A ló mennyire terhelhető? Mielőtt nem voltak motoros jármüvek, ugye lóval jártak, egésznap birja? (vagy birta).
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#5 Nana. Petőfi is két lábon ment mindenhova, vagy stoppolt szakaszokat egy szekéren. Van egy turistavezető ismerősöm, aki a 90-es években is gyalog/stoppal járta meg a Budapest-Stockholm távot oda-vissza.
A ló mindig kiváltság volt, és tök mindegy, hogy középkorról vagy 1600-as évekről beszélünk, mert ugyanarról a feudalista rendszerről van szó. Még a toborzott/hivatásos hadseregekben is extra presztízsnek számított, ha huszár voltál lóval, ahhoz bizony nemesi családi háttér kellett (mint korábban, amikor csak a gazdag nemes lovagoknak volt lovuk meg normális páncéljuk), ha parasztként soroztak be, már annak örülhettél, ha normális lándzsát kaptál a kezedbe.
A ló mindig kiváltság volt, már a gőzgép korában a munkagépek is az ökröket váltották ki inkább a mezőgazdaságban, mert a lovakat ekehúzásra sem használták. Úgy kell elképzelni pl. a londoni konflist (korai taxi), amihez "csupán" egyetlen ló kellett, mint ma egy nagyon jól menő egyéni vállalkozást.
A nomád népeknél is a ló kb. az ember legjobb barátja. Én nem vagyok hozzáértő, van tanyán élő rokon, aki igazán kis kora óta lovagol, esze ágában sem lenne túlterhelni az állatot, és ha nem volt élet-halál kérdése, régen sem tették ezt; teherhordásra is inkább a szamár, öszvér volt a választás.
Egyébként rákerestem, napi 40-50 km az átlag utazás lóval, de ez a nagyon kényelmes tempóban lehetséges, ha nincs gyorsan lefárasztva. Telivér, megfelelően trenírozott ló akár 80-at is megy, de ezt azért nem mindennap. Lehet úgy tenyészteni, hogy ezt az értéket megduplázzák, de nem szokás. Egy versenypályára szánt lóról el tudom képzelni, hogy inkább a rövid, de intenzív terhelést bírja, és közel sem menne ennyi neki. (Ugye maratont sem úgy futsz, mint pár km-t, illetve a konditeremben felfújt egyének sem tudnak annyi ideig kapálni, mint a cingár, de ehhez szokott munkásember.)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!