Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Használható-e a 220V-os...

Használható-e a 220V-os hálózatban a föld nullaként?

Figyelt kérdés

Sziasztok!


Tételezzük fel, hogy van egy váltókapcsolás, melyben 2 egymástól független nulla, 1 közös fázis, és 1 közös föld található. Ha egyik irányba kapcsolok, a fázis megindul "A" fogyasztó felé, majd a saját nulláján "visszatér". Ugyanez "B" fogyasztó esetén is. A föld mindkét fogyasztót érinti, ezzel védve őket. Szükségem lenne azonban egy olyan "C" fogyasztóra is, mely akár "A", akár "B" fogyasztó működése esetén működik (áram alatt van).


Erre a legkézenfekvőbb megoldás az lenne, ha a "C" jelűt rákötöm a közös fázisra és közös földre, így az mindig üzemel, amikor "A" vagy "B" üzemel.


Kérdésem az, hogy okozhat-e problémát, hogy a földet használom "nullaként"?


Mielőtt bárki letámadna, hogy a föld és nulla felcserélése életveszélyes, itt nem arról van szó, hogy a nullát használnám földként, hanem pont fordítva. Ezt kérném szem előtt tartani.


A válaszokat előre is köszönöm!



2022. júl. 27. 13:14
1 2
 11/19 NTBS ***** válasza:
Nem.
2022. júl. 27. 15:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 A kérdező kommentje:

Kedves #10!


"Fölösleges körökre kényszeríted így azokat akik hajlandóak foglalkozni a problémáddal."


Sajnos sokszor a válaszadók mentalitása kényszerít engem erre, mert ha leírom, hogy konkrétan mi is a problémám, előjön sok emberből a tahó, és jönnek a "Minek akarsz te ilyet?", "Mi értelme van ennek?", "Inkább én hagynám a p*csába, és kidobnám" típusú, sokszor fárasztó beszólások. Egyszerűbbnek éreztem ezt megspórolni és elméleti síkon a problémára koncentrálni. Kivételek persze mindig vannak, így bízva abban, hogy te is közéjük tartozol, eleget teszek kérésednek:


A villanymotor egy szárítógépben található. Sajnos nem mai darab már, és a villanymotorja gyenge, így előfordul, hogy indításnál, illetve irányváltásnál nem bír megindulni, a fűtőszál viszont dolgozik ezerrel, elakadt motor híjján viszont nincs légmozgás, ez pedig veszélyforrás lehet, arról nem is beszélve, hogy a motornak sem használ, hogy álló helyzetben csak "búg". Gondoltam arra, hogy csapágy baja van, rendbetettem, nem jött be. Cseréltem benne kondit, az sem hozta a várt eredményt. Vélhetően a motor fáradt már el, vagy valami olyan alkatrész, amire nekem nincs rálátásom. Mivel kidobni nem szeretném, ezért egy olyan védelmet szeretnék beépíteni, ami figyeli, hogy elakadt-e a motor, ha igen, leállítja a gépet, és jelez nekem.


Ezért lenne fontos bele egy relé, ami behúz, ha jár a motor, iránytól függetlenül. Ő ezt a jelet továbbküldi egy mikrokontrollernek, miközben ő figyeli egy mágneses érzékelővel, hogy valóban forog-e a dob. De ennyire már nem is megyek bele a részletekbe, mérnökinformatikus lévén ezt jómagam is meg tudom oldani, egyedül ez a nagyfeszültségű villamos része okoz fejtörést.


A probléma ott van, hogy ha rákötöm a relét a közös fázisra és az egyik nullára, csak akkor húz be, ha abba a bizonyos irányba forog a motor.


"Márpedig ha a védővezető fele folyik a motor árama (mert te ugye pont ezt akarod) ami nagyobb mint a leoldási áram (20mA) akkor annak kötelessége leoldani."


Akkor ezt mondd meg neki is. :) Biztos, hogy a fázist kötöttem rá a földre, persze a relé közte volt. A relé gyönyörűen behúzott, az ÉV-relé viszont meg sem moccant, nem bántotta a dolog. Nem, mielőtt megkérdeznéd, nem nagyobb áramerősségre van tervezve a relé, a szokásos, lakossági 20mA az érzékenysége.

