Hogyan lehet megállapítani, hogy egy motor forgórésze vagy állórésze rossz?
1., Levenni a burkolatokat,kivenni a keféket,megnézni nem kopott-e túl rövidre.Jól nevelt gépekben a keféken van csík ,aminél tovább nem illik használni,sőt van olyan kefe Pl. a FLEX tipusu sarokcsiszolók keféje),ami megszakítja kefén átmenő áramot egy kis kontakt ,és nem vágja tönkre a forgórészt..
2.,Szemrevételezéssel,megnézni az állórész tekercsfejeket,elszíneződést,eltérő erőszakos barnulást keresni.Ritkán szokott előfordulni ,de ha van akkor látszik a tekercsfejen,hogy égett.
3.,Most a forgórész tekercsfejeket,kommutátort kell megsasolni,ha leégett a tekercs,vagy kommutátor felülete erősen barna,mély barázdás azonnal látszik.
Ellenállásmérővel,vagy volt-amper mérős módszerrel az egymás melletti kommutátorszeleken egyenlő értékeket kell mérni.Ha jelentős eltérés van ,akkor a forgórész menetzárlatos.Általában ez szokott lenni.
Ha eddig átment a vizsgán a forgórész, ellenállásmérővel,(amivel kis értéket lehet mérni)
,vagy volt-amper mérős módszerrel kimérni az állórész tekercsek áramát.Ritkán fordul elő de ha jelentősen eltér az ellenállása ,akkor menetzárlatos.
Ha van türelmed szétszedni az állórész tekercskötéseket,menetzárlat megállapítható ,ha az egyik tekercsre 2-5 volt váltófesszt adsz.
Menetzárlatnál erős melegedés lesz.
Köszön a részletes leírást!
Ezt hogyan is érted? :
"Ha van türelmed szétszedni az állórész tekercskötéseket,menetzárlat megállapítható ,ha az egyik tekercsre 2-5 volt váltófesszt adsz. "
Úgy, hogy le kéne tekernem róla a rezet, és úgy megnézni, vagy valami más eljárás?
Adjam rá a 230-at és úgy mérem ezt a 2-5 Voltot is?
Nehogy!!
A türelmet úgy értettem,ha van affinításod a hibakereséshez,mérésekhez.
Sokan nem szeretik magukat beleártani mélyebben a villamos dolgokba.
Tehát:szétszedni a gépet,kivenni a forgórészt,megkeresni a 2 db állórész tekercs végeit.Általában úgy van ,hogy a tekercs egyik vége az egyik kefetartón,a másik a bejövő vezeték körül.De olyan is elképzelhető ,hogy a 2 tekercs sorba van kötve és szét kell szedni az összekötésnél.
Szétszedés után előtted van 2 db tekercs.Egyikre 2-5 V váltófeszt. adsz ( egy trafóról),a másikon feszültség mérhető ,mert ebben a pillanatban úgy viselkedik a2 állórésztekercs a vasmagban, mintha egy transzformátor lenne.Ha menetzárlat van ,erős melegedést lehet tapasztalni.Aztán ugyanezt elvégezni a másik tekercsen is.
Basszus nem is nagyon kellett vizsgálgatni a tekercseket.
A morgórész kommutátorának egyik pólusa leszakadt, csoda, hogy forgott a gép még lassan is, természetesen a szénkefék tropára mentek. Holnap megkeresem a másik gépet, megnézem, hátha annak az állórésze rossz.
Sziasztiok!
Nekem is van valami hasonló oroblèmám ès azt szeretnèm megkèrdezni hogy mennyi az a kis eltèrès a kommutátor egymás mellett lèvő rèszeken mèrt ellenállásnak?
Mert a forgórèszen nem látszik semmi az ellenállás 0.9 óhm tól 4.5-5 óhm ig is terjed de zöme 0.9 óhm!
Kuka????
A forgórész zárlatot ohm mérővel nem biztos, hogy ki lehet mérni, ha pl. csak egy menet van zárlatban.
Szakműhelyben menetzárlat vizsgáló transzformátort használnak.
A nyitott vasmagba berakják a forgórészt, bekapcsolják a vizsgáló készüléket és a forgórész fölé egy vékony vaslemezt tartanak. Ha a lemez rezegni kezd, az zárlatot jelent. A vizsgálat során a forgórészt forgatják, de a lemezkét mindig a tetején tartják.
Normális esetben a nyílt vasmagos trafóba helyezett forgórész vasmagja a tetején mágneses szempontból semleges, azaz nem rezeg rajta a vaslemez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!