Vertek már át titeket internetes üzletelésnél jófogáson stb?
Jófogáson vettem volna valamit. Minden úgy tűnt, hogy oké, az ár sem volt gyanúsan alacsony, a termék képekre nem volt más képtalálat (igaz, ez a képek módosításával kijátszható).
Az eladó előre utalással volt hajlandó eladni, mert volt már, hogy becsapták, elküldte a termékét utánvéttel és nem vették át. Írtam, hogy jó, akkor arról lehet szó, hogy elutalom csak a feladás költségét, a termék árat viszont utánvéttel fizetném. Mivel a termék 30 kg súlyú volt, ezért 5000 forint volt ez a költség a kalkulátor szerint (nyilván nem tegnap történt, azóta emelkedtek az árak).
Azonnal belement a dologba. Átutaltam az 5000-et, jelzett, hogy megjött az utalás és feladja a terméket.
Vártam, 3 nap után ráírtam, hogy még semmi. Írta, hogy közbejött valami, de aznap feladja. Egy hét után sem jött meg semmi. Írtam neki, de nem válaszolt.
Tudtam, hogy be**optam egy ennyire átlátszó csalást.
Azért csak megírtam neki, hogy utalja vissza az 5000-et, mert van egy olyan gyanúm, hogy csalás áldozata lettem.
Egy hónap múlva válaszolt, hogy ő nem csaló, hanem kórházban volt és inkább visszautalja a pénzt. Soha nem utalta vissza. A rendőrségre nem mentem el bejelenteni, mert 5000 forintra úgyis sz**nak és én sem akartam ennyi pénzért pazarolni még az időmet is. Ha elég dörzsölt, akkor úgyis más nevén van a bankszámla, például fizethetett valamit egy nincstelen kisebbséginek, hogy a nevében nyithassa a számlát és igényelhessen kártyát.
Most azt gondolom, hogy legalább olcsón megúsztam, mert ha nagyobb balek lennék, akkor elutaltam volna a teljes vételárat és azzal többet buktam volna.
Nem hiába írják majdnem minden apróhirdetési portálon, hogy ne utalj előre és inkább vedd mástól.
14-es, minimum 2 éve " tépem a szám" itt, a Gyakorin és mindenféle más fórumon, hogy csak értékeléssel rendelkező eladós oldalon vagy megbízható webáruházban vásároljanak az emberek, mégis mindig nagyon sokan beleesnek a "csapdába".
Valaki írta itt, hogy "védem a Vaterát"... Igen, ugyanis ott van egy Biztonságos Vásárlás Program (BVP), ami azt jelenti, hogy bizonyos lépések megtétele után - ha tényleg átvágta az eladó - akkor megkapja az átutalt összeget.
Te meg akár 6 ezer ft-ra is tehettél volna feljelentést, mert ha sok embert átvág, akkor összeadódik és együttesen kezelik, s akkor már komolyabban foglalkoznak vele.
15, én írtam a 14-es választ. Így van, ahogy írod, viszont az értékelős rendszernek is van hátránya:
1. Bünteti az újakat, akiknek még semmilyen értékelése nincs (ezért bizalom sem az irányukban).
2. Az értékelések is hamisíthatók, kijátszhatók (még az Amazon, Ebay, Aliexpress is tele van ilyenekkel).
Ha ezeket a hátrányokat kiküszöbölik, akkor jó a pontrendszer.
Lehetne például törvénnyel tiltani, hogy valaki úgy kérje el az ellenértékét valaminek, hogy az ügylet tárgyát még fel sem adták postán, vagy a futárszolgálatnál. Mert jelenleg egy előre utaló vevő dupla kockázatot vállal (1.Nem kap semmit. 2.Kap valamit, de nem azt, amit várt.).
A hirdetőoldalaknak használniuk kellene az eladó regisztrációjakor egy olyan módszert, amely egyértelművé teszi, hogy az eladó tényleg az a személy, akinek mondja magát és a bankszámlaszám, vagy alternatív fizetési fiók használatához tényleg az ő személye jogosult.
Nagyjából a fogyasztóvédelemnek is azt kellene csinálnia, amit ez a Vaterás BVP program (de ugyebár a fogyasztóvédelem sz**art sem ér, akinek volt már jogos panaszos ügye, az tudja).
"Lehetne például törvénnyel tiltani, hogy valaki úgy kérje el az ellenértékét valaminek, hogy az ügylet tárgyát még fel sem adták postán, vagy a futárszolgálatnál."
No, hát ne haragudj, de ez elég irreális elképzelés. Azt hiszed, ha nem utalsz előre, akkor nem tud átvágni az eladó? Hiszen a futár nem fogja megvárni, amíg kibontod a csomagot és leellenőrzöd, hogy nem tégla van-e a csomagban, működik-e az adott telefon, műszaki cucc, a könyvben nem üres lapok vannak, stb.
Épp ezért az utánvét sem véd meg semmitől sem.
és épp ezért találom jónak a Biztonságos Vásárlás programot, mert ott bizonyos szinten védve van a vevő. Jó, egy 2 milliós vásárlásnál ott sincs, de annál már indokolt a személyes átvétel :-)
17-es, így van, ezt írtam én is, hogy az is kockázat, ha nem a megvett tárgyat küldi, hanem csak egy nehezéket.
