Milyen tűzoltótömlők vannak Magyarországon?
A Lánglovagok.hu cikke szerint "A", "B", "C" és "D" méretű tömlőket különböztetünk meg. De a tűzoltóautókról készült fotókon néha látni "H" jelű tömlőt is. Akkor most hogy is van ez?
Lánglovagok.hu cikke:
"H" tömlő (Mercedes 1234 Rosenbauer TLF 4000 AT fecskendő):
Bocs, nem figyeltem az előbb.
A "H" tömlő nagynyomású (40bar), 37mm-es belső átmérőjű tömlő. A Rosenbauer gyorsbeavatkozós sugarak ilyen "H" tömlőkkel hosszabbíthatóak.
nem is tudtam hogy a magasnyomású gyorsbeavatkozót lehet hosszabbítani... mindenesetre köszönöm a választ :))
azt nem tudod véletlenül, milyen tönlők vannak még? "D" és "H" között még van pár betű... :DD
A gyorsbeavatkozó jelölésnél nem feltétlenül a tömlő méret kerül kifejezésre.
A tömlők belső átmérői a következők:
"A" - 110 mm
"B" - 75 mm
"C" - 52 mm
"D" - 25 mm
"E" - 38 mm
"H" - 38 mm
A "H" és "E" tömlők közt elvileg nincsen különbség, azonban a storz kapcsok a "H" tömlőnél bronzból vannak. Ezek a magas nyomást jobban bírják, a többi esetében alumíniumból vannak (kivéve a "D", de erre visszatérek mindjárt)
Azt tudni kell, hogy a gépjárműfecskendők (tűzoltó autók, melyek oltanak) szivattyúi ún. centrifugál szivattyúk, ráadásul több lépcsősök (jelesül 1+3 lépcsősek. Ez azt jelenti, hogy képesek normál nyomás (10 bar körüli nyomásérték tartomány, ez az első lépcső) és képesek magas nyomású (40 bar körüli nyomástartomány, ez a plusz 3 lépcső) leadására. Ezeknek az oka ilyen eltérő taktikai alkalmazás, most nem megyek bele. Azt tudni kell, hogy magas nyomáson kisebb a víz hozam, így csak a vékonyabb tömlőket lehet (érdemes) csatlakoztatni.
Szóval, tekintve hogy a kapcsoló elemek (storz kapcsok) szabványos kialakításúak, a magas nyomású részre szerelt tömlők esetében kerülni kell azt, hogy alumínium kapcsoló idommal csatlakoztassák a tömlőket, mert az alunak kisebb a szilárdsága, képes eltörni a nyomás hatására.
Nos, idáig érthető?
Mert most jön az ún. gyorsbeavatkozó rendszer. Ez a gépjárműfecskendő magas nyomású rendszerére telepített előre szerelt vízsugár, ami kb. 60 méter hosszú alaktartó tömlő használatával került kialakításra. A tűzoltó tömlők általában laposak, a víznyomás "fújja fel" őket. A gyorsbeavatkozó azonban más, abstart alaktartó. Így van egy tömlődobra feltekerve, a végén egy speciális sugárcső. Előnye, hogy a kiérkezés után csak le kell "rántani" és már mehet is a kisebb tüzek eloltása. Szóval gyors. Ezért: gyorsbeavatkozó.
Na. Szóval a tömlő alaktartó, így a lapos tömlőkhöz képest a külső-belső átmérő aránya nem ugyanaz. Az alaktartó (gyorsbeavatkozó) tömő falvastagsága NAGY, így belül csak egy viszonylag kis átmérőjű "lyuk" van. Azonban a kapcsoló elem (storz kapocs) mérete az "D", ami ráadásul bronzból készült. Szóval picit csalóka, hogy a "D" ilyen kisebb belső átmérővel (1 coll)rendelkezik, mint az utána következő méretek.
Előfordul azonban, hogy a 60 méternyi gyorsbeavatkozó tömlő nem elég és hosszabbítani kell. Ilyenkor "H" tömlővel hosszabbítjuk (aminek ugyebár a BELSŐ átmérője nagyobb, mint az alaktartó "D" tömlőnek), a külső átmérőjén (ha nyomás alatt van) jelentős különbség nem figyelhető meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!