Miért van szükség közvilágításra a 21. században?
Szokták mondani, hogy közbiztonság meg baleset-megelőzés...
Viszont a szabályok előírják, hogy minden közlekedésben résztvevőnek világítania kell: autóknak, bicikliknek és újabban gyalogosoknak is láthatósági mellényben kell lenniük (városon kívül - még). Tehát elvileg, ha a látszódás meg van oldva, akkor a balesetek elkerülhetők.
Egy világító jármű a tök sötétben könnyebben észrevehető, mint egy kivilágított helyen... Kivilágítatlan autóutakra például fényvisszaverők karókat raknak, egész jól kiemeli az út vonalvezetését, és egy wattot se fogyaszt.
Közbiztonság szempontjából is csökkent az utcalámpák jelentősége. Sokkal elrettentőbben a térfigyelő kamerák (főleg az infravörösek). Aki igazán fél a betörőktől, az riasztót tesz a házra, bekamerázza, vagy felszerel egy (manapság egyre népszerűbb) mozgásérzékelős lámpát.
A harmadik probléma a fényszennyezés: egyrészt vándormadarakat téveszt meg, éjjeli lepkéket ejt csapdába. Az embernek is nehezebben jön a szemére az álom, ha odakint világos van. Neadjisten bevilágít a szobába az útcalámpa...
A negyedik szempont pedig a csillagos ég... A fővárosból a legfényesebb csillagok kivételével szinte semelyik másik nem látható. Tejutat keresni kell, az Andromédának csak a hűlt helyét megmutatni, és szabad ég alatt tökéletesen lehet olvasni.
Tudományos érdeklődésű ember lévén, sok Budapesten felnőtt emberrel beszélgetve meglepődve tapasztaltam, hogy sokan még soha az életükben nem látták még a Tejutat. Vidéken felnőtt emberként ezen nagyon meglepődtem, mert falun tök sötétben szinte árnyékot vet a Tejút, és az éjjeli égboltfény. (Bár sajna arrafelé is eléggé kifényesedett az égbolt mostanában).
Ez a kérdés is tulajdonképpen azért fogalmazódott meg bennem, mert mostanság van egy elvileg szabad szemmel látható üstökös, de itt Budapesten az égre felnézve mindig csak a sárgaságot látom.
Az ötödik szempont pedig az energiapazarlás... Az a fény, ami nem az útra világít, hanem az udvarba, be az ablakon, vagy az égre, teljesen kárba vész. Az űrből is ragyog a sok-sok feleslegesen elpazarolt kilowattóra.
> Te még nem vezettél autót kivilágítatlan utcákban, igaz?
Nem, mert nincs jogsim. De az autón miért van akkor lámpa/fényszoró? Nem azért, hogy lássa a vezető, ami előtte van? Vagy csak dísznek van, mert azt mondja a szabály, hogy kell?
> ..és aki este jár haza munkából gyalog, az vigyen elemlámpát magával?
Ha farkasvakságban szenved akkor vigyen. Nyilván az utcaneveket és táblákat meg lehet világítani pirosas fénnyel, mivel az nem befojásolja az éjjeli látást. Már ez is jóval kevesebb watt.
Egyébként, ha senki se világít a szemedbe, akkor pár percen belül egész jól lehet látni a sötétben, (ez kb. 30-40 perc alatt éri el a maximumot). Nyilván az utak, járdák anyagába is több világos követ kevernek, így a világos utat sötétben is meg lehetne különböztetni az útpadkától.
> persze majd minden gyalogos fejlámpával és láthatósági mellényben fog járni, nem? Gondolom autót nem vezetsz?...
Nem sok kell, hogy az okosok kitalálják, hogy lakott területen belül is kötelező legyen...
> Azért, mert a 21. században is besötétedik esténként. Gondolj már bele, ha két gyalogos teljesen sötétben megy láthatósági mellényben, de nincs, ami megvilágítja őket, akkor hogy a t0k0mbe veszik észre egymást?
Gondoskodik a láthatóságról valahogy. Például a ruhákon lenne valami foszforeszkáló csík, ami világít a sötétben. Nyilván kialakulna ennek is a kultúrája, ha olyan világban élnénk...
Objektívebb válaszokat kérnék.
=================
Az eredeti kérdésbe hatodik pontként még beleférne, hogy sok lámpa az idő 95%-ában hiába világít, mert nem jár arra senki. Bár néhány helyen (nem itthon tudtommal) csinálják azt, hogy csak este és hajnalban égnek a lámpák, éjszaka közepén nem...
Az autókon a távolságifényszórók használatát korlátozza a kresz. Csak lakott területen kívül szabad használni, ha nincs előtted haladó és szembe közlekedő, mert fénye zavaró a másik vezető számára. A tompítottfényszórót kötelező használni látási körülményekhez megfelelően (és lakott területen kívül mindig). Sokat segít, mert a táblák kifejezetten láthatóvá válnak. Ha viszont kivilágítatlan területen haladsz, szinte semmit sem ér! Itt, ha kilép eléd egy gyalogos, valószínűleg csak kis távolságban veszed észre. Lehetséges, hogy a xenon-os tompítottfényszórók jobban használhatóak, azzal nincs tapasztalatom, viszont szembe haladva fényük némely autónál zavaró!
Persze azért ennyire nem veszélyes a helyzet -csak lassabb sebességgel óvatosabban kell vezetni ilyen esetben, ahogy azt a kresz is tartalmazza-, ám a közvilágítást megköveteli! Ez egy alap alapszolgáltatás!
Idekapcsolódó felhívás: 2013. március 23. szombat, 20:30 órakor kezdődik a Föld Órája akció, amikor önkéntesen lekapcsoljuk egy órára az elektromos készülékeinket.
Bocsánat az OFF-ért!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!