Milyen hangszóró konfiguráció a megfelelőbb 2x12"-es gitár ládához?
A hangszórókat úgy kell kötni, hogy olyan impedanciát kapj, amilyet szeretnél.
Ha neked 16 ohm kell, akkor két 8 ohmos hangszórót vegyél és sorba kösd őket.
Máshogy 2 hangszóróval 16 ohmot nem lehet megoldani.
A teljesítménynek pedig együtt kell legalább annyinak lennie, mint az erősítő teljesítménye, de érdemes kicsit túlméretezni (20-50%), tehát az 50 wattos fejedhez legalább 50 wattos láda, de inkább 60-70 watt körül.
(Valamint, ha különböző teljesítményű hangszórókat használsz mindig a legkisebb teljesítményűvel kell számolni az összeget, tehát ha van 2 db 25 wattos meg 2 db 100 wattos hangszóród az összesen nem 250, hanem csak 100 watt terhelést fog elbírni.)
Ez attól is függ, mi a cél.
A párhuzamos kapcsolásnál a végeredmény egy kissé zártabb, tompítottabb hangzás, kerekebb, simább tozítással, visszafogottabb, inkább vintage hanggal, míg a sorosnál nyitottabb és nyersebb, súlyosabb lesz a hangzás.
A párhuzamosnál ha neadjisten elszáll az egyik hangszóród, a másik még szól (bár nem célszerű használni nagyon, mert széthajtja az erősítő), a sorosnál azonnal elnémul.
Az MA sorozatnak van több kimenete is, 8Ω és 16Ω, melyiket akarod használni?
Köszi a válaszokat!
Úgy néz ki párhuzamosba fog készülni két 16 ohmosból szóval a 8 ohmos kimenetet fogom használni, mivel régi módi vagyok és ha így vintage-es lesz a hangzás akkor ennél jobb már nem is lehet. A hangszórók teljesítmény 75W/db.
Hangzásban egyébként semmit nem befolyásol a kötésmód.
Most az egyszer mellélőtt A.G.
De egyébként teljesen jó lesz a bekötés.
Szívesen elismerem, hogy mellélőttem, ha megindoklod műszakilag miért.
Tudtommal a hangszórók impedanciája egy névleges érték, a tényleges impedanciájuk változik, miközben működnek. Ha keményen meghajtod őket, más a valós impedanciájuk, mint amikor éppcsak dolgoznak. Ezért érthetően más lesz a hatása a párhuzamos és a soros kapcsolásnak ilyenkor, hiszen az eredő impedancia jelentősen eltérő lesz, ennek következménye lenne a nyíltabb és visszafogottabb hangzás.
"Tudtommal a hangszórók impedanciája egy névleges érték, a tényleges impedanciájuk változik, miközben működnek." Ez így van, ezért is van, ha üresjáratban méri az ember, mindig kisebb értéket kap.
"Ha keményen meghajtod őket, más a valós impedanciájuk, mint amikor éppcsak dolgoznak."
Ez is így van.
"Ezért érthetően más lesz a hatása a párhuzamos és a soros kapcsolásnak ilyenkor, hiszen az eredő impedancia jelentősen eltérő lesz, ennek következménye lenne a nyíltabb és visszafogottabb hangzás."
Ezt viszont nem értem miért kéne így lennie.
Más lesz az impedancia, de nem az impedancia "okozza a hangzást", az csak egy tényező, ami bekötéstől és terheléstől függően változik. Szóval kicsit összekeverted az okot, az okozattal szerintem.
Más terhelésnél/"hangzásnál" más lesz az impedancia, de ez visszafelé nem igaz.
Beszéltem erről pár szakival pár éve, akik gitárládák/erősítők építésével foglalkozik (pl Vass Csabi), mert én sem voltam biztos a dologban, de a Celestion oldalán is azt írják, hogy nincs különbség.
Akkor ez megint egy olyan téma, amiben megoszlanak a vélemények. :)
Ha elfogadjuk, hogy az impedancia változik a terheléssel (növekszik), ráadásul nem csak a terheléssel, hanem a frekvenciával is változik, akkor szerintem kell, hogy hatása legyen, hiszen míg sorosnál ez a megnövekedett impedancia összeadódik, a párhuzamosnál feleződik és aligha egyenletesen az egész frekvenciatartományban.
Ezért gondolom, hogy a hangzásra is hatással kell legyen - persze igazán ezt próbával lehetne bizonyítani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!