Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Rádiózáshoz ért valaki? Az...

Rádiózáshoz ért valaki? Az autókat is fel szeretnénk szerelni rádióval plusz jó lenne mindegyik autóba legalább 2 db kézirádió is..

Figyelt kérdés

Próbálom röviden a kérdésemet:

Arról van szó, hogy 6 kocsival megyünk külföldre, netán aki a legutóbbi Budapest-Bamako sivatagi túrát látta vagy esetleg benne van, az tuti meg tudja ezt nekem mondani, szóval járunk elhagyatottabb részeken is, és az autókat is fel szeretnénk szerelni rádióval plusz jó lenne mindegyik autóba leglább 2 db kézirádió is. Láttam, hogy ezekben a kocsikban is volt, de az istennek nem tudok senkit elérni emailen közülük.

Nos, hát mit ajánlotok, nyugodtan szakmai szemmel? Mert ha megyek az egyik céghez az előadja nekem, hogy csakis kizárólag ez meg az és csakis VHF meg stb, aztán megyek a következőhöz, az pedig meggyőz a totál ellentettjéről, hogy csakis UHF, mert jobban terjed meg kisebb antenna kell és stb. És elvileg mindegyik rádiós szaküzlet ill. forgalmazó. De még olyan szinten is 100%-os elentmondások vannak, hogy míg az egyik szerint tök mindegy, mert ha 5 W-os telejsítménnyel nem érjük el a másikat akkor 40 W-tal se fogjuk, azaz lebeszél arról, hogy kocsiban is legyen és javasolja, hogy csak kézi legyen, addig a következő "szaküzlet" szakértője, ezen jót mosolyog és azt mondja, ez egy baromság, mert azért egész más egy mobil URH 50 W-tal ...


Na hát valaki jártas a témában? Tud nekünk tanácsot adni? Akár konkrét műszaki paraméterekre, típusokra is kíváncsiak lennénk, mert mi használni szeretnénk, de ugye nem értünk hozzá, ellenben elengedhetetlen, hogy rádiós összeköttetés legyen köztünk. Megyünk olyan helyre is, ahol mobiltelefonról nem is hallottak, de még ahol igen, ott is nyilván iszonyatos költség lenne egyfolytában azon tartani a kapcsolatot, ha naponta 20x elvesztjük egymást szem elöl.

Nagyon köszönöm a válaszokat, hálás lennék tanácsokért!


2009. febr. 24. 11:43
 1/8 anonim ***** válasza:

Konkrét igények elvárások kellenének, főleg, hogy milyen terepviszonyok mellett akarod használni (hegyek között, sík területen, lakott területen, erdős terepen, és mekkora legyen a legnagyobb áthidalható távolság kilométerben.

Az UHF mindneképpen jobb megoldás a kisebb antenna méret miatt. Az hogy kézi 5W-os vagy kocsiba épített 50W-os az a fentebb írt viszonyok és elvárásopk függvénye.

De nem olcsó megoldás egyik sem. Egy jobb kézi rádió tartalék aksival plusz töltővel 50e Ft, egy 50W-os mobil rádió plusz kocsira tehető mágnestalpas antenna már 100e Ft körül van. És ezek már engedélyhez kötött készülékek, vagyis a cél ország(ok) hírközlési hatóságainak az engedélye is kell hogy bevihesd és használhasd az adott országban. Ez is sok pénz.

Ha nincs túl nagy elvárás (2-5 km áthidalható távolság) akkor az engedélyhez nem kötött UHF walkie-talkie rádió a legolcsóbb megoldás.

2009. febr. 24. 12:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:

Köszi szépen, ezt az engedély nélkülit ismertük, na meg is jártuk vele, az egy gyerekjáték, na viszonyításképpen azért annál akkor 100x komoylabb kellene.

Nézd köszi a segítségedet, aza helyzet, hog ynagyon nehéz válaszolnom, de ha csak az a gondod, hog ykisebb az antenna, akkor figyelj, ez aztán az utolsó ami izgat minket ... ha a VHF jobb hatásfok csak annyi hogy nagyobb az antenna, akkor legyen az.

