Milyen akkumulátort használjak?
Ezt a kapcsolást szeretném megépíteni, mert nagyon egyszerű, de elbizonytalanodtam azon, hogy a li-ion akku-2 cella pontosan mit is takar. Ismereteim alapján elég érzékenyek a li-ion akkumulátorok a töltésre.
Bármilyen akku lehet, amivel az ajánlott bemenő fesz. tartományban leszel. Éppen ezt volt kedve odaírni :)
Viszont nyugodtan átböngészheted a stab-ic adatlapját vagy akár egy 7805 adatlapját mert a "Akku Ube: min: 6V, max 8,40V" nem szükségszerűen állja meg a helyét, magasabb betápról is mennek ezek a ic-k.
Hogyan, hol akarod használni?
Az adatlap szerint 6.25V és 26V között bármilyen feszültségről elröcög, és tartja az 5V-t. Arra figyelj, hogy minél magasabb a feszültség, annál jobban fog melegedni.
NiMh, NiCd akkuból legalább hatcellás kell, de használhatsz akár 12V-s zselés akkut is.
arra gondoltam, hogy ezzel a rajzzal együtt építem meg
csak LED-ek nélkül, de nekem csak az a lényeg, hogy agydinamóról (generátor) (feszültségszabályzó már van rajta) tudjak tölteni USB-s készülékeket és legyen benne akkumulátor, ami a megállóknál lesz hasznos.
A 7805 teljesen felesleges, már van egy 5V-s stabilizátorod. Ha egy 6V-s riasztóakkut használsz, akkor lesz a legegyszerűbb. Egyenirányítás után közvetlenül mehet az akkura (esetleg egy kapcsolón keresztül) a pozitív ág, és a test, és ezt
a kapcsolást megépítve rákötöd az akkura. Így amikor tekersz, akkor (ha az agydinamó teljesítményén belül maradsz) tölti az akkut, és a rákötött USB-s készüléket (ha van), álló helyzetben pedig az akku biztosítja az áramot.
Azért jó a zselés akku, mert bár nehezebb, de sokkal igénytelenebb a töltésre, én kerékpáron évek óta használom. Egy 7Ah-s akku 3-4 évig elvan (persze időnként külső töltőn feltöltöm) és a plusz 1kg nekem nem számít. USB nálam mondjuk nincs, de az első hátsó világítás erről megy.
A feszültségszabályozásra azért gondoltam az akkumulátor előtt, mert nem tudom, hogy milyen feszültség és áram jön a bringa fesszabályzójából és mérni sem tudom. 7805-öst lecserélném egy [link]
ilyenre, mivel úgy tudom, hogy ezeket az akkukat kapacitás tizedrésznyi áramával kell tölteni. Erre az akkura gondoltam: [link]
Több gond is van.
Az első, hogy a tizedáramon töltést így nem tudod elérni, mert a stab nem stabilizál, hanem annyit bír.
A második, hogy a kerékpárdinamók általában 6V, 3W körüliek. A névleges feszültség mindig 6V. Egy 6V3W dinamó 500mA-t tud max. Az enyémen a fesz szabályzó 8,5V körül engedi a maximumot, szóval ez is rendben. Egyenirányítás után mehet az akkura. Én agydinamóval így használom a világítást, 7 év alatt két akkut kellett vennem, bírják gond nélkül. Viszont időnként (pláne ha nem tekersz sokat) érdemes feltölteni egy akkutöltővel.
A harmadik gond, hogy a 7805 6V-ból nem képes stabilizálni. 7V-nál kezd el stabil 5V-t kiadni, az alatt bármi lehet
A negyedik, hogy ha 7805-öt kötsz az lm2940 elé, akkor az sem fog stabil 5V-t adni neked.
Szóval dinamó egyenirányítás után mehet az akkura, utána pedig az USB-s kapcsolásod.
Egy multimétert mindenképp szerezz be, mert valamivel ellenőrizned kell a kész kapcsolást, hogy nem rontottad-e el. Azzal az agydinamódról lejövő, egyenirányított feszültséget értékét is meg tudod mérni.
Minek a jelölése a dinamóval párhuzamosan kötött eszköz az egyenirányítás előtt? Most találkoztam vele először.
A kondenzátoroknál megadott feszültség csak arra szolgál, hogy annál nagyobbal ne terheljük, vagy valami mást is ki lehet számolni belőle? Pl.: 50V/10uF=230V/10uF?
A biztosíték méretezésénél milyen tényezőket kell figyelembe venni?
A kondenzátornál a jelölés csak arra szolgál, hogy maximum akkorra fesz lehet rajta.
Az az alkatrész szinte biztosan egy feszültséggenerátor. Az áramkör szimulációs programban az maga a dinamó, nem a két csatlakozó pont.
A biztosítéknál két dolgot kell figyelembe venni. Egyrészt a vezeték terhelhetőségét, másrészt a fogyasztó áramfelvételét. Például egyenirányítás után, az akku elé ha akarsz, elég lesz egy 1A-s biztosíték. Ez normál töltésnél nem ég ki, de ha valami baj van, akkor megszakítja az áramkört. Ezt egyébként érdemes az akkuhoz közel elhelyezni. Ez a vezetéket óvja, hogy esetleges hiba esetén ne gyulladjon ki.
Az 5V-s stabilizálód elé pedig ha 1A max teljesítményt akarsz kivenni, akkor egy 1,5A-s biztosíték elég. Ha közel van az akkuhoz szintén védi a vezetéket is, esetleges hiba esetén.
Ha gondolod holnap megrajzolom az egészet, és felteszem. Nem bonyolult persze, csak egy kép többet ér ezer szónál :)
Eddig az electro tanárom sokkoltam ilyen kérdéseimmel...
Én azt gondoltam volna, hogy első sorban az IC-t és más egyéb szereléket védünk a biztosítékkal, mivel azoknak kisebb az olvadáspontja, de ez nem számít szerintem.
Hát igen, megköszönnék egy rajzot, de már így is rengeteg segítséget kaptam és nem akarlak terhelni ezzel is.
Itt a rajz, nem bonyolult. A d1 dióda a fordított polaritás védelem. Ha fordítva kötöd az akkura, akkor mint rövidzár viselkedik, és kiolvad a biztosíték.
Egyébként a biztosítékot sok mindenhez lehet méretezni. Lehet védeni vele egy IC-t, trafót, vezetékszakaszt is. Itt gyakorlatilag az 1.6A-s biztosíték védi az IC-t, és a vezetéket is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!