik is?
Az akku szinte új. A táp meg egy állítható converter.
Műszerrel mértem közben az áramot is.
"Fogj egy akkut, töltsd fel, majd köss rá 30 mA-t.
5 perc után már 20-30 V-között lesz a fesz."
Ott valami nem stimmel, én egyszerű 12 V / 500 mA névleges értékű trafós dugasztáppal szoktam rátölteni az autóakkura, ami természeténél fogva stabilizálatlan, csak egyenirányító van benne.
Tehát 500 mA néveges terhelésen 12 V, terhelés nélkül kb. 17 V-ra is felszalad.
Ezt lazán rákötöm az akkura (praktikus okból a szivargyújtón keresztül szoktam, az is megvan oldva, hogy nem kapcsolt aljzat), mert több nap alatt sem képes túltölteni, ezt nyilván mérésekkel ellenőriztem.
Viszont egy éjszaka alatt is már indítóképesre hozza,
Noha van egy másik dugasztáp, ami már jobban felhúzza az akkut (az is 12V / 500mA), azt ellenállás és / vagy diódákkal lehet mérsékelni.
Természetesen, ahogy emelkedik az akku feszültsége, csökken az áram is ennél a megoldásnál.
De ahogy múltkor is említettem, napelem esetén, ilyen kis áramnál söntszabályzóval szokás megvédeni az akkut a túltöltéstől.
Már amikor ez a veszély ténylegesen fenyeget.
Az elektronikában vannak ilyen dolgok, mindig tudni kell, hogy milyen feladatra, mi a legjobb megoldás. Azaz nem pazarolni feleslegesen a kevés áramot stb.
30 mA árammal képtelenség túltölteni egy autóakkut, ami épp csak kompenzálja az önkisülést, a riasztó és egyéb elektronikák készenléti áramfelvételét.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!