Próbálom elmondani:

-a terep iszonyatosan vegyes, merthogy ugye leszünk nagyvárosban is de leszünk majdnem sivatagi körülmények között is, azaz full vegyes, tényleg, lehetetlen erre válaszolni

-na én ezért kérdeztem, hogy amostani sivatagi kalandtúrán vajon mit használhattak, mert láttam mindegyik kocsiban volt rádió és egy meglehetősen nagy antenna volt a kocsikon, de ahogy láttam, egy pillanat alatt sajnos nem tudtam felismerni se típust se semmit sajnos, de egy biztos: látod ők keresztülszelték Budapesttől Afrika aljáig hogy úgy mondjam mindent és nekik is bejött, egyszerűen megkattanok, ha nem sikerül valamelyikükkel kapcsolatba lépni :-))

-Nézd, tudom, hogy nem olcsó dolog, esetleg elég akkor csak a mobilrádió a kocsikba is és talán nem kell kézi vagy talán csak összesen legyen kettő tartalékba, soha nem lehet tudni alapon, de lényeg, hogy a kocsikba, mint amolyan bázis, mindenképpen mindegyikbe kellene.

-Igen tisztában vagypok az árakkal, de tudod mennyit költöttünk mi mobiltelefonra legutóbbi ilyen utunk alkalmával? És akkor ahogy mondtam, egy csomó helyen nem is működik. Plusz még akkor ne beszéljek az emiatt adódott veszélyekről ill. egyéb költsélgekről, amiket mind sszeadva mégis oda jutunk, hogy a lehető legolcsóbb és legbiztosabb, néhol pedig az egyetlen megoldás a rádió a kocsikba.

-az engedélyezés egy izgi dolog nagyon, hát nemtom erre mit mondjak, mi kölcsönrádióval szeltük már úgy át Európát Gibraltárig, hogy a kutyát nem érdekelte milyen rádió vana kocsiban, de ha már itt tartunk, és vannak pontos információid, megköszönném, ha elmondanád, pl. egy mobilrádió egys kocsira vetítve mennyibe kerül, máérmint az engedély rá? Aztán az egy másik kérdés, hogy a legtöbb orszáégban tesznek rá magasról, mert hiába is van, mi azt tapasztaltuk már egyszer, hogy baromira nem érdekli pl az algériai akárkiket hogy a magyar hatóságok milyen engedélyeket adnak ki ... Ugyanakkor azt is megjegyzem, hogy a legtöbb országban ha Európán túljutottunk, már nem is ismernek ilyet, hogy engedély, hidd el, ez is tapasztalat. Ezzel együtt megköszönjük a tanácsodat, infóidat.

-még amire emlékszem kérdés: nézd ez is változó, d eazt mondanám, ha egy 30-40 km-es összeköttetés van az már jó, de persze ha 100 km lenne azt s ebánnánk, fogalmam nincs erre mi a legjobb. De valaki mesélt nekem valami olyasmit, hog ylkéteznek valami nagyon alacsonyfrekvenciás rádiók, amleyek több 100 kilométerre is elmennek, hát nem tudom. Nyilván a kézirádió más kategória, az elég ha 10 km-t elmegy, de a kocsik azért szerintem minimum egy 50 km-es körben tudják biztosan tartani a kapcsolatot.

-Igen, tudom, hog ynagyon terepfüggő, ezt is tapasztalatból, mert volt olyan hog yelég volt csak arrébb állni 5 métert a kocsival legutóbb és máris kristálytisztán hallotta a másik fél amit mondtunk, azelőtt pedig semmit se ... de az a gond, hogy fogalmam nincs, hogy az milyen rádió volt, mert kölcsönkaptuk, kész, örültünk neki, és ennyi, de sajnos nem írtam fel a típusát se meg semmit.

-na most kaptam olyan javaslatot is, hogy a CB jobban terjed .. ez igaz ?? csak mert lényegesen olcsóbb, ezért kérdezem, ahogy néztük már 20 ezerért is kapunk egy készüléket, és ha meg jobban terjed akkor nincs min gondolkodni. Tudom nehezet kérdezek, de tényleg az az igazság, hogy valami középutas megoldás kellene, mert leszünk nagyvárosban is, és pl. nehogy pont pl egy őrült Genovában vesszük el egymást, aztán nagyrészt meg inkább terepre kell majd utána. Tudom, nehezet kérek, ne haragudj, de hát ha tudnám, nem kérdezném :-)

-azért megint ezsembe jutott amit írtál, az antenna .. hm .. most ez csak azért jobb szted a UHF mert kisebb az antenna? Mert valaki meg látod pont az llenkezőjét mondja, hogy VHF igaz hogy nagyobb antenna, azt hiszem 1,30 m, de hogy állítólag jóval hatékonyabb.

