Kiszámítható a villanymotor nyomatéka a teljesítményéből és fordulatszámából?
Ebből a két adatból nem lehet kiszámítani. Ugye a nyomaték nem is egy konstand dolog, az egyfázisúnál álló helyzetben pl. nulla.
0 és a névleges közt van a nyomatékgörbe, ami az aktuális fordulattól, meg a motor mechanikus paramétereitől is függ. Az 1500 itt a szinkronfordulatszám, amit a motor motoros üzemben sosem fog elérni, mert a lemaradása, azaz a slip gerjeszti az áramot a forgórészben.
A slip pedig arányos a terheléssel.
Kicsit lejjebb a linkelt oldalon láthatsz pár ilyen nyomatékgörbét.
Alapvetően egy tengelyen mért teljesítmény az egyenlő szögsebesség x nyomaték. (P=omega*M) ez alapján a tengely teljesítmény és a fordulatszám ismeretében kiszámítható lenne a tengelyen leadott nyomaték. Gondolom a kérdező erre gondolt. DE a következő problémák vannak:
1./ Itt a tengelyre vonatkoznak az adatok, a megadott 3kW a villamos teljesítmény, és nem ismerjük a motor hatásfokát.
2./ A villamos motorok esetén a megadott teljesítmény maximális terhelés esetére névleges fordulatszámra vonatkozik. Tehát ha a fenti képlet alapján kiszámolunk egy nyomatékot az egy "optimális" munkapontban lesz igaz, mint maximális elérhető nyomaték. Ha terheljük a motort akkor változik az adott terheléshez tartozó fordulatszám illetve változik a teljesítmény (és a hatásfok is). Más-más terhelési viszony esetén eltérő fordulatszám-nyomaték (teljesítmény) értéket kapunk. A váltakozó villanymotor esetén a fordulatszámot gyakorlatilag a tekercs elrendezés és a frekvencia határozza meg (elméleti szinkron fordulatszám), az aszinkron motor ennél valamivel lassabban forog (ld. szlip amit az első válaszadó is írt). Azaz nagyjából úgy tekinthetjük (ennek a fórumnak a szintjén), hogy a fordulatszám "állandó" így a felvett villamos teljesítmény gyakorlatilag a nyomatéktól függ. Aszinkron motor esetén a szlip kicsit beleszól (az elméleti fordulatszámnál kicsit lassabban fog forogni). De jó közelítéssel a nyomaték-teljesítmény szorosan össze fog függeni. Viszont aszinkron motor esetén a nyomaték növelésével változik a szlip (ennek eredményeként a fordulatszám). Illetve a motor nem lineáris, és a hatásfoka is változik. Ezért jobb motorok esetén megadnak egy nyomaték-teljesítmény görbét (vagy nyomaték-fordulatszám görbét).
Nyilván nem a 2035. április 29-én érvényes állapothoz tartozó nyomatékot kérdi, mikor véletlenül majd megborul a terményes zsák a kezében, és sok kukorica ömlik a darálóba, a motor meg köhög egyet, hanem a névleges nyomatékot.
Az meg a légrésteljesítmény osztva a szinkronfordulatszámmal. Hogy a tengelyteljesítményhez mit kell hozzáadni, hogy a légrésteljesítményt kapjuk, azt meg lehet becsülni vagy kimérni.
Katalógusadatként lapzártakor még a tengelyteljesítményt adták meg a gyártók, motornál annak van értelme.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!