Parellisek! Mivel érdemes kezdeni ha csikóval most kezdem el?
ez most hosszú lesz bocsi!
A Játékok
Az alábbiakban rövid leírása olvasható a Hét Játéknak. A teljes Parelli rendszer ezeken a Játékokon alapszik, amelyeket mind magasabb és magasabb szintre kell fejleszteni, úgy földről, mint nyeregből.
Az első három Játék elengedhetetlen alapja a Játékoknak. Olyan, mint az ABC, amelynek segítségével később szavakat, majd pedig mondatokat alkotunk.
1. Játék – A Barátkozós Játék
Ez a játék bizonyítja be lovad számára, hogy nem fogsz úgy viselkedni, mint egy ragadozó – mivel ő annak tart minket. Azt, hogy barátságos vagy és hogy megbízhat benned. El kell nyerni a bizalmát, amelynek során képesnek kell lenni barátságos módon bárhol megérinteni a testén. Azok a pontok, ahol nem hagyja, hogy megérintsd, mutatják meg fenntartásait veled szemben. A közeledés és visszavonulás politikáját alkalmazva, olyan helyeket érintsünk, simogassunk a testén, amit megenged, anélkül, hogy bárhol is erőszakosak lennénk. Ezt követően bizalmát növelhetjük a vezetőszár hátára dobálásával, nylon zacskóval, esőkabáttal, nyeregalátéttel való simogatással. De ez történhet szinte bármivel, amivel csökkenthetjük szkeptikusságát. Egyre feltétlenül ügyeljünk: lovunk laza vezető száron legyen és semmiképpen nem lehet feszes a kötél vagy netalántán lovunk kikötve.
A Barátkozós Játék fontos elemei: mosoly, nyugodtság, ritmusosság, közeledés és visszavonulás politikája, deszenzibiláltság (az állapot, amikor lovunk nyugodtan tűri, hogy az ostor botjával csapójával, a kötéllel, de bármivel is simogassuk vagy azokat akár rá is dobjuk.)
2. Játék – Sündisznós Játék (Porcupine Game)
A játék neve is már arra kell utaljon, hogy a lónak nyomás hatására, arra nem rádőlnie, hanem attól ellenkező irányba, „engedőleg” kell elmozdulnia. Ennek megtanulásával fog tudni engedni a szár, a csizma és a zabla nyomásaira. Ezt fokozatos, több lépcsős nyomás kifejtésével gyakoroljuk és nem egy hirtelen szúrással vagy netalántán eszeveszett szurkálással. A nyugodt nyomás finoman kezdődik és addig fokozódik, ameddig a ló nem reagál. Amikor a ló elmozdul, tehát enged, abban a pillanatban megszüntetjük a nyomást, tehát mi is engedünk.
A nyomást négy fázisban alkalmazzuk, amely arra mutat rá, hogy milyen értékben hatunk a lóra, mindig esélyt adva a lónak a legapróbb jelre történő engedésre, amely elengedhetetlen alapja a fejlődésnek! A négy fázis tehát: szőr, bőr, hús, csont. Minden egyes fázis egyre jobban erősödik egészen addig, amíg a ló nem enged vagy először is legalább jelét nem mutatja hajlandóságának arra, hogy engedjen. Ebből rögtön megláthatjuk, hogy az engedés, a nyomás megszüntetése és nem maga a nyomás, amely tanítja lovunkat! Hiszen ő az engedésekből tanulja meg, hogy jól és jó irányba mozdult. Amennyiben már az első fázisra enged akkor ne menjünk tovább. Amennyiben, viszont a negyedik szintig eljutunk, akkor legyünk rá felkészülve, hogy addig ne engedjünk, amíg lovunk nem mozdul el számára kényelmesebb, a nyomás irányával ellentétes irányba. A legkisebb próbálkozást is jutalmazzuk simogatással, mosollyal (vissza a Barátkozós Játékhoz) és ne paskolással! (Megjegyzés: a simogass és ne paskolj dicsérés alapja az, hogy a csikót születését követően, mint első meghatározó kellemes inger az anyja nyalogatása éri, amelyhez a simogatás áll a legközelebb kellemes élményt nyújtó ténykedés, nem pedig a paskolás. Hipotetikus kérdés „humanoid” társainkhoz: a hölgyek többsége a kedveskedés (virág, ajándék, csokoládé stb- n kívüli) egyik megnyilvánulási formájaként a vállveregetést vagy a simogatást szereti és/vagy várja el???)
