Mi az összefüggés a dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó és a CDEFGAHC között? Állítólag a dórémit bármelyik hangon el lehet kezdeni, akár C-n, . Akár A-n - ezt viszont azért nem értem, mert a hangok között, ha jól tudom, nem egyformák a távolságok.
Az eredetileg olasz dóval kezdődő hangsor ugyanaz, mint a németek, angolok, magyyarok stb által használt cével kezdődő.
Magyarországon a szolfézs megkönnyítésére vezették be, de azokban az országokban, ahol a dó-re-mi-s hangsort használják, ugyanúgy működik, mint nálunk a cé-dé-é-s.
Franciaországban pl. meg sem értik, hogy lehet bármilyen kezdőhang dó, vagy moll esetében lá.
Na gondold végig újra, és rá fogsz jönni, hogy más, ha C-ről kezded és megint más, ha A-ról kezded a dó-re-mi-t.
Értsd: az E-F és a H-C között csak fél hangnyi különbség van, tehát ha máshol kezded a szolmizáálást, akkor a mi-fá, és a ti-dó félhangok máshová fognak esni..
/fá-ból fi lesz a ti-ből pedig tá/
Különben erre is van megoldás, mert ha C-ről indulsz akkor dó-val kezded, ha A-ról akkor a lá-val, és minden hangköz stimmel.
(...és már föl is találtuk a dúr és a moll fogalmát.....)
A megoldás: a módosított hangok. Fél hanggal minden hangot leszállítani vagy felemelni. Erre szolgálnak pl. a zongorán a fekete billentyűk.
Így bármely hangmagasságról el lehet kezdeni bármilyen hangsort.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!