Miért függött rá ennyire az emberiség a pénzre és tárgyakra akár drága akár milyen?
Sok mindenért lehet a TikTok generációra fújni, de messze nem velük jelent meg a pénz hajszolása, sőt ennek a negatív tulajdonságai sem.
Abban teljesen igazad van, hogy a pénz, vagyon, értéktárgyak hajszolása, pláne az ilyenekkel kérkedés komoly személyiség és társadalmi szintű probléma. De ezzel már 2000 éve is problémás jelenségként foglalkoztak a filozófusok, szóval egyáltalán nem nevezhetjük modern kori jelenségnek.
Nagyjából valahol ott kezdődött el a dolog, hogy az egyik ősember talált egy a többinél feltűnően szebb követ, kagylót, csigát, ezért úgy döntött, hogy a nyakába akasztja dísznek - főleg, mert ez a látvány tetszett az ősember nőnek, aki ezért szívesebben volt vele.
Aztán jött egy másik ősember, aki megirigyelte, hogy vele szívesebben van a nő, ezért el akarta venni tőle. De a másik okosabb volt és megbeszélte vele, hogy verekedés helyett inkább odaadja neki, ha cserébe elmegy helyette a másnapi vadászatra és neki adja érte cserébe a saját részét a zsákmányból, így megszületett a csere kereskedelem.
Aztán egy "kicsivel" később a spanyol felfedezők megirigyelték az inkák arany szobrait és inkább kiirtották őket, hogy elvegyék tőlük. A spanyoloknak nem volt fontos, hogy az inkáknak lehessenek szép arany szobraik, inkább áthozták Európába, hogy a spanyol király koronáját és palotáját, meg a templomokat dekorálják vele. Mert ugye, akinek gazdagabban dekorált koronára, palotára, templomra telik, annak nagyobb hatalma van a nép, a nemesek, a földesurak, a katonák és a parasztok felett.
A mai pénz és tárgy hajszolás ugyanerről szól. Mindig, minden társadalomban magasabb rangot, hatalmat, elismertséget, népszerűséget jelentett, hogy kinek van nagyobb, díszesebb, gazdagabban dekorált ruhája, fejdísze, pajzsa, sátra, háza, akármije. Akinek több, jobb, díszesebb akármije van, annak jobban számít a véleménye, hatalma, befolyása van, népszerűbb, jobban keresik a társaságát, inkább akarnak vele barátkozni, üzletelni, stb. Ősidők óta erre a társadalmi presztízsre (vagy ennek az illúziójára) vágynak az emberek a drága dolgok hajszolásával.
Ami a történelem során komoly változást jelent, hogy amíg törzsekben, falvakban, városállamokban éltek az emberek, addig közvetlenül igen limitált számú embert ért el, hogy ki hogyan menőzik, kérkedik és limitált számú embert állt módjában ilyen formán példaként látnia is. Nem véletlenül hívja a jelenséget a köznyelv a szomszédoknak megfelelésnek (Keeping up with the Joneses), amikor azért veszel menőbb dolgokat, hogy lássák rajtad, hogy te is megengedheted, amit a másik, sőt még többet is.
A kezdetleges média idején írnokok, szerzetesek, postamesterek, írók terjesztették a híreket és még ezek is csak limitáltan érték el az embereket (már csak azért is, mert a társadalom jelentős része eleve nem tudott olvasni sem, hogy a leveleket, írásokat képes legyen elolvasni.
Később újságírók, tévések, szerkesztők szűrték, hogy ki kerülhet képernyőre és mit adhat elő, ezért jobban kontrolált megválogatott volt, hogy mit és hogyan engedtek megjelenni. Persze azért a reklámokban bőszen éltek vele, hogy vegyél meg minden drága holmit, hogy többnek érezhesd/mutathasd magad másoknál. Sőt a filmeknél, de a tévé műsoroknál és esetenként még a könyveknél sem annyira riadtak vissza tőle, hogy ha megérte, akkor akár ezeket a dolgokat is beleépítsék a tartalomba. James Bond neve szinte eggyé vált azzal, hogy sorolni tudd, melyik márkától mi mindent kell hozzá megvenned, hogy ugyanolyan menőnek érezhesd magad, mint amilyennek őt érzed a filmvásznon.
Az internet és a közösségi média széles elterjedése csupán annyiban változtatott ezen a médiában és előtte a hétköznapokban ősidők óta létező jelenségen, hogy ma már a közösségi média által bármelyik eldugott faluból tudod mutogatni a vagyonod, sikereid, vagy azok látszatát keltő dolgokat, nem csak a körülötted élőknek, hanem akár emberek millióinak egyszerre is. És mivel ezt sokan meg is teszik, az ebben érdekelt üzleti szféra szépen rá is repült, hogy támogassa, hogy ezt minél többen megtegyék és vele őket reklámozzák.
Nem az változott meg, hogy milyenek az emberek, hanem hogy mennyire könnyen és milyen sok emberhez el tud egyszerre jutni valakiről, hogy ő milyen is valójában. Régi klasszikus mondás, hogy a pénz megváltoztatja az embert, amit sokan vitatnak, hogy nem megváltoztat a pénz, csak leleplezi, hogy milyen is vagy valójában. A közösségi média sem megváltoztatta az embereket, csak minden korábbinál hatékonyabban segít eljuttatni azt rengeteg másik emberhez, hogy valaki milyen is.
"Sok mindenért lehet a TikTok generációra fújni, de messze nem velük jelent meg a pénz hajszolása, sőt ennek a negatív tulajdonságai sem."
Nyilván tisztában van mindenki az előzményekkel is, kellett is az esti nagy beszélgetések szinte össznépi tévébámulásra cserélésével felvezetni ezt a korszakot is. A lényeg, hogy valahogy kapjuk a trendeket, amikkel egyre alkalmasabb elterelések jönnek, egyre olcsóbb önjutalmazások képében. Ne a tiktok vagy a mai fiatalság legyen előtted, a boomer is ugyanúgy folytatja a fröcsögést a retyón is. Már csak a zuhany alá kéne kitalálni valamit, ott még elég sokaknak visszakapcsol az agya normál üzembe... Esetleg el kéne lehetetleníteni a horgászatot, az egyéjszakás kempingezést, kéne jó wifi minden vonatra, stb, hogy tényleg kialakuljon az ideális konzumzombi falanszter.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!