Kötelezhet bárkit a MUNKÁLTATÓJA arra, hogy annak TÁG értelemben vett CSALÁDTAGJAI folyamatosan kövessenek és like-oljanak egy oldalt és like-olják annak összes posztját?
Hol van ez tételesen jogszabályban leírva, hogy ilyet a munkáltató NEM tehet, hogy ez TILOS? Azt nem írtam oda, de természetesen Facebook oldalakról van szó... egészen pontosan nem 1-ről, hanem 4 db-ról.
Milyen szankcióval büntethető az a munkáltató, aki ilyesmit a munkavállalótól és - leegyszerűsítve a fenti felsorolást, köznépiesen - a pereputtyától elvár, hovatovább, megkövetel?
Nem tudok olyan törvényről, amely kimondaná, hogy ilyet TILOS.
De gondolom nincs benne a munkaszeződésben, hogy köteles vagy ilyet tenni, tehát szankció sem járhat emiatt.
/elméletileg, de gyakorlatilag meg ott szopathatják az embert ahol csak akarják/
Az, hogy ki mit lájkol egy közösségi oldalon, az az ő magánügye. A szólás-, gondolat-, véleményszabadságot az alkotmány biztosítja.
Mikor te munkát vállalsz, akkor egy csereüzletet kötsz, egy szerződést írsz alá. Te a képességeidet, tudásodat, idődet, energiádat kínálod fel – önszántadból, saját jól megfontolt döntésed eredményeként – a munkáltatónak, aki ezért cserébe pénzt ad neked. A dolog nem kötelező egyikőtöknek sem, te önként döntesz arról, hogy 10:31-kor a munkahelyeden töltesz ki egy Excel táblát, és nem a strandon sütteted a hasad, a munkáltatód meg önként dönt arról, hogy ez neki megér x ezer forintot havonta.
Más nevében nem írhatsz alá szerződést, mást nem kötelezhetsz semmire, amit nem önként tesz meg. Ahogy én nem írhatok alá szerződést, hogy te holnap 10:31-kor itt és itt leszel, ezt és azt fogod csinálni – hiszen ezt nem önként, saját elhatározásból teszed –, így te sem írhatsz alá szerződést a családtagjaid nevében.
A családtagjaid nem kötöttek semmiféle szerződést a munkáltatóddal, így semmiféle elvárást nem támaszthat azzal szemben a munkáltatód, hogy a családtagjaid mit és miért csinálnak. Kérni kérhet, javasolni javasolhat, ajánlani ajánlhat, de megkövetelni, illetve ennek elmaradása miatt szankcionálni nincs jogalapja.
Meg úgy egy munkavállaláshoz tartozik egy munkaszerződés, egy munkaköri leírás, a rád vonatkozó jogokkal és kötelességekkel. Ami abban nincs megfogalmazva, mint kötelesség, az nem is kötelességed. Pl. ha te pénztáros vagy egy boltban, és a munkaszerződésed, munkaköri leírásod nem tartalmazza azt, hogy te árut pakolj be a beszállító kamionjából a raktárba, akkor nem is vagy köteles ezt megtenni, és jogi szempontból nem is vagy szankcionálható, ha ezt nem teszed meg.
~ ~ ~
Persze nyilván az élet azért nem ilyen rózsaszín. Lehet, hogy nincs leírva, de a munkáltatód megkövetel bizonyos dolgokat tőled. Ha nem teszed meg, akkor kirúg. Persze jogilag nem azért fog kirúgni, mert nem tetted meg azt, amit szóban, a munkaköri kötelességeiden túl megkövetelt tőled, hanem talál rá megfelelő indokot, hogy kirúgjon. Van az a munkáltató, aki vissza is él ezzel, olyan dologra kényszeríti a munkavállalót, amiért nem kap extra juttatást, illetve nem teljesen önszántából, saját vállalásként teszi meg.
Ugye az ilyen munkáltató gyakran érvel azzal, hogy nem kötelező nála dolgoznod, talál más munkavállalót a helyedre, aki eleget tesz ennek a követelésnek. De itt kell jól látni a helyzetet, mert te meg mondhatod azt, hogy neked sem kötelező pont ennek a munkáltatónak a profitjáért dolgoznod, találsz másik munkaadót, aki nem támaszt ilyen követeléseket veled szemben. Magyarországon elég sok területen van munkaerőhiány, sok területen elvileg a munkavállaló van jobb alkupozícióban, csak a berögzült szemléletnek köszönhetően kevesen ismerik fel ezt. Meg nyilván ha felmondasz, az egy ideig lehet problémás, de hosszútávon te jársz jól, ha egy normálisabb munkavállalót találsz, aki a képességeidet, tehetségedet, erődet, idődet akarja csak megvásárolni, nem a véleményedet, a személyiségedet, kvázi a lelkedet. Mert ahhoz meg ragaszkodni kell, hogy nem eladó.
~ ~ ~
Meg persze a kettő között is van út. El lehet magyarázni a munkáltatónak, hogy attól, hogy 1000 helyett 1500 ember lájkolta a cég oldalát, vagy bejegyzését, az senkit nem motivál jobban a termék vagy a szolgáltatás megvásárlására, megrendelésére. 1000 tényleges lájknál nem jelent többet az az 1500 lájk, amiből 500 nem saját véleménynyilvánításból származik, attól a tényleges, releváns lájkok száma ugyanúgy 1000 marad. Oké, van valamennyi reklámértéke, de ha ezen múlik a cég bevétele, akkor már régen megette a fene. Mert ha a cég mondjuk csavaralátétet árusít, attól, hogy édesanyád lájkolja az oldalt, senki nem fog nagyobb késztetést érezni, hogy csavaralátétet vegyen, nem fog nőni az eladások száma. Maximum annyi történik, hogy a családtagok ismerősei tudni fognak arról, hogy a cég létezik. De nehogy a cég marketingstratégiájában ez meghatározó tényező legyen…
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!