Mikor jó fogászati asszisztens valaki? Ha van önálló gondolata és szeretne az orvos előtt járni, vagy ha megvárja az orvos utasítását, mert nem az ő feladata kitalálni, mit akar az orvos?
Lol te inkább ne legyél.
Asszisztens, tehát orvost segítesz. Neked semmilyen döntést nem kell hoznod.
Abba a hibába sem akarok esni, hogy nem vagyok elég önálló, de abba sem, hogy túlságosan az vagyok.
Ezt így mond meg az orvos kollégádnak, és kérd meg, hogy szóljon, ha sok vagy és akkor is, ha kevés. Mivel most kezded ez segítség lenne. Szakmai gyakorlaton azért lejött valami, hogy mi a jó irány?
Szakmai gyakorlaton ahány orvos, annyi féle, és nem volt egyértelmű, hogy mi a jó, mert ne te mondd meg az orvosnak, mit akarjon, de legyen már az anyag a kezedben, hogy amikor felnéz, rögtön tudja használni, hogy gördülékenyen menjen a folyamat. Nehéz megtalálni az arany középutat, hogy hol van az a határ, amikor még nem sok, de nem is kevés. Emiatt kérdeztem.
Négyes, neked köszönöm, valóban ez a legjobb megoldás, csak gondoltam hátha van itt asszisztens vagy fogorvos, aki általánosságban elmondja.
Azt kell tudnod, hogy milyen beavatkozáshoz milyen eszközök / anyagok szükségesek.
Ez részben persze fogorvosfüggő is, hogy milyen beavatkozáshoz mit szeretne. Pl. premoláris és moláris approximális tömést én alapvetően szekcionált matricával szeretek csinálni (+ék + matricafeszítő + Flaggs + gömbtömő + lámpa + kompozit + sav + bond). De lehet, hogy van olyan fogorvos, aki valami oknál fogva a "régi fajta" félkörös matricát és körkörös matricákat szereti. Ezeket előre nem tudhatod. Olyan fogorvosnál, akit még nem ismersz, legbiztosabb, ha visszakérdezel, hogy milyen matricát kér.
Az orvos-asszisztens munka egy nagyon összehangolt csapatmunka. A legtöbb asszisztens egy orvossal dolgozik, az ő szokásaihoz igazodik. Az arany középút az amikor pontosan az orvos kezére dolgozol, nem túlzottan előre és nem is maradsz le. A csapatmunka alapeleme a jó kommunikáció: kérdezz rá, hogy adhatom? keverhetem?. Ha problémát észlelsz akkor jelezz (pl. alámenős rész az MB csücsöknél), vagy cselekedj (pl. látod hogy gyűlik a vér/nyál). Ha nem válaszol azonnal, attól még hallotta, majd reagál ha tud. Egy idő után úgyis annyira összeszoktok, hogy kérdés nélkül is menni fog.
Egyre több orvos szereti a 4 kezes asszisztálást. Ez azt jelenti, hogy amíg az orvos szemmel a fogra koncentrál, addig te kicseréled az eszközt a kezében, anélkül hogy ő felnézne. Ilyenkor ha mégis fel kell néznie, akkor az már egy jelzés neked, hogy le vagy maradva.
Mintának itt van egypár szuper csapatmunka:
https://www.youtube.com/watch?v=DW9Q5UNAEsI
Fogorvosként válaszolok.
Ha elhangzik egy diagnózis, majd egy terápia, akkor tudnod kell, hogy ehhez nagyjából milyen eszközök és anyagok kellenek, nem megvárni, míg az orvos egyenként elmondja, hogy mit készíts. Nyilván minden orvosnál lesznek egyedi dolgok, valaki azt szereti, ha simán oda van pakolva a tálcára minden, másnak meg adni kell a kezébe a dolgokat - asszisztensként feladatod mindig alkalmazkodni az aktuális orvos igényeihez.
Mondok példát: pulpitises beteg Jön be, az orvos mondja, hogy gyökérkezelés. Te már készíted is elő legalább a pultra a tálcát azokkal az eszközökkel és anyagokkal, amivel az orvos szeret dolgozni. Ha van pár perced kezelés közben, magadnak odarakod a töméshez szükséges anyagot. Ha bizonytalan vagy, rákérdezel, hogy gyógyszeres vagy végleges gyökértömés lesz-e, de a lényeg, mire az orvos végzett a csatorna megmunkálásával, neked már ott van bekészítve például a Calciplast és az ideiglenes tömőanyag, nem akkor állsz neki keresgélni, amikor már a munka elvégeztetett és ott ül az orvos meg a beteg rád várva.
A bent ülő beteg mindig prioritás, semmiképpen se állj fel kapkodni a telefont, vagy reagálni a kopogásra, amíg kezelés zajlik, kivéve, ha erre külön utasítást nem kapsz, mert az irtó kellemetlen, hogy mennék a következő lépésre, de nem tudok, mert a vonal túloldalán egy öregasszony magyarázza Ádámtól és Évától, hogy miért is szeretne időpontot kérni.
Meg kell tanulnod nagyon röviden és lényegre törően kommunikálni. Neked nem feladatod sem dianózist felállítani, sem terápiát javasolni, ha valaki időpontot kér, akkor adsz neki és itt vége is a beszélgetésnek (tapasztalatom szerint az esetek 75-80 %-ban úgy is arra kérnek időpontot, hogy "letört a fogam", ami lehet egy egyszerű polírozástól kezdve tömésen és gyökérkezelésen keresztül húzásig, vagy fogpótlásig bármi, tehát úgy sem lehet megjósolni az időfaktort addig, míg az orvos nem találkozik az esettel). Ami fontos még az ún. triázsolás, tehát ha valaki azt mondja, hogy fáj, akkor a tünetek alapján azért el kell döntened, hogy ez valóban sürgős-e: például van-e duzzanata, kell-e fájdalomcsillapítót bevenni, lázas-e, akkor valóban sürgős, de a "b@sztassa a nyelvem a tömés", a "most untam meg, hogy évek óta mozog a fogam" és a "fagyira enyhén érzékeny a fogam" nyilván nem élvez prioritást (ezeket azért írtam le, mert nekem sajnos nagyon sok ilyen esetem volt pont azért, mert az asszisztensnő mindenkit odacsődített, aki kiejtette a száján, hogy érzékeny, ráadásul sokszor ő maga adta a szájukba a problémát, mert amúgy maguktól a betegek elfogadták volna, hogy jövő hétre, vagy jövő hónapra kapjanak időpontot, de aztán a kislány közölte velük, hogy ezzel semmiképpen sem szabad várni, jöjjön ma vagy holnap 128. betegnek). A lényeg: a betegnek legyen annyi sütnivalója, hogy ha akutnak érzi a problémát, akkor azt magától mondja, neked nem feladatod helyette eldönteni, hogy fáj-e neki, de az már igen, hogy a panaszok alapján megállapítsd, van-e oka soron kívül megjelenni, vagy sem.
Illetve, amit a 9-es válaszoló írt, azt nem ismétlem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!