Miért keletkezhet menetzárlat egy villamos gépben?
nincsenek azonos potenciálon
a saruban sem találkoznak
nem próbáld meg egyenáramúlag érelmezni, a tekerccsel megegyező hosszúságú rézdrótként az induktivitást
Fizikai behatásra, vagy túlterhelés esetén bekövetkező hőhatásra sérül a vezetőre felvitt szigetelő lakk réteg. Így több menet kerül azonos potenciálra.
Ekkor a villamos kapcsolat a két menet között még csk nagyon kis felületen jön létre. A nagy átfolyó áram miatt erősen elkezd melegedni. Megsüti a többi lakkot is. A tekercs ellenállása csökken, egyre nagyobb áramot vesz föl. És így megy, mint egy ördögi kör addig, amég akkora áramot föl nem vesz a tekercselés, hogy kiolvadjon/leoldjon a motort biztosító berendezés.
Majdnem.
Az ellenállás csökkenése nem szempont. Ha csak azzal a két-három menettel lenne kevesebb, ami rövidre van zárva, még nem számítana semmit. A rövidrezárt menet az induktivitását rontja el a tekercsnek. Csak próbáld ki egy régi, nyitott EI vagy N vasmagos hálózati trafóval: kös be a 230-ba, tegyél a szekunderre valami terhelést, mérj feszültséget. A trafó működik. Tekerj rá 1-es vezetékből 1 menetet, zárd rövidre ezt az egy menetet, ettől kezdve zúgni, melegedni fog, a szekunder feszültég leesik... nem trafó már, csak egy kupac rézdrót. Ugyankkor ha ezt az egy menetet letekerted volna akár a promerből, akár a szekunderből, nem okozott volna számottevő változást.
Köszönöm a válaszokat!
Miért nincsenek azonos potenciálon az egyes vezetékszálak, ha a betáplálási pontjuk azonos?
A rézvezetékek villamosan nem érnek össze, de a saru közvetve összeköti az összes vezetékszálat.
Mintha egy vízcsapra (saru) szívószálakat (rézvezetékek) tennék, ami a végén egy tölcsérbe (másik saru) végződik.
Mindegyik szívószálban azonos a víznyomás, nincs nyomáskülönbség.
A második hozzászólást értem és tudom, hogy az történik, mint amit le van írva.
"Miért nincsenek azonos potenciálon az egyes vezetékszálak, ha a betáplálási pontjuk azonos?"
Azért ezt nem gondoltad át. Elvégre a tekercsnek két vége van, egyik fázisra, másik nullára kötve (az egyszerűség kedvéért), akkor melyik ponteciálon van a tekercs? :)
Félreértjük egymást.
- Van egy motor állórész amit tekercselnek.
- Egy fázisban gondolkodjunk.
- A tekercselés olyan rézhuzal, mint ha egy hosszú hajú nő sok-sok összefogott hajszálaira gondolnánk.
- Ugyanott kezdődnek, ugyanoda tart mind az összes vezetékszál.
- A rézvezeték mégis szigetelt, mert menetzárlat keletkezne az egymás mellett futó vezetékszálak között. (hajszálak között)
Miért?
Akkor te valamit nagyon benéztél.
SOHA nem tekercselnek motort sodrott vezetékből. Csak lakkozott (zománcozott) merev rézhuzalt használnak tekercselésre. És az a sok szál nem egy helyre megy, hanem a legelső szál elindul a tekercs kezdetétől. A megfelelő helyeken párszázszor átfűzik az állórész vasán (megfelelő szigetelést téve a vas és a tekercs közé, és ha megvan a szükséges menetszám, beforrasztják vagy ponthegesztik oda, ahova a tekercs végének csatlakoznia kell.
Jól írtad mire gondoltam, nem sodrott vezetékre, hanem zománcozott huzalra.
Egy tekercs a kapocstáblában kezdődik és ott ér véget.
Ha másik fázis tekercsével érintkezik akkor fáziszárlat, ha a vasmaggal akkor testzárlat és ha a megsérül a zománcszigetelés két egymás mellett futó azonos fázishoz tartozó rézhuzalon akkor menetzárlat.
Ezt nem értem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!