A Sündisznós Játékot a ló különböző testrészein kell játszani. Úgy, mint orr, mellkas, nyak, vállak, mellkas, far illetve bármi, amit meg tudunk érinteni.
A Sündisznós Játék fontos elemei: koncentráló tekintet („szúrós anyós tekintet”), nyugodt nyomás, négy fázis használata.
3. Játék – A Hajtós Játék (The Driving Game)
Ez a játék megtanítja lovunkat közvetett nyomásra való engedésre, amelynek során a lónak csak jelzünk és anélkül, hogy hozzá érnénk enged a nyomásra. Az első időkben valószínűleg még a ló közeléből kell adni a jeleket. A szinteken előre haladva egyre nagyobb és nagyobb távolságokból leszünk képesek hatást gyakorolni lovunkra. Előrehaladottabb szinten ez a játék úgy tűnik, mintha ló és ember között láthatatlan jelekkel történne a kommunikáció.
A négy fázis alkalmazása ismét elengedhetetlen, amely a távoli jelzést követően például a következő is lehet: 1. ujjal jelzés kis mozdulatokkal, 2. könnyed ütögetés (megegyező ütemben és erősségben) a lovon az ujj beggyel, 3. lovunk közepes erősségű, ütemes ütögetése, de még mindig csak az ujjakkal, 4. paskolás nyitott tenyérrel. Habár a fázisok elkülönülnek, nagyon fontos fejben tartani, hogy az ütemnek azokon belül megegyezőnek kell lennie. Amint lovunk a legkisebb jellel is, de enged, azonnal engedjünk, szüntessük meg a nyomást, nyugodtan engedjük le karjainkat, mosolyogjunk és simogassuk meg a lovat jó alaposan. A ló gyorsan megtanulja, hogy akár minden feladatban is már az első fázisra engedjen. Tanítsuk meg lovunknak, hogy a gyakorolt jelek bármely testrészen való alkalmazására engedjen, azzal a testrésszel és abba az irányba, amelyikbe mi Hajtani kívánjuk jeleinkkel. Például lépjen hátra, lépjen el az elejével vagy hátuljával.
A Hajtós Játék fontos elemei: koncentráló tekintet, ütem, négy fázis.
A következő játékok már célravezető játékok. Amint az első három játékkal sikerült elsajátítani az ABC-t, akkor elkezdhetsz szavakat és mondatokat alkotni a betukből. Ezeket összetettebb feladatok végrehajtására használhatod.
4. Játék – A Yo-Yo játék (The Yo-Yo Game)
Küldjük hátra lovunkat, tőlünk elfelé, egyenes vonalon, majd hozzuk vissza hozzánk a vezetőszár használata mellett, anélkül, hogy ellépnénk. A feladat az, hogy előre és hátrafelé egyformán könnyen haladjon. A négy fázist most is ugyanúgy kell használni csak a jelenlegi feladatnak megfelelően. Fázisok: 1. mutató ujj 2. csukló 3. alkar 4. teljes kar.
Lépésről lépésre a négy fázis alkalmazása a következőképpen történik: 1. a mutató ujj jobbra-balra mozgatásával próbáljuk lovunkat hátra léptetni, mintha figyelmeztetően azt mutatnánk valakinek, hogy „nem jó, amit csinálsz!”. Mellette szúrós tekintettel nézzünk a lóra. 2. Mozgassuk csuklónkat úgy, hogy a mozgatás már hasson ki a vezetőszárra is. 3. Mozgassuk alkarunkat, behajlított pozícióban jobbra-balra. 4. Egyenesítsük ki karunkat és mozgassuk a vezető szárat a karunk teljes hosszával. Csak addig kell egyik fázisból a másikba lépni, ha a ló az alacsonyabb szinttű jelre nem válaszol. Amikor a legkisebb jelét is mutatja a hátralépésnek azonnal vegyük le a nyomást róla. Ez jelzi a ló számára, hogy ő valamit jól csinált.