Az még mindig eltűntet legalább egy kockázati tényezőt, ha senki nem utal előre.
Ahogy írod, úgy lehet megoldani a termék megérkeztének biztosra vételét, ha a címzett gyorsan, még a futár jelenlétében ki tudja bontani a csomagot.
A csomag kibontása 1-2 perc. Érthető, a futár siet, erre nincs ideje. Ha rendes, akkor mégis belemegy, ez növeli a bizalmat a futárcég iránt, ha partner ebben.
Ha a vevő elég rafinált, akkor kérhet extra fotókat a termékről, mellé tett cetlivel, rajta a felhasználónevével. Ezzel már meggyőződhet arról, hogy a termék legalább létezik az eladónál (ez még nem jelenti azt, hogy el is küldi, vagy hogy működik, de kérhet videót is a működéséről).
A csomag átvételét és kibontását videóra veszi (telefon kéznél van) és ha nem az van a dobozban, amit rendelt, ott lesz az unboxing a felvételen, bizonyítékként.
Egy érdekes kérdés a Vatera BVP-vel kapcsolatban.
Ha megfordítjuk a dolgot: Mi történik akkor, ha tényleg a vevő csal és azt állítja, hogy a termék helyett fél kiló téglát kapott? Mert előfordulhat. Hogyan dönti el a Vatera embere nem egyértelmű esetekben, hogy ki hazudik? Azt írják, hogy ha nem sikerül dűlőre jutni, akkor a Vatera fizet a vevőnek. Ezt kihasználhatja a vevő, ha egy csaló.
Igen, kihasználhatja, egyszer.. vagy 2x... de ha mindig csak épp az az egy vevő ját pórul az eladóknál, akkor azért azt gyorsan kiszűri a Vatera :-)
Futár, csomagbontás: ugye azt magad sem gondolod komolyan, hogy a futár ott fog állni, amíg kipróbálom, hogy a neten megvett telefon minden funkciója működik-e, hogy a centrifuga tényleg dolgozik-e, stb.
ÉS HA NEM? akkor mi van? A FUTÁR CSAK KÉZBESÍT, nem fogja a bontott csomagot visszavinni, hogy útközben még kihulljon belőle ez-az, s azért meg Ő legyen a felelős anyagilag. Videót meg hiába kér a működésről, ha mire odaér a termék, már nem jó... (postai szállítás alatt is tönkre tud menni)
Csomagbontás... ugyan már, az nem bizonyíték, hogy kibontom a csomagot és levideózom - bármikor visszacsomagolhatom ugyanúgy. Vagy a futár is adja arcát a dologhoz? :-)
NEM. Az internetes kereskedelem alapja a bizalom, amit vagy szájhagyomány vagy értékelések által lehet megteremteni. Nem kell olyan helyen vásárolni, ahol nincs lecsekkolva az eladó vagy nem megbízható webáruház: pl. csak egy email cím van megadva kontaknak.
Ne is haragudj, de végig olvasod, amit a másik ír? :)
Mert a futár előtt csomagkibontásnál azt is megjegyeztem, hogy tudom, nem szívesen várnak. Pontosan ezt írtam:
"A csomag kibontása 1-2 perc. Érthető, a futár siet, erre nincs ideje. Ha rendes, akkor mégis belemegy, ez növeli a bizalmat a futárcég iránt, ha partner ebben."
Ez nem új ötlet.
Ha egy futárcég azzal hirdetné magát, hogy az ő futárjaik megvárják ezt a pár percet ha kéred, akkor egyre több ember szívesebben szállíttatna velük, mint mással. Ez egy piaci rés.
Ha a futár nem vár, akkor mi más lehetőség van a bizonyításra szerinted, mint hogy videózol? Nem kell a futár arcát lefilmezni. Sokszor még az átvételt sem szükséges.
Webshopból rendelt terméknél volt már vitás ügyem, amit videóval bizonyítottam. Akkor az átvételt nem vettem fel, de a kicsomagolást igen és milyen jól tettem. Sérült volt a termék. A videón rajta volt, hogy mi volt a sérülés. Ennek segítségével sikerült rendezni az ügyet.
De nem bízunk a másikban (ne is), te sem, mert te is inkább a pontrendszerben bízol. Annak leírtam a hátrányait (könnyen hamisíthatók a pozitív pontok és értékelések hiányában hátrányba kerülnek az újak).
Abban egyetértünk, hogy a pontrendszert több más azonosítási, hitelesítési módszerrel együtt kellene alkalmazni.
Ha azzal a tanáccsal van problémád, hogy "Ne utalj előre!", azt írd le nyugodtan és akkor nem vitázunk felesleges dolgokon.
A Vateráról sem kell engem győzködni, mert így sem, úgy sem használom (7 éve vettem Vaterán egyvalamit, mert máshol nem találtam).
Ahogy a jófogást sem nagyon, eddig két dolgot vettem ott, ezek közül egy volt átverés, amit leírtam, illetve egy valamit adtam el ott. Azóta sem használom.
Használt dolgaim eladására a prohardver-hardveraprót használom (pár évente 1-2 dolgot adok el, utánvéttel), de ott is van pontrendszer, ennek ellenére ki van téve a figyelmeztetés, hogy ne utalj előre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!