-na még egy tapasztalatom van erről: azt tudom pontosan, hogy voltunk egy sportversenyen és aki UHF rádióval volt azok megőrültek, mert nem igen tudták tartani a kapcsolatot, akik pedig VHF rádióztak, azok vígan elvoltak olyan helyzetekben is, amikor UHF-esek nem tudtak kommunikálni, erre emlékszem

- és akkor még egy info, háta ez segít:

azt mondták nekünk anno,. hogy a hajókban is ilyen rádiók vannak és ha jó az antenna meg a terep se egy betondzsungel, akkor valóban elmegy az 50 km-re simán (persze 50 w-tal). Na most én nem tuzdom azok a hajós rádiók milyenek, de azt igen, hogy utána adtak nekünk olyat amire azt mondták, ugyanoda állították mint a hajós rádiót, két okból: mert ez nemzetközileg kiosztott frekvencia állítólag meg hogy ezzel emiatt nem is zavarunk senkit, na meg egy harmadik is van, hogy tényleg meg voltunk vele elégedve, de itt is igaz volt az, hogy terepviszonyok és antenna, igen, de kézirádióban is volt ilyen nekünk és azzal s evolt gondunk pl. ezzel ilyen sportrendezvényen ami dimbes-dombos kb 20 km-es körzet volt, de elértünk vele mindenkit mindig, tehát arról jó tapasztalataink vannak, sőt amikor az megadta magát már a távolság miatt mert a versenyző messzebb ment, és a kocsiból próbáltuk, onnan megint ment tökéletesen de állítólag uyganaz a frekvencia (hát nyilván ugyanaz kellett hogy legyen, mert a versenyzőnél csak egy kézi rádió volt, felszerelve a testére).

-az is igaz, hogy tapasztalunk olyat, hogy ment simán minden messzebb is kocsiból, de elég volt egy hegy és hops vége lett mindennek, pedig csak 100 m-rel se mentünk arrébb.


Hát ennyit tudok megosztani ami tapasztalat, ill ami a szükségletünk lenne.

Továbbra is nagyon köszi ha tudsz segíteni, röviden feltehetném úgy is a kérdést, egy iylen túrára ahol vegyes a környezet, te melyiket ajánlanád ? Persze ezen a bizonyos 60-80-100 ezres / db határon belül, és akkor gondolkodjunk csak mobil rádió azaz kocsiba szerelhető esetében a teljesítmén ymiatt, mert gondolom a kézivel 50 km-t úgyse tudunk átbeszéln, szóval az amolyan végszükségre lesz csak az autóban, ha közelre ki kell ugrani valahova, de ez akkor most a mellékes.

Köszi még egyszer, üdv:

Kriszti

2009. febr. 24. 12:45
 3/8 anonim ***** válasza:

Az első válaszoló vagyok.

Elég sokmindent írtál. Az hogy kézi rádióval 20Km is ment dombos terepen az azért lehetett mert valahol egy magas ponton volt egy átjátszó állomás és azon ment keresztül minden kommunikáció. De ez a megoldás nagy területen mozgás közben azt igényelné, hogy mindíg legyen egy átjátszó állomás 50-60Km-es körben, lehetőleg minél magasabban.

A VHF antenna valóban nagyobb, hát minőségtől és frekvenciától is függ a hossza, de valóban 1-1.5m általában. 50W-al kocsiból 20km már nagyon jónak számít. 5W-os kézi rádióval a saját antennájával 5km szintén nagyon a végső távolság, és nem igazán számít, hogy VHF vagy UHF.

Az engedélyekkel kapcsolatban a Nemzeti Hírközlési Hatóság tud a leg pontosabban felvilágosítani. Már csak azért is jó ha van nemzetközi engedély, mert mi van ha véletlen valamelyik külföldi hatóság rádiósávjában kezdtek beszélni? Elkobozzák, megbüntetnek stb.

Szóval szerintem ilyen körülmények között az 50-100km csak átjátszó állomással megoldható.

