Az miért van, hogy a szóbeli feleletekre nekem sokkal több időt és erőfeszítést kell befektetnem, mint ha csak úgy felkészülnék?
Ha valamiből szóbelire kell készülnöm, akkor sokkal többször, sokkal több ideig kell készülnöm egy adott anyagból vagy tételből, mint általában. Nincs baj a szövegértési képességeimmel, se semmi más képességeimmel, se az emlékezetemmel, hiszen ha elolvasok egyszer egy akár több oldalas szöveget, akkor röhögve megírom a szövegértést meg a feleletválasztós teszteket 4-5-re. Viszont ha szóban kell visszaadnom akár a lényegét, akár a szöveg egészét, sokkal de sokkal többször kell nagyon összpontosított figyelemmel elolvasni az anyagot. Akkor most én diszlexiás lennék? Hogyan fejleszthetném a szóbeli készségeimet?
17/F
Talán nem bírod a szereplést, zavar a saját hangod, miközben rád figyel mindenki, és így nem tudsz a mondandódra koncentrálni, nem jönnek elő az adatok.
Ezen bármilyen szerepléssel, fellépéssel tudsz javítani. Ha nem értesz semmi előadható dologhoz, akkor legkézenfekvőbb valami diákszínjátszó kör vagy amatőr színtársulat.
Nem *kell* többet készülnöd rá. Maximum te többet készülsz, mert úgy gondolod, hogy több felkészülés hozza ugyanazt az eredményt, mint egy írásbeli dolgozatra, feleletre.
Három a tudásról számot adásra alkalmas módszert citáltunk be a kérdésbe:
1. Teszt. Ez tűnik a legkönnyebbnek, sokszor valóban könnyebb is. Mondjuk a „melyik regényszereplő…” jellegű kérdésnél nem feltétlenül kell jól emlékezned a szereplő nevére, hiszen a válaszban le vannak írva a nevek. Sokszor egy-egy kérdéshez segítséget találsz más kérdésekben, illetve a felkínált válaszokban.
2. Írásbeli dolgozat, felelet. Itt nehezebb az eset, hiszen nincs annyi támpontod, mint egy tesztnél. Viszont ennek a kidolgozása kötetlen. Lehetőséged van arra, hogy megállj, gondolkodj egy percig, hogy megpróbáld felidézni azt, ami hirtelen nem jut eszedbe, vissza tudsz nézni a már leírtakra, hogy nem hagytál-e ki valamit, és ennek fényében folytatni tovább a mondandódat.
3. Szóbeli felelet. Itt nincs meg az a szabadságod, mint egy írásbeli beszámolónál. Ott rögtön kell megtalálnod a szavakat, nincs időd eltöprengeni, nem tudod visszahallgatni, hogy valamit elmondtál-e vagy csak akartál. A tanár is megzavarhat egy-egy közbevetett kérdéssel, így könnyebben elveszítheted a vezérfonalat, kanyarokat kell tenned a gondolatmenetedben, stb… Ráadásul ott minimum egy ember előtt, de a legtöbbször egy osztálynyi ember előtt kell felelned, akik figyelnek, akik akár kiröhögnek, ha úgy van. Nem csak a gondolataidra kell figyelned, hanem úgy a testtartásodra, mozgásodra, hogy hogy áll rajtad a pulóver, stb… (Nem biztos, hogy tudatosan, de tudat alatt a szereplés miatt óhatatlanul bevillannak olyan kérdések, gondolatok, amik írásban nem, és ezek el tudják terelni a figyelmedet.)
Bizonyára érzed a nehézségi különbséget az írásbeli és szóbeli felelet között, más szintet vársz el önmagadtól is, sokkal inkább elvárod, hogy ne csak úgy nagyjából tudd, hanem pontosan, határozottan tudd, amit megtanulsz, hogy folyékonyan és azonnal tudj beszélni, gondolatmenetet felépíteni az adott témából, ezért érzed azt, hogy nehezebb rá felkészülnöd.
(Hiszen gondolj bele, te nem feleletre, dolgozatra tanulsz, hanem az adott anyagot, tudáscsomagot tanulod meg. Az meg ugyanaz, függetlenül attól, hogy majd a későbbiekben milyen módon adsz számon a megtanultakról.)
Szerintem a szóbeli kifejezési formákat (persze ez az írásra is vonatkozhat) nem sajátítottad el eléggé, talán keveset beszélgetsz komoly dolgokról emberekkel, vagy keveset olvasol. Ha nem haragszol meg, küldök egy könyvlistát, lehet, sokat ismersz belőlük, de azért biztos nem árt:
Küldök neked egy listát, sok jó könyv szerepel benne, az is ott van rajta, hogy melyiket hány évesnek gondolom. Már régebben csináltam egy ismerősöm gyerekének. Vannak benne a végén filmek is, amiket érdemes megnézni, dvd-ként megnézni, ha már nem adják sehol sem.
Fiataloknak:
Saint-Exupéry: A kis herceg
Fekete István: Csí (megható könyv egy fecskéről)
Lázár Ervin: Berzsián és Dideki (nagyon humoros, igaz, főleg nyelvi humor van benne)
Oscar Wilde: A boldog herceg
Kicsit nagyobbaknak:
Dickens: Copperfield Dávid
Dickens: Twist Olivér
Mark Twain: Huckleberry Finn kalandjai
Kipling: A dzsungel könyve
Beecher Stowe: Tamás bátya kunyhója
Joy Adamson: Oroszlánhűség
Dreiser: Amerikai tragédia
Inkább fiúknak:
Jack London: A vadon szava
Jack London: Az éneklő kutya
Jack London: A beszélő kutya
Jack London: Vaspata
Mindenkinek: (13-14 évesen már lehet olvasni klasszikusokat is, felnőtteknek való könyveket is! Mert más könyveket, limonádékat nem érdemes olvasni, azok semmire nem jók, kár rájuk az időt pazarolni.)
