Egy elektromos autó hány km-t tud menni mondjuk 1-3-5 és 10 év múlva?
Tegyük fel, hogy li-ion akkuk vannak benne. 100 km-t tud megtenni új állapotában.
x év múlva mennyit tud megtenni ugyan azon az úton (ugyan olyan körülmények között)?
Lehetőleg ne csak hasra ütésre. Aki válaszol az legyen képben valamennyire az akkuk, elektromos autók vagy legalább az elektronika terén!
Köszönöm!
"Nyilván az érdekel, hogy a mostani technika meddig bírja."
Nyilván akkor azt kell kérdezni.
Ostobákkal nyilván nem fogok vitatkozni.
Na CSÁ!
Hát akkor megvan a válasz a kérdésedre.
Nekem van egy mp4 lejátszóm, 8 éve megvan és az akksi benne még mindig működik, igaz, hogy fele kapacitáson, de amúgy semmi baja. Elvileg, ha használod és töltöd folyamatosan, akkor az bírja sokáig.
Induljunk ki a manapság széles körben alkalmazott LiFePO4 típusból és egy itthon is kapható cella adatlapjából (link az adatlap, nem reklám miatt):
Reális elvárás, hogy a kapacitás ne csökkenjen a névleges érték 80%-a alá. Ezért, ha lecsökken, akkor azt tekintsük az élettartam végének! Az adatlap szerint ez 2000 ciklus után következhet be. Tehát nem (csak) a gyártás óta eltelt időtől, hanem a töltések számától, használat módjától, töltés módjától, tárolás módjától, stb. függ. Ezek ismerete nélkül nem lehet még csak hozzávetőlegesen sem megmondani, hogy 1-3-5 vagy 10 év múlva mennyit tud megtenni egy eredetileg 100 km-es hatótávú autó.
Tényleg csak hasra ütéssel vagy statisztikai alapon lehet válaszolni. Például:
Egy átlagos budapesti – aki vehet és vesz is elektromos autót – valahol 20 és 50 km között megy egy nap (250 nap/év). Legyen ez a két szélső érték. Tegyük fel, hogy minden változót tekintve ideálisan használják az akkut, így csak a töltések számától függ az élettartam. Ha napi 20 km-t megy, akkor 5 naponta illik tölteni, ha 50 km-t megy, akkor két naponta (túlmerítést most nem veszem figyelembe, legyen az külön kezelve: pl. tudna 110 km-t is menni).
Így előbbi esetben 2000 hét, azaz kb. 40 év (40.000 km), utóbbiban 800 hét, azaz kb. 16 év (szintén 40.000 km) alatt csökken le a kapacitás az eredeti 80%-ára. Ennyit időt egy gyártó sem garantál (de km-t igen), tehát ebből is látszik, hogy a töltési ciklusokra leegyszerűsített modell nem ad valós képet.
Az autógyártók sokkal bonyolultabb és precízebb modell alapján vállalják a 8-10 év akkugaranciát, ami gazdaságilag is megalapozott és biztosított kell legyen, azaz van benne tartalék, hogy ne kelljen garanciaidőn belül cellákat ingyen cserélniük. Talán ebből kiindulva lehet megtippelni – és bízni benne - , hogy a gyártó által meghatározott felhasználási mód mellett a garanciaidőn belül nem fog 80% alá (ha ennyit vállalnak) csökkeni a kapacitás. Pl. Nissan Leaf 30kWh akkupakk esetén 8 év és-vagy 160000 km a garancia a 75%-os kapacitásra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!