Mitől nem ok gyakran az ilyen rendszerű villanymotor?
A panelházban működik több szellőzőmotor sok baj van velük konkrétan mik lehetnek a bajaik amiért nem tudnak normálisan működni évekig? 30 éves motorokról van szó a régi vákumszívás elv alapján működnek.
Gondolom nem tesz jót nekik,hogy üzem alatt vannak -20 fokban is a tetőn stb.
Azt tudja valaki,hogy ezeket a motorokat régen újonnan szerelték fel a házakra vagy már használtan szerezték be őket?
Köszönöm a válaszokat!
Most mi a bajod tulajdonképpen? Mert ebből a katyvasztból nem nagyon lehet kihámozni.
Az a bajod, hogy egy harminc éve folyamatosan üzemelő motorral kezdenek bajok lenni? Ez teljesen természetes, ki kell cserélni, és akkor megint elmegy pár évig gond nélkül. Ami működik, az elhasználódik. Nyugi, előbb-utóbb a liftmotort is cserélni kell majd. Meg a vízvezetékeket, meg a fűtési rendszert, meg mire a panelház 50-60 éves lesz, a szerkezeti elemeken (falakon) kívúl mindennnek át kell esnie egy cserén, vagy alapos felújításon.
Hogy mitől mehet tönkre egy aszinkron motor?
A leggyakoribb ok a csapágy hibája.
Elkopik, elfogy a kenőanyag belőle, bele megy a por, rozsda esetleg víz. Szétesik, kiesik a kosár, összefutnak a golyók.
Cserélni kell. Megfelelő javítással, karbantartással száz évig is működhet, de a csapágy elhasználódik.
A csapágy hjibája okozhatja még a motor lrégését ha nem megfelelő a motorvédelem, illetve az álló rész szakadását ha olyan szerencsétlenül történik, hogy a széteső csapágy miatt a forgórész szétveri az állót.
A széteső csapágy részei (kosár) szokott még menet vagy testzárlatot okozni amikor belül bele áll a tekercselésbe.
Aztán a motor leéghet még hibás, vagy meghibásodott kötéstől, fázis kieséstől és tartós túlterheléstől. Megfelelő motorvédelem alkalmazása mellett ez ritka.
Tönkre mehet még víztől (ha bele folyik) illetve mechanikai sérüléstől.
Az újonnan épülő házakba rendszerint ój motorokat szereltek és szerelnek.
Az alacsony hőmérséklet nem zavarja a motor működését. -20 fokban is működnek. A szellőzők egyébként rendszerint axiál ventilátorok és a lapát a motoron van, az épületből kifele nyomja a levegőt, tehát a motor az épületből kiszívott meleg levegővel érintkezik, nem a -20 fokossal.
De a -20 C fok akkor sem zavarja ha annyira lehűl, feltéve hogy a csapágyazása (főleg az abban lévő kenőanyag) tolerálja ezt a hőmérsékletet.
A legtöbb esetben egy csapágyhibás motort problémamentesen lehet javítani. Szét kell szedni, csapágyakat lehúzni újakat felrakni összerakni és megint megy 10-15 évet. Teljes értékű motor marad. Szerencsére egy ilyen motor mechanikailag végtelenül egyszerű.
Ha sokat ment rossz csapággyal, akkor lehetnek gondok. Leggyakrabban az, hogy szétveri a motor pajzsot és az új csapágy már beleesik (nincs meg a szükséges illesztés).
Ez egy kis hozzáértő forgácsoló munkával orvosolható (perselyt kell bele esztergálni).
Egy motor 10x, 20x is megcsapágyazható anélkül hogy bármi kár érné.
Ha nagyon súlyos a baj mint ahogy fentebb már említettem akkor tekercselni is kellhet. Esetleg a tengely is sérül, fel kell hegeszteni, esztergálni stb. Az is javítható.
Ha az állórészt is szétverte belül akkor már meggondolandó a cseréje. Az nehezen javítható.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!