2022. júl. 27. 15:26
 13/19 Szirty ***** válasza:
57%

Persze, jöhetnek "alternatív" válaszok.

Azokat figyelmen kívül kell hagyni.


"...csak akkor húz be, ha abba a bizonyos irányba forog a motor."


Akkor használd az imént javasolt két relés megoldást!


"Biztos, hogy a fázist kötöttem rá a földre, persze a relé közte volt."


Egy 230V-os relé behúzó tekercse kevesebb áramot igényel mint 20mA azért nem oldott le.

Ezzel együtt sem javaslom hogy ezt a megoldást válaszd.

2022. júl. 27. 15:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 anonim ***** válasza:

Egy dugvilláról működtetett készüléknél magyjából semmi értelme arról beszélni hogy melyik a fázis és melyik a nulla.

Ha ki van kapcsolva, lényegtelen hogy nulla van a motoron vagy fázis.

2022. júl. 27. 16:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 anonim ***** válasza:
75%

Kérdező, majdnem jól is írtad a megoldást:

„Ezért lenne fontos bele egy relé, ami behúz, ha jár a motor, iránytól függetlenül. Ő ezt a jelet továbbküldi egy mikrokontrollernek, miközben ő figyeli egy mágneses érzékelővel, hogy valóban forog-e a dob.”

Így lenne jó: a dob forgását egy mágneses érzékelő figyeli. Ez jeled küld a mikrokontrollernek, az működtet egy relét, melynek záróérintkezője kapcsolja be a fűtést. Így a fűtés csak akkor kapcsolna be, ha forog a dob, illetve ha működés közben leáll a motor, akkor a relé elejt és kikapcsolja a fűtést. Így a relé tekercse a mikrokontroller kimenetének megfelelő feszültségű lehet. Az nem lényeges, hogy a motor kap-e feszültséget (mint írtad a motor gyakran nem indul el vagy működés közben leáll). Eszerint az, hogy kap feszültséget még egyáltalán nem jelenti azt, hogy forog is. A lényeg, hogy nem a motor feszültségét kell érzékelni, hanem a motor vagy a dob forgását, és ennek függvényében bekapcsolni (vagy kikapcsolni) a fűtést.

2022. júl. 28. 11:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim ***** válasza:
Mindez működhet mikrokontroller nélkül is, nem kell figyelni a motor bekapcsolt állapotát, egy forgás jeladó vezérel egy időzítőt, ami úgy van állítva, hogy valamelyik élre indulva bizonyos ideig meghúz. Ha nincs fel vagy lefutó él, a beállított pár másodperc után megszakítja a fűtés áramkörét. És így kimarad az egész két relés motortáplálás figyelő rémálom is. Nem is javasoltam volna azt a megoldást, ha már az eredeti kérdésben a konkrét teljes feladat le lett volna írva.
2022. júl. 28. 12:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 Szirty ***** válasza:

"...nem kell figyelni a motor bekapcsolt állapotát, egy forgás jeladó vezérel egy időzítőt"


A túlfűtéstől lehet így védeni, de ezzel csak azt az információt kapja hogy forog vagy nem forog.

Amikor nem forog akkor nem lesz infó arról, hogy kellene neki vagy nem.

Vagyis nincs lehetőség a motort a leégéstől megvédeni amikor kellene forognia de nem forog.


A kérdezőtől idézve:


"arról nem is beszélve, hogy a motornak sem használ, hogy álló helyzetben csak "búg"."

2022. júl. 28. 14:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/19 anonim ***** válasza:
#17 a szokásos motorvádelem: túláramra leoldó hőkioldó. Occam borotvája, mindig a legegyszerűbb megoldás a legjobb. Nem kell rögtön mindenhez mikrovezérős kütyü.
2022. júl. 29. 08:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 Szirty ***** válasza:
0%

#18

Teljesen igazad van.

Kivéve ha egy 0.5W-os pici szinkron motorról van szó.

Én ilyet feltételeztem, mert a kérdező nem írta le, és az ilyen motorok jellemzően nagyon kis teljesítményűek.

Ezekhez nem védhetők motorvédővel a nagy rézveszteség miatt.

2022. júl. 29. 14:38
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!