Továbbá az is nagyon fontos, hogy a ló mindkét szemével ránk figyeljen, amely figyelmet jelenti. Amint a ló egyik szemével nem ránk figyel, azonnal elveszítjük a hátralépés egyenességét. Figyeljünk a részletekre, hogy már azelőtt korrigálni tudjunk, mielőtt még elferdülhetne. Először lassan játsszuk a Yo-Yo játékot és síkon. Aztán próbáljuk ki magunkat lejtőn felfelé és lefelé egyaránt, majd pedig egyenlőtlen domborzati viszonyok között illetve nagyobb sebességgel elküldeni és visszahívni lovunkat. Ezt követően kis rudakon, rönkön keresztül és hosszabb vezető száron is játszhatjuk a Yo-yo-t. Ennek a játéknak a segítségével tanítjuk meg lovunknak a távolságtartást, amelyet jól hasznosíthatunk lovunk vezetése közben is. Segít a lebegési fázis, az öntartás, a megállás, ezen belül a csúszó megállás (sliding stop) kifejlesztésében. Azon túl, hogy lovunk megtanul hozzánk jönni!
A Yo-Yo játék fontos elemei: egyenesség, reagensség, fantázia, négy fázis.
5. Játék – A kör Játék (Circling Game)
Ezt a játékot ne keverjük össze az ész és cél nélküli futószárazással! A Kör Játék lelkileg, érzelmileg és fizikálisan egyaránt fejleszti a lovat és nem untatja, mint a futószárazás általában. Ez megtanítja arra, hogy kapcsolatban maradjon veled úgy, hogy a közöttetek levő szár fesztelen maradjon, eközben persze a jármódot és az iramot a lovas szabályozza.
A Kör Játékot három részre tagoljuk: a kiküldés, az engedés és a visszahívás. Valamennyi részét, ideális esetben lábunk elmozdítása nélkül kell végrehajtani! A ló kiküldéséhez vezessük az orrát abba az irányba, amelyikbe szeretnénk, hogy menjen. Ha nem megy ki abba az irányba, amelyikbe szeretnénk, akkor emeljük fel a kötél végét és pörgessük meg a nyaka irányába. Amint már szépen halad körülöttünk, akkor álljunk meg egyhelyben és adjuk át a vezetőszárat a hátunk mögött, amikor mögöttünk halad. Ezzel felelőséget bízhatunk lovunkra a jármód és iram megtartása terén. Ez az engedés fázisa.
A körözés során kettő, de legfeljebb négy kört tegyen meg a ló egy kézre, különben nem érünk el nála semmit, mert csak unni fogja és nem tudja mi a konkrét feladat. Továbbá, így nem is fejlesztünk benne semmi képességet. Amennyiben lovunk nem halad folyamatosan körülöttünk illetve ennek érdekében állandóan hajtani kell akkor ő nyeri a játékot. A ló és (ló) ember kapcsolata, pedig erről szól. Bízzunk lovunkban, hogy jól fogja megoldani a feladatot. Amennyiben megáll, akkor forduljunk vele, nézzünk rá koncentráltan, irányítsuk ki az orrát újból és kezdjük meg a körözést újból. Ha elindult és újra köröz, akkor mosolyogjunk.
Lovunk visszahozásához 1. és 2. fázisként hozzunk felénk annyi vezetőszárat, hogy fel tudjuk emelni, illetve közel feszes tudjon lenni. Ennek érdekében a száron azzal kézzel nyúlunk előre, amelyik a körözés irányába mutat, tehát elől van. A 3. fázishoz a kötelet a ló fara felé mozdítsuk az elől lévő kézzel. 4. fázisként érintsük meg a farát a hátul levő kézben tartott vezetőszár véggel, ameddig nem fordul teljesen velünk szembe lovunk. Minding álljunk meg és vegyük le a nyomást lovunkról és ne felejtsünk el mosolyogni, ha jelét mutatja a helyes reakciónak. Eztán hívjuk vissza lovunkat magunkhoz és alaposan simogassuk meg (vissza a Barátkozós Játékhoz). Nagyon fontos számunkra, hogy a ló farát bármikor képesek legyünk kikapcsolni, amely nem más, mint a Kör Játékban a megállítás. Ez a far kitérítésével történik, ami közben a ló megáll és velünk szembe fordul. Ezzel válik lovunk könnyebben kontrolálhatóvá – úgy lelkileg, mint érzelmileg és fizikailag egyaránt.
