Egy ilyen magas minőségű extrém drága fülhallgató kabel milyen jeleket és hangokat tud továbbítani amit az olcsóbb nem? Miben mutatkozik meg az ára?
Prémium szigetelés a "zaj" ellen, más anyagú a vezeték, szintén "zaj" ellen.
Minden jel maradéktalanul eljut a végpontig, veszteség nélkül.
Ezt tudja ez a kábel.
Az hogy mennyi értelme van ennek, halvány fingom sincsen, de ezt a célt szolgálja
"Miben mutatkozik meg az ára?"
Ez hasomló a rénszarvas tejhez.
A válasz több-kevésbé itt olvasható. Az írója évtizedeket töltött az audió-iparban és erős kritikával szemléli ezt a világot.
"Kábelek - a becsületesség utolsó próbája
Nincs még egy olyan komponens, amin ennyire le lehetne mérni, ennyire jellemző lenne a magazinok és újságírók becsületességére, mint a kábelek. Az elmúlt 25 év alatt a kábelek sokadrangú komponensekből a legtöbb rendszer fő beruházásává váltak. Az árak elszabadultak és kevesebb, mint 50 dollárról tízezrekre emelkedtek az úgynevezett "legjobbak" körében. Ezzel párhuzamosan a kábelcégek lassacskán szinte minden magazin legfőbb hirdetőjévé váltak. Ígyhát a magazinok teszteket és ajánlásokat hoztak létre a legjobban ismert (és leggyakrabban hirdető) modelleknek. Ezalatt...
Szinte semmi mást nem írtak a kábelekről. Valaki megkérdezheti, hogy akkor mi a baj a magazinok önként kinyilvánított becsületességével? Ők őszinték, nyíltak, nem?
Nos, készüljön fel, hogy teljesen új nézőpontból lássa a kábeleket és a magazinokat
Az információhiány
Az előbbi bekezdésben kábelcégekről írtam. Miért nem kábelgyártókról? Elvégre ez az a szó, amit a magazinok használnak (vagy legalábbis erre utalnak). Én jó okból nem használtam. Azért, mert nem ez az igazság. Hogy mi az?
Majdnem minden kábelcég, amiről hallani lehet, NEM gyárt kábeleket.
Meglepő, nem? En is meglepődtem, amikor megtudtam, hiszen akkor már 20 éve ebben az üzletágban dolgoztam. Felfedeztem (a gyártóktól), hogy a legtöbb kábelcég még csak nem is maga tervezi a kábeleit. Egyszerűen választanak egy tervet, anyagot, színt, csatlakozókat és átlagos hosszt. Aztán kimondanak egy árat és ennyi. Néhányan esetleg csinálnak hozzá saját csatlakozókat a "gyáraikban", de ennyi.
A magazinok és újságíróik persze tudják ezt, de abban is piszkosul biztosak, hogy az olvasók nem.
Miért titkolják el ezt még a saját olvasóik elől is?
Mert tudják, hogy a "gyártó" szó magába foglalja a nagy anyagi és időbeli befektetési költségeket, valamint igazi méretet és fontosságot jelent. Rendeljünk csak 50 vagy 100 pár kábelt egy nagy, 50 éve működő gyártól az átlagos mennyiségi árengedményen. Ez már önmagában a nagy méret, szakértelem, elkötelezettség, tekintély jele. Így már a vevő kevésbé fog habozni, hogy kifizesse a szokatlanul magas árat. Kézenfekvő, hogy bárki, aki ennyi pénzt fektet be, így tesz. A magazinok azt a látszatot akarják kelteni, hogy az ő hirdetőjük nem lehet "akárki". A kábelcégek részéről az egyetlen igazi anyagi "befektetés" a termékeikre fordított marketing.
A megfelelő és alapos tesztek hiánya
A többi komponenstől eltérően a kábeleket könnyű összehasonlítani, mostanában "közvetlen rövidzárral" is [? straight bypass - A ford.] (közvetlen kapcsolat két komponens között, amik rövidre zárják a kábelt). Nyilvánvaló, hogy az a kábel lesz a jobb, ami közelebb van a rövidzárhoz.
A Wireworld kábelcég megjelentette a Comparator termékét, ami lehetőbé teszi a körvidzáras és a hagyományos tesztelést. Ezt a nagy hifi kiállításokon és a legnagyobb viszonteladóiknál használják. (Az újságírók a bemutatókon a nyilvánosság előtt sosem használják, a leleplezéstől való félelmükben.) Van egy régebbi eszköz is, az ABX kapcsoló, ami szintén könnyűvé teszi az összehasonlítást. Hány magazin használ ilyesmit? Egyik sem! Még a számukra egyébként ingyenes Wireworld Comparator-t sem. Néhányan ugyan kipróbálták egyszer, de aztán többé nem említették. De még amikor használták is, az eredmény sosem volt meggyőző, minden kábel "egyformán különbözőnek" nyilvánult.