Első léps lenne az, hogy engedély, ami tartalmazza a használható üzemmódot teljesítményt és frekvenciát. Ezek bitrokában lehet keresni konkrét cégeket, hogy mit és mennyiért tudnak ajánlani? Vannak olyan cégek akiktől nem kell megvenni a berendezéseket, lehet bérelni is. Beszerelik a kocsiba indulás előtt, bemérik letesztelik, a végén meg kiszerelik. Például Budapesten a DND Teleco-ot tudom ajánlani, de Székesfehérvár Albacomp is foglalkozik ilyennek, vagy Nyíregyháza Anico kft.

2009. febr. 24. 14:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 A kérdező kommentje:

Köszi szépen, d eezek nem nagyon jó hírek nekünk akkor.


1, Nézd a versenyen én nem hiszem hogy volt átjátszó, mindössze annyi volt a titka a dolognak, hogy egy nagyon magas ponton voltunk szándékosan ahonnan akárhova is menta versenyző, tulajdonképpen mindig volt úgymond rálátásunk ill. autóval is felálltunk a legmagasabb pontra. Pont ezért őrültek meg az UHF-esek, nekik se volt átjátszó + ők nem is akartak a legmagassabb pontra menni.

2, na aztán az saját tapasztalat, hogy egyszer próbaképpen mi kísérleteztünk, és sima kis 50 cm-es antennábak kéirádióra rákötöttük és fél W-tal kb 15 km-re tudtunk kristálytisztán beszélni, igaz hogy egy panelház legtetején volt az antenna azaz nagyjából ennek is teljes rálátása volt a másik kézirádióra, ez is VHF-en történt.

3, na a 2-es pontban említettek miat gondoltam, hogy talán annyira nincs jelentősége a W-nak.

4, amt az engedélyről írsz, nos itthon mivel úgyis kell nekünk gyakran, valóban nem ártana, de hidd el, ez is saját tapasztalat, hogy a teljesen rendben levő nemzetközi engedélybe ugyanúgy bele kötöttek az olaszoknál mert azt hiszem az ő rendőrsávjukat ahsználtuk, pedig egy teljesen legális hajósrádió volt, csak mint kiderült, ott éppen azt a helyi rendőrség használta. Aztán végül megúsztuk, de szóval hidd el, tesznek magasról arra hog ymilyen engedéályünk van, nem is érdekelte őket, csak azért úsztuk meg, mert normálisan meg tudtuk velük beszélni és megígértük, hogy átváltunk másik csatornára és akkor megnyugodtak. (csak mert hajóval ott voltunk hetekig). nos hát ennek ismeretében nem tudom mennyi értelme van az engedélynek vagy ez is inkább egy lehúzási forma mindössze aztán meg semennyi ... nem tudom. ....

5, hát de figyi most akkro legalább ate saját szubjektív tapasztalatodat miondd el, mert nem igazán adtál választ, akiket ajánlasz DND-t, na köszönjük, ők azok akikből nem kérünk, mert párszor próbáltak már átrázni és hülyeségeket beszélni, amin más rádiós szakember olyan jót nevetett. Úgyhog ymajd afiúk dolga lesz ezt elintézni, csak hát hihetetlen, hogy sajna azt kell mondanom, rádiós is alig akad az országban, legalábbis mi nem találunk egyet se, na ha mégis, akkor az teljesen bolond. Ez is tapasztalat sajnos.


6, Hát sokat írtam persze, ne haragudj miatta, na de még a tizedét se annak amire kíváncsi lennék :-(

Akkor tök szubjektíven így amiket elmondtam hog ymire kellene te mit mondanál ha egy ismerősöd kérné ugyanezt tőle? CB, VHF vagy UHF ? És hát azért meg is leptél ... azt mondod, 50 W-tal is csak 20 km-t lehet biztosítani .. hát ez megdöbbentő, én nem beszélek mellé, de ha volt rálátásunk a másikra, akkor 0,5 W-tal is 10 km-t kézivel elbeszéltünk, ezért nagyon furcsa ez nekem, de hát biztos megvan a magyarázata.