A Kör Játék fontos elemei: kiküldés, engedés, visszahívás, négy fázis, a jármód és az iram megtartásának megtanulása lovunk részéről.
6. Játék – Oldalazós Játék (Sideways Game)
Ezzel a játékkal megtaníthatjuk lovunknak, hogy jobbra és balra egyformán képes legyen könnyedén oldalra lépni. A játék végrehajtásához lovunkon két részt kell figyelembe vennünk. Az egyik a ló eleje (nyak, fej) a másik, pedig a far. Ezek a ló 1. és 4. zónái. Az oldalazás megkezdéséhez a hajtós játékot kell alkalmazni először az első, majd a negyedik zónán, ezt követően, pedig folyamatosan felváltva egészen, addig amíg lovunk el nem lépett, később pedig, ameddig szeretnénk. Annyi kötelet (vezetőszárat) engedjünk ki a kezünkből, amennyitől lovunk még képes ellépni oldalra, de semmiképp sem annyit, hogy elfordulhasson és esetleg megrúghasson minket.
Az Oldalazós Játék segítséget nyújt a lebegési fázis növelésében, az ugrásváltás és a spin (western piruett) kifejlesztésében továbbá segít kiegyensúlyozni a túl sok előremenéssel rendelkező lovakat. Kezdjük a játékot nagyon lassan és korrekten. Először használjuk a lovarda falát vagy kerítést, hogy megakadályozzuk a túl sok előrefelé irányuló mozgást. Ezt addig érdemes ebben a formában csinálni, ameddig a lovunk megtanulja a feladatot.
Az Oldalazós Játék fontos elemei: laza vezetőszár, Hajtós Játék alkalmazása az 1. és a 4. zónákban egyformán, négy fázis alkalmazása.
7. Játék – Rés Játék (Squeeze Game)
A lovak születésüktől kezdődően és természetüknél fogva klausztrofóbiásak. Félnek illetve nem érzik magukat biztonságban, szűk vagy zárt helyeken. A Rés Játékkal lovunk bátrabbá és nyugodtabbá válik és aggodalom nélkül lesz képes áthaladni szűk helyeken. Először egy nagy réssel kezdjünk, ami több méter is lehet. Például egy akadály, fal vagy akár egy hordó és a személy között kelljen először áthaladni, kellően nagy távolságot biztosítva lovunk számára a biztonságos áthaladáshoz. Legelőször segíthet, ha lovunktól elfelé távolodunk az áthaladás előtt, majd utána, pedig zárjuk a rést mögötte közeledéssel. A hátralépés segíti a lovat az irányunkba haladni, illetve bővíti a rést. Az 1. fázis során irányítsuk lovunk orrát a rés irányába. 2. Emeljük fel a vezetőszár végét 3. Pörgessük meg a vezetőszár végét néhányszor, 4. Érintsük meg lovunkat a vezetőszár végével a mar mögött. Majd álljunk meg és kezdjük előröl. Akkor hagyjuk abba, amikor lovunk előre lép a rés felé. Amikor ellép vegyük le a nyomást róla, engedjük le magunkat és mosolyogjunk. Nemsokára lovunk képes lesz folyamatosan áthaladni a résen. Engedjük kicsúszni a vezetőszárat a kezünkből, amikor áthalad a résen, annak érdekében, hogy teljes nyomás elvételt érezhessen és nehogy kellemetlen élmény érje teljesítés közben. Amikor lovunk már bizalommal halad át a szűk helyeken, akkor szűkíthetjük a rést egyre kisebbre és kisebbre egészen annyira, mint egy lószállító állásainak szélessége. A Rés Játékot alkalmazhatjuk kézen ugratáshoz, lószállítóba, lófürdetőbe, startboxba és lószárítóba bevezetéshez. A klausztrofóbia csökkenésével lovunk könnyebben elfogadja a hevedert is. A Rés Játék fontos elemei: hátralépés a rés bővítése érdekében, nagy réssel kezdjünk és haladjunk szűkebbek felé, négy fázis használata, olyan a lovas élet során használatos hétköznapi tárgyakkal játsszuk, mint lószállító vagy akadályok.
Legutolsó kihívásnak a már „csak” a Hét Játék mindegyikének egyenlő mértékű, magas szinttű elsajátítása maradt!
ez lemaradt: forrás: [link]
Érdekes weboldal érdemes olvasgatni
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!