Molnár Ferenc: Pál utcai fiúk
Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig
Mikszáth Kálmán: Noszty fiú esete Tóth Marival
Jókai Mór: Aranyember
Karinthy Frigyes: Tanár úr kérem
Karinthy Frigyes: Így írtok ti
Inkább lányoknak, romantikus:
Dymphina Cusack: Ketten a halál ellen
Emily Bronte: Üvöltő szelek
Charlotte Brontë: Jane Eyre
Eric Knight: Légy hű magadhoz
Margaret Mitchell: Elfújta a szél
(Régen, a szocializmus ideje alatt Mo-on be volt tiltva, mert azt is bemutatta, hogy a néger rabszolgákat, volt, ahol emberszámba vették Amerikában, még a rabszolga-felszabadítás előtt is.)
Fábián Janka: Emma szerelme
(Fábián Janka egy ma élő írónő, de nagyon jó a könyve, olyan témájú, mint az Elfújta a szél, ami nagy bestseller volt, csak modernebb. Az Elfújta a szél régen be is volt tiltva, mert amerikai néger rabszolgák is szerepeltek benne, és nem pont úgy bemutatva, ahogy a komcsi időkben szerették volna, mert ezt a rabszolga nőt, aki egy családnál volt alkalmazva, szinte családtagként kezelték, és ez nemigen tetszett abban az időben kormányon lévőknek.)
Mindenkinek:
Victor Hugo: Nyomorultak
Victor Hugo: A nevető ember
Victor Hugo: Párizsi Notre Dame
Kuncz Aladár: Fekete kolostor
Markovics Rodion: Szibériai garnizon
Paszternák: Doktor Zsivágó
Kleist: Kohlhaas Mihály
Németh László: Gyász
Németh László: Iszony
Németh László: Irgalom
Krúdy Gyula novellái
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
Thomas Mann: Tonio Kröger, Egy szélhámos vallomásai (stb., stb.)
Rostand: Cyrano de Bergerac
Rostand: Sasfiók (Napóleon fiának életéről)
Balzac: Goriot apó
Floubert: Érzelmek iskolája
Zola: A pénz
Bashkirtseff Mária naplója (ejtsd: Baskircsev- s helyett sz-szel, csak úgy nem engedi át a gép)
Dosztojevszkij: Fehér éjszakák (nekem a kedvenc könyvem)
Nagyobbaknak (18 éven felülieknek):
Emile Zola: Nana
Emile Zola: Életöröm
Emile Zola: Egy asszony élete
Emile Zola: Pascal doktor
Maupassant: A szép fiú
Floubert: Bováryné
Tenesee Williams: A vágy villamosa
Bernard Shaw: Warrenné mestersége
Tolsztoj: Anna Karenina
Rostand: Cyrano de Bergerac
Ifj. Dumas: Kaméliás hölgy (operában: Verdi: Traviata)
Filmek:
Kopár sziget - (nagyon érdekes, régi japán film, egy szó el nem hangzik benne, mégis megsirattam)
A tanú - nagyon humoros, illetve szatirikus, a régi szocialista időkről, amikor kitalált perekkel akasztottak embereket, be is tiltották akkor, amikor készült, de ma már persze látható.Kállai Ferenc remekel benne, meg Őze Lajos, és mindenki, szuper szereplőket válogattak, mintha csak abból a korból léptek volna ki.
Paszternak: Doktor Zsivágó - (a legszebb szerelmes film is, meg az SZU 1919-es forradalma is benne van, de nem az oroszok szemszögéből elferdítve, hanem hogy milyen volt a valóságban, de nem kell megijedni ezért a filmtől, mert romantikus is, szerelmes is, nagyon szép, megható)
Országúton – Fellini filmje, Giulietta Masina főszereplésével, nagyon megható.
Pacsirta
Déryné
Hyppolit, a lakáj (új) (jobb, mint az eredeti, vígjáték)
Meseautó (új) (jobb, mint az eredeti, vígjáték)
Krisztina királynő (Greta Garbóval)
Az elozo valaszolo mar vagy hatodik kerdes ala kommenteli be ugyanazt a listat, es ez esetben is irrelevans.
A kerdes nem az h a kerdezo tud e eleg nyelvi szofordulatot hanem az hogy miert erzi ugy h tobbet kell keszulnie a felelesre. Szerintem a nyilvanos szereples annyi stresszt hordoz magaban h az emberek nagyresze jobban retteg attol h az osztalya elott kap egy harmast, minthogyha egy sima dolgozatra egy egyest. Ezt talan ugy lehet kicsit oldani h a helyzetet probalod mashogy felfogni, pl nekem sokat segitett mikor nem ugy gondoltam a felelesre mint egy kenyszerhelyzetre ahol fel kell mutatnom valamit kulonben egyest kapok, hanem a kerdeseket inkabb ugy valaszoltam meg mintha en tartanek egy korrepetalast valakinek es el kene magyraznom. Az is konnyithet esetleg a dolgokon ha idorendi/logikai sorrendbe tanulod a dolgokat ugyh nem fogsz belegabalyodni es az egesz felelet felepitettnek tunik majd. Plusz ha ez segit akkor hasznalhatsz kifejezo gesztusokat, kezmozdulatokat mert magamon sokszor tapasztaltam h ha csinalok valamit a kezemmel akk jobban beleelem magam es kicsit elvonja a figyelmem arrol h mindenki engem bamul.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!