Létezik-e ilyen szerkezet?
tegyél ledes helyzetjelzőt bele
vagy a tompított hal meg?
Feszültséget kell osztani.
Mekkora feszültséget szeretnél adni a lámpára?
Először ezt gondold ki.
Vegyél egy ekkora nyitófeszültségű diódát, és köss ezzel a diódával sorosan valamilyen kOhm-os nagyságrendű ellenállást. Ekkor a dióda két vége a kimenet, az ellenállás és a dióda vége pedig a...áhh lerajzolom.
A kocsi fesszabályzója körül nézelődj. Amúgy milyen járgány?
Indítózás előtt kapcsold ki a világítást.
Mérjél feszültséget! Nem lehet több 14,3-14,4 voltnál, ha több lenne, rövid távon kinyírná az akkut.
Nem a feszültség nyírja ki az izzókat, hanem a bekapcsolási áramlökés. Az izzó ideg ellenállása töredéke az üzemi hőfokon mért ellenállásnak, egy 55 wattos izzó 14 volton felvesz kb. 5 ampert, bekapcsoláskor hidegen ennek akár a tízszeresét is (egy-két tizedmásodpercig). Elegendő ezt a bekapcsolási áramlökést korlátozni, de ez a kérdésből kikövetkeztethető hozzáértésednél többet kívánna.
( Egy nagyon kis értékű ellenállással (kb. 0,5... 1 ohm ) korlátozni az induló áramot, és a bekapcsolás után pár tizedmásodperccel egy relével rövidre zárni a soros ellenállást. Vagy nagyon kis maradékfeszültségű VMOS FETekkel építeni egy áramgenerátort, amin üzemi áram mellett nem esik több 0,1 voltnál.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!