Köszi ismét, üdv:

Kriszti


(csak egy megj: ha azt mondod kézivel szted 5 km max, akkro ne viccelj, akkor miért vegyünk drága 60 ezres rádiókat, hát ennyit az a vacak 3-4 ezres PMR is tud.. nincs igazam? szóval hát megvallom másra számítottam, de azért köszi a tanácsokat. És hát a körülmyének ismeretében amire nekünk kell, azt tudod ugye hogy átjátszóra nincs lehetőség, tehát csakis direkt megoldáson kell gondolkodni, de mondom, tudnám csak felkutatni a mostani sivatagi banda egy tagját, nekik olyan rádió volt a kocsiban ami igaz nagy antennával járt, de ők teljes biztonságban voltak a sivatagban ha telejsen elvesztették egymást akkor is, na ez a megoldás érdekelne minket nagyon)

köszi, Kriszti

2009. febr. 24. 15:57
 5/8 anonim ***** válasza:

Megint az első vagyok.

CD rádió (27 MHz-es) na ez az ami pár km után teljesen meghal, de Ausztrál és Dél-Amerikai barátaid viszont jól hallanának, mert a föld felületén terjednek a hullámok, az ionoszféráról verődnek vissza igy köteli (500km alatti) távolságra nem alkalmas.

A VHF és az UHF már csak rálátással működik. Szóval inkább VHF ha az antenna mérete nem gond.

Az hogy a bamakósok mit használtak nemtudom, de ne hidd azt, hogy 1000 Ft-ból oldották meg. Nekik volt műholdas telefonjuk GPS nyomkövetőjük meg sokminden más is.

Ha javasolni kellene akkor én azt mondanám VHF rádió 20-50W megfelelő jó minőségű jól beállított antennával.

Mert a legtöbb az antenna minőségén múlik.

A hajózásra használt rádiót meg ne keverjétek a VHF vagy UHF rádióval. És még mindég azt mondom elég veszélyes csak úgy találomra kalózkodni egy idegen országban a rádiókkal úgy hogy nem vagytok tisztában azzal, hogy milyen polgári vagy katonai rádiórendszerbe léptek be. Valami komolyabb zűr adódik akár évekre ott lehet maradni egy börtönben miatta.

2009. febr. 24. 17:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:

Hát látod, sokat írok, aztán mégis elbeszélünk egymás mellett :-)

1, Én éppen azt mondtam, hogy oké az engedél ypersze, csak az a helyzet, hogy mi az engedéllyel együtt jártunk úgy, hogy tettek rá magasról, hidd el, pl. egy egyiptomi rendőrt tudod mikor érdekel egy akármilyen magyar hatóság által kiadott engedély? :-) Jót nevetett rajta és majdnem meg kellett neki köszönni, hogy egyáltalán nem vette el emlékbe magának. Hát lehet, hogy ha amagyar hatóság a helyzet magaslatán állna, akkor el lehetne kerülni, hogy Zimbabweben a hadsereg sávját kikerüljük, de így sajnos nem ezt tapasztaltuk.

2, Nem értem miért mondtad a hajósrádiókról azt amait mondtál, de komolyan ... Hiszen most kérdeztem meg azt akivel hajóztunk az olaszoknál, neki kettő is van a hajóban és azt mondja, evidens, hogy VHF, akkor miért ne mondjam rá, hogy VHF ? És megvan az a hatalmas előnye, hogy legalább elvileg nemzetközileg kiosztott frekvenciák, az más dolog, hogy vannak aranyosságok, és az olaszoknál találkoztunk olyannal, hogy bizony pont az egyik hajós csatornaát használta a hatóság is, és ezért kellett váltanunk másikra, ahol senki nem volt.

3, Jó, akkor azt tudjuk, hogy CB rádió kizárva

4, na most a bamakoiak, jaj .... igen persze hogy volt nyomkövetőtől kezdve minden, de úgymond snassz URH rádió is volt amivel egymás közt "ökörködtek". Na most már a föld alól is előkerítem őket, bár az antennájukat jól megnéztem és lefogadom, hogy VHF rádió volt az alapján.

5, Egyébként érdekes egy dolog ez az egész engedélyezési kérdés, hát tegyék közzé melyek a foglalt frekvenciák aztán annyi, ez így egy vicc. Olyan hadititokként kezelik ezt itt nálunk, hogy számomra felfoghatatlan, egyáltalán azt se értem, hogy nemzetközileg legyártott hajórádiók eleve gyárilag beállított frekvenciáit miért kell pl. biztonsági cégnek kiadni, csak mert egy ilyennel pont találkoztam, de ajaj még cifrábbal is. Erre jó példa, csak ezt az egyet engedd meg, a Dunán amikor hajóztunk, direkt a hajó-hajó közti szabad kommunikációra kijelölt csatornát használtuk, és mit ad isten? A szlovák rendőrök elkezdtek pattogni, hogy az az ő csatornájuk és pont abból lett majdnem a gondunk, hogy az elvileg tök szabad csatornán beszéltünk. Hát ennyit a nagy nemzetközi egyeztetésrtől, pedig Szlovákia nincs olyan messze ... akkor mit mondjak Marokkóról? Hát ...