A tény, hogy a magazinok visszautasítják még ezt az egyszerű módszert is, nem is beszélve az eredmények nyilvánosságra hozataláról, a cáfolhatatlan bizonyíték, hogy megvédjék az alacsonyabb rendű referenciáikat. Így hát azok továbbra is eladhatják termékeiket, adhatnak "mintákat" az újságíróknak és kifizethetik számláikat (beleértve a nagy hirdetési díjakat).
Az ár és költség utáni nyomozás hiánya
Az új évtizedbe lépve már nem meglepő, hogy még rövid kábelekért is elkérnek több ezer dollárt. Néhány példány már több, mint 20000-be kerül páronként! 20 éve még a legdrágábbak sem kerültek többe 200 dollárnál, mégha tiszta ezüstöt is tartalmaztak. Mi történt?
Nos, a kábelcégek rájöttek, hogy néhány vásárló többet is fizetne, sokkal többet! Sőt arra is rájöttek, hogy a magazinok sosem kérdezősködnek az ár után. A kiskereskedők sem panaszkodnak, egy 200 dolláros kábel 5000 lett. Senki, még a nem hirdető kábelcégek sem lettek kérdőre vonva, hogy miért oly magasak az áraik. Nem számít, miből készülnek a termékeik, milyen a megépítés minősége, milyen a tervezés. Senki nem kérdezősködik. Miért?
A magazinon szinte rettegnek, hogy a vásárlók és olvasók felfedezik, hogy a kábeleken lévő áremelkedés már az illegális kábítószerek világát idézi, több, mint 1000%-os! A felháborodott olvasók elveszíthetik Audio Hitüket (a következő téma).
Az ár/érték összehasonlítások hiánya
A magazinok "ne kérdezz, ne válaszolj" stratégiája itt nem áll meg.Többé már nem hasonlítanak össze (ma már ritka) jutányosan árazott kábeleket a legdrágább modellekkel, hacsak nem biztosak benne, hogy azok gyengébbek. Miért?
Mert tudják, hogy ha egy olcsó kábel is jobb lenne, az egész mítosz arról, hogy a jó kábelek drágák, örökre összedőlne. A magazinok sosem kompromittálják a kábel cégeket. Ezért léteznek ma referencia kábelek dicshimnuszba hajló bemutatókkal néhány jól ismert cég palettáján, amiből egy 20 cm-es pár 9500 dollár, habár a valódi gyártó költsége kevesebb, mint 100 dollár (a csatlakozókat is beleértve!). És a valódi gyártó szépen a hományban marad."
Az emberi gondolkodás sajátja az emberi hülyeség is.
Fantáziálnak az emberek, belelátnak, hallani vélnek dolgokat, mint az ezotéria rovat hívői, alkalmanként pszichiátriai esetei is.
Vagy épp a másik fórumozóról építenek fel fantazmagóriákat, azután csak nézünk, hogy mi baja van ennek? Honnan vesz ilyen marhaságokat?
Ugyanez megvan kávézás szerelmeseinél is szerintem, tehát akik már túlzásba viszik a hülyeséget.
Ügyes gyártócégek azt is kihasználják.
Megiszik egy csészével, bevetít valami hülyeséget az agya.
Hall egy hangsugárzót, kicseréli a kábelt, saját agya bolondját járatja vele: megváltozott a hang!
De ha a háttérben valaki megszívatná (kábel ki sem lett cserélve), akkor is valami történt!
Ezek hülyék.
Ezt írják a „csodakábelről”:
„a Silver Premium kábel a rendelkezésre álló legkisebb ellenállású kábelünk. 26 AWG ultra-alacsony ellenállású”
26 AWG megfelel 0,14 mm²-nek, például egy 240 mm²-es erősáramú rézkábel ennél sokkal kisebb ellenállású, mégsem azt használják, vajon miért?
Az ilyen „szuper csodakábelek” leírásában a legtöbb esetben megfigyelhető a nagy fokú hozzá nem értés és a műszaki tudás nélküli mellébeszélés. Ugyanez van mindenféle aranyáron árusított úgynevezett audiofile alkatrésznél (kézzel tekercselt ezüstfóliás kondenzátor, különleges audiofile ellenállás, tiszta ezüsthuzallal kézzel tekercselt speciális vasmagú kimenőtranszformátor, stb.) is. Olyat is olvastam valahol, hogy valaki kicseréltette a 16 A-es kismegszakítót 32 A-esre, mert szerinte úgy jobban szól az erősítője. Vagy egy másik idióta meg valami színes korongokat ragasztott a lemezjátszóra, mert attól jobban szól. Ez mind a hozzá nem értő emberek átveréséről szól.
„Minden jel maradéktalanul eljut a végpontig, veszteség nélkül.
Ezt tudja ez a kábel.”
Nem, ezt tudja a kábel, hanem azt állítják róla, hogy ezt tudja, de valójában semmivel nem tud többet egy olcsóbb kábelnél.
Ha összehasonlítanád ugyanazt a fülhallgatót egy ilyen „magas minőségű extrém drága” kábellel és egy olcsó kábellel, úgy, hogy nem tudnád mikor melyik szól, könnyen lehet, hogy semmi különbséget nem hallanál. Sőt még az is lehet, hogy az olcsóbbra mondanád, hogy az jobban szól.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!