Ha két kerékpár dinamót (6v/db) párhuzamosan összekapcsolok és megfelelő fordulatszámmal forgatom, akkor a feszültségük összeadódik?
Azonos feszültségű, teljesítményű eszközök kapcsolásakor:
Sorba kötve: feszültség megduplázódik, áramleadásuk marad
Párhuzamosan kötve: áramleadásuk megduplázódik, feszültségük marad.
Az első válasz elméletben helytálló. Elméleti generátorokra, ideális, csak elméletben létező körülményekre. (A kerékpáron nem dinamó van, hanem generátor, csak a köznyelv valamiért dinamónak nevezi)
A gyakorlatban a két generátort teljesen szinkronban kéne forgatni. A forgórészüknek azonos fázisban kéne lenniük, a forhó mágnesnek, és a tekercselésnek is azonosnak kell lennie. Ha valamelyik feltétel nem teljesül, már a teljesítményük egy része a saját melegítésükre fog elmenni.
Abban igaza van az elsőnek, hogy párhuzamosan kötve, azonos fázisban forgatva őket, a terhelhetőségük a duplája lesz. Valós dörzsajtás esetén biztos hogy nem pontosan azonos kerületen futnak a gumiabroncs oldalán, tehát a fordulatszámuk sem lesz azonos. Ebben az esetben a feszültségük a fordulatszám-eltérés ütemében fog 0V és 6 V között változni (Ha az egyik fordul másodpercenként 15-t, a másik 15,2-t, akkor 5 másodperces periódussal fog változni a feszültségük. Vagy ha valamilyen módon szinkronban tudják tartani egymást, akkor az ehhez szükséges teljesítmény kárba vész (az egyik mindig fogyasztóként és nem áramforrásként fog viselkedni), de legalább nem változik a feszültség.
Soros kapcsolás esetén nem fogják egymást melegíteni. De itt is fontos a fázishelyes összekötés. Ha épp ellentétes polaritású pozicióban van az egyik mágnes a másikhoz képest, akkor sorba kötve bármekkora fordulatszámon a feszültségük összege nulla lesz. Dörzshajtás esetén (fogadjuk el, hogy ott nincs hajszálpontosan egyező fordulatszám), a feszültségük 0V és 12V között fog változni a fordulatszám-eltérés ütemében.
A második nagyon helyesen leírta a lényegét.
Legfeljebb akkor lehetne összekötni őket, ha először egyenirányítod a feszültséget és szűrő kondenzátorral kiegyenlíted a hullámzását. Akkor a párhuzamosan kapcsolt kerékpár generátorok (köznyelven helytelenül dinamók) terhelhetősége megduplázódik, viszont a feszültsége azonos marad, ha csak nem tudod sorosan kapcsolni, amihez meg kellene oldani, hogy ne legyen a testre kapcsolódó kivezetése.
Viszont itt is van több kisebb buktató.
Pl az egyenirányító diódán is van veszteség. Ha gaetz hidat használsz, akkor mindig kettő dióda kerül a körbe és a veszteség is kétszerese lesz külön külön mindkét kerékpár generátor esetén. Viszont így már összeköthető a kettő feszültsége is, ha sorosan kötöd az egyenirányított és szűrt feszültséget.
Pűárhuzamosan is kötheted, akkor a feszültsége nagyjából hasonló marad, de mivel ez úgy lett kialakítva, hogy adott terhelés melett áll be optimálisra, ezért a rákapcsolt lámpát is kétszeres teljesítmény felvételű beépítését kell tervezni.
Még mindig variálható tovább, ha valamilyen kapcsoló üzemű stabilizátor áramkört kötsz a rendelkezésre áló, már egyenirányított és szűrt feszültségre.
Viszont ha bele gondolunk, hogy az agygenerátor (agydinamó) energia felvételének a nagy részét nem a megtermelt elektromos energia teszi ki, hanem a dörzs meghajtás miatti mechanikus veszteség teszi ki a mechanikus veszteség jelentős részét, ezért a két "dinamó" már annyira leterheli a meghajtást, mint ha folyamatosdan emelkdőre tekernél fel.
Volt már korábban aki azt tervezgette, hogy valami kerékpáros áramfejlesztövel előállítson akkora energiát, hogy azzal egy vagy két db 20 Wattos halogén izzót tudjon működtetni. :))
Aztán felvilágosítottuk néhányan, hogy a 40 Watt tiszta megtermelt energia létrehozásához a veszteségek figyelembe vételével minimum 100 Watt mechanikus energiát kellene megtermelni, ami azt jelenti, ha kicsit fáradtabban akar elindulni, akkor felszáll a bicajra és eldől vele mielőtt elindulhatna, mert akkora fékezést jelnet az a mechanika és az energia termelése együtt.
Persze lehet kerékpárhoz beépíthető agygenerátorban is gondolkodni. ott a mechanikus veszteség minimalizálódik, szinte elhanyagolható lesz. Viszont a megtermelt energiát sem adják ingyen és az elektromos energia termelő egység is veszteséges valamilyen mértékben. Tehát hosszú távon nem járnál nagyon jól vele mert olyan lenne azzal menni, mint ha félig behúzott fékkel közlekednél.
Már végig gondoltam én is ezt a dolgot, de ez legfeljebb csak meredek lejtőn lefelé működhet kellemesen és hatékonyan.
vannak ezek az elektromos rásegítésű kerékpárok, aminél külön bekapcsolható, hogy a motor melyik fokozatban töltsön vissza. Olvastam róla mert érdekelt. ott írták, hogy van olyan visszatöltő fokozat, amikor a mereek lejtőn is csak lépésben gurul a bringa de akkor sokat visszatölt az akkuba. Viszont a száguldozás még lefelé sem élvezhető.
itt sok érdekes dolgot lehet olvasni ezekről az elektromos meghajtású kerékpároknak a lejtőn történő energia csillapításáról, vagyis a fékezéséről annak ha több energiát szeretnénk a mozgásból kivenni.
Szerintem ha legalább elvileg érdekel, akkor iratkozz fel a hírlevelükre ami bármikor lemondható ha már nem érdekel, de sok nagyon érdekes és talán neked is hasznos infhoz tudsz így hozzá jutni, ha érdekel a téma.
Link a hírlevélhez:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!