Na ok, hát akkor ennyit, nem jutunk így sokra sajnos :-(

Azért köszi, legalább CB kizárva ezek szerint egyértelműen.

Kriszti

2009. febr. 24. 21:46
 7/8 A kérdező kommentje:
Ja hát és én is VHF párti vagyok az eddigiek apalján, tehát szerintem eldöntve a kérdés, már csak találni kell valakit aki beszereli, meg antennát hozzá igazítja stb, ja és nem lopja el egyiket se (bármiylen furcsa, egyszer jártunk így .. leadtuk az öregnek szervízelésre a kézirádiót, és amikor telefonáltunk érte, egyszerűen letagadta, na ez is csak itt fordul elő sajnos ...)
2009. febr. 24. 21:51
 8/8 A kérdező kommentje:

Köszi, ma reggel megoldódott a kérdés, és 50 W-os ICOM VHF rádiót kapunk vadonat újakat 32 ezerért és antennát 6 ezerért talppal együtt (ismerettség útján persze nagyker áron és eleve nettoban, azért ússzuk meg ennyiből).

Na ez mégse olyan vészes költség, ill. egy biztos: a telefonszámlánk magasabb lenne az út során ill. nem is biztosítani mindenhol biztos összeköttetést. Meg van az is aki beszereli, állítólag az egész megyében ő van egyedül, de fel van műszerezve, meg tudja oldani, semmi gond azt mondta.

Még egy valamin variálunk, hogy valaki ajánlotta tegyünk fel csak valami negyedes antennát emlegettet mert az csak 50 cm körül van, és ha szépen esztétikusan felteszik, a kutya nem is veszi észre. Na ez se utolsó szempont.

Közben már felvettem a kapcsolatot a Gibraltári Rádióamatőr Egyesülettel, és adtak egy listát, hog ymi az amin ott dolgoznak ill nem csak ott, benne van Olaszország is, Spanyolország is, Marokkó is, ő azt mondja, a spanyolok nem hiszi hog yfoglalkoznak ezzel, de Gibraltárban valóban nagyon komolyan veszik, egyébiránt pedig ő is jót nevetett ezen a magar engedélyen és egy az egyben ugyanezt válaszolta nekem, hogy "szerinted ki a jó istent érdekel, hogy valami magyar papírban mit írkálnak össze", kb ez volt a meglátása, szóval azt mondta ott vigyázzunk, de máshol nem probléma.


Mondjak jobbat:

Egyszer meghaltam a röhögéstől, mert jöttek nem messze tőlünk német siklóernyősök, akik rádióztak persze egész nap, és na ezt fiogyeld .. szted hol rádióztak? Pedig Németországban ők tök legálisan vették meg ezeket a fix csatornákra belőtt rádiókat ... Hát meghaltam a röhögéstől, ugyanis a rendőrség megyei frekvenciáján beszéltek egész nap kb két héten át, és állítólag tűrték, mert hát mit tudtak volna tenni? Ráadásul ugye fent repkedtek jó magasan úgyhogy alaposan beborították a várost :-) És a németeknél meg abszolút legálisan szabad használatra állítólag van VHF kis adóvevő is ... Na hát ennyit a nagy egyeztetésekről. Ezt csak megnyugtatásképpen mondta nekem ez a beszerelő srác, hogy annyira azért nem vészes a helyzet mert olyan fejetlenség van ezen a téren is nálunk, hogy a jó isten nem tudja követni.

De azért azt megjegyzem, hogy míg itt nálunk olyan hadititok addig meg látod külföldi simán kiadja a listát nekem, és ha bele gondolsz, tök iagaz van, mert így legalább tudjuk, hova ne zavarjunk be ... ennyi.

Köszi még egyszer

Kriszti

2009. febr. 26. 10:46

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!