Ha dupla akkora aksit teszek be a kocsiba, akkor mindenképp kell generátort is cserélni vagy csak lassabban tölt majd?
Az a gondom, hogy iszonyat nagy az áramfelvétele a kocsinak, egy sima személyautó 1,4-es és 55-ös aksival, de sürgősségi autó, és a kékfény 240 W-ot visz el, a sziréna 140 W-ot (oké, ez utóbbi persze szakaszosan megy csak) + van pár kiegészítő lámpa, azok is 4x55 W-ok, azaz a normál használathoz képest akárhogy nézem, van itt + kb 450-600 Watt fogyasztás igen sokszor.
Az rendben van h járatom a motort, és úgy ahogy elmegy ezzel, de segítene sokat a helyzeten, ha betennék + 1 ugyan ekkora aksit pl csomagtartóba és simán párhuzamosan összekötném a kettőt? gondolom, ugyanúgy töltődne a hátsó is, csak nyilván fele annyira mindkettő, legalábbis ez az én laikus elképzelésem.
Aki ért hozzá, mi a véleménye? Lát benne valami gondot?
Mert pillanatnyilag ez tűnik az egyetlen megoldásnak, hogy pénzbe se kerüljön plusz, és ezt még én is meg tudom csinálni, hogy elviszek hátra egy vastagabb kábelpárost, persze kellően lebiztosítékolva.
(eddig tartaléknak volt a csomagtartóban és olykor külön töltöttem, na de ez se megoldás, hogy mindig becipelni a lakásba éjszakára tölteni ...)
"de ezek szerint elég eltérő dolgokat tartanak az egyes A-értékekről, nincs erre valami hivatalos szabvány?"
De van. Az eltérések a vezeték terhelhetőségének csoportosításából és a vezeték anyagából adódik.
Pl. alumínium vezetéknek teljesen más a terhelhetősége mint ugyanolyan keresztmetszetű réznek.
Továbbá ugyanannak a réz vezetéknek a terhelhetősége és igen jelentősen változik ha egy másik terhelési csoportba van sorolva. Ez a csoportosítás a vezeték vezetésének módjától függ, amitől alapvetően függ az hogy mennyire tud hűlni.
Pl. egy több erű kábelben vagy szorosan kötegelt, sok vezetéket tartalmazó kábeltörzsben futó vezeték majdnem csak fele akkora árammal terhelhető mint egy szabadon vezetett egyedül álló ér.
Linkelhetnék oldalt ahol le van írva a vezeték méretezés, de szinte mind 400/230V-os hálózatról szól. Ott meg 2-3% feszültségesést szoktak megengedni. De mivel a feszültség esés teljesen független a használt feszültségtől, hiszen az csak a vezetéken átfolyó áramtól függ ez félrevezetne ha 12V-os rendszerre alkalmaznád.
Pl. ha az ott lévő képletek alapján 3%-os fesz esésre méreteznél egy vezetéket amin 10A áram folyik, akkor 12V-on ugyanaz a fesz esés 12V-os rendszerben ugyanazon a vezetéken ugyanakkora árammal 57%-os feszültség esést eredményezne. Mivel mindkét esetben 6.9V lenne a fesz. esés.
"a műszaki boltban, mikor a 2,5-eset vettem, ott meg 16 A max terhelhetőséget írtak, de azt se bírta, melegedett nagyon."
16A-től 2.5-ös réz nem melegedhet nagyon. Azt kizártnak tartom.
"ha meggondoljuk, hogy 12 V-nál, még az esik is, és a kábel szabadon sincs vezetve, akkor megnő ugye az A, hiszen a fogyasztó W-száma gondolom nem tud változni ..."
Nem teljesen így van. A hagyományos, nem aktív elektronikus tápegységgel rendelkező fogyasztók, mint pl. egy izzólámpa vagy egy LED fürt teljesítménye a névleges feszültségen névleges.
Tehát egy 12V/55W-os izzó 12V-on vesz fel 55W teljesítményt. Kisebb feszültségen kevesebbet, sokkal kisebb feszültségen sokkal kevesebbet.
Éppen ezért világít halványabban kisebb feszültségen.
most olvatsam újra, amiket írtál, mert ismét szerelek pár dolgot, és ezen megakadt a szemem, akkor nem is tűnt fel:
"Ez a csoportosítás a vezeték vezetésének módjától függ, amitől alapvetően függ az hogy mennyire tud hűlni.
Pl. egy több erű kábelben vagy szorosan kötegelt, sok vezetéket tartalmazó kábeltörzsben futó vezeték majdnem csak fele akkora árammal terhelhető mint egy szabadon vezetett egyedül álló ér. "
>>>> jézus, ezek alapján akkor annyira mégse csoda, hogy a 0,75-ös melegszik a 4,6 A-en, ugyanis ezek kötegben mennek zömében, szóval hűlésre kb semmi esély.
OK, ez hasznos volt, akkor most szépen mindent az elméletben kiszámoltnak a duplája keresztmetszetű kábellel fogom szerelni, és azzal remélem, már rendben lesznek